Dnes si pod názvom Tesla, či Tesla Motors väčšina ľudí predstaví ikonického podnikateľa Elona Muska a atraktívne elektromobily plné futuristických funkcií. Za touto automobilkou sa však skrýva zaujímavý príbeh plný šikovných nadšencov, ktorí dokázali nemožné – vo svete, ktorý poháňa ropa, vybudovali automobilku vyrábajúcu výlučne elektromobily.
V skratke…
Názov spoločnosti: Tesla, Inc.
Sídlo: Palo Alto, Kalifornia, Spojené štáty
Vznik spoločnosti: 1. júl 2003
Zakladateľ: Martin Eberhard, Marc Tarpenning, Ian Wright, Elon Musk, J. B. Straubel
Predstavitelia: Elon Musk (Predseda predstavenstva, CEO), Jeffrey Brian Straubel (CTO), Deepak Ahuja (CFO)
Forma spoločnosti: verejná obchodná spoločnosť
Akciové trhy: NASDAQ (TSLA)
Počet zamestnancov: 37 543 (údaj z 2017)
Pôsobenie: celosvetovo
Dnes automobilka Tesla oslavuje svoje pätnáste narodeniny a na je oficiálnej webstránke nás víta rokmi overený a stále elegantný elektromobil Tesla Model S a odkazy na nákup elektromobilov Model X, Model 3 a odkaz na predobjednávku šialeného modelu Roadser. Pri pohľade na túto webstránku by si dnes len málokto pomyslel, že za ňou stojí skupina nadšencov zo Silicon Valley.
Za vznikom automobilky Tesla (predtým Tesla Motors) stoja dve dôležité myšlienky. Prvou myšlienkou je nepopierateľný fakt, že svet už nemôže byť závislý iba na rope, ktorej zásoby sa míňajú a ktorá má na svedomí viaceré ekologické problémy. Druhou myšlienkou je uvedomenie, ku ktorému dospeli pôvodní zakladatelia automobilky pred 15 rokmi, a teda že lítiovo-iónové batérie sú už na veľmi dobrej úrovni a okrem telefónov a prenosných počítačov sa pokojne môžu začať používať aj v automobilovom priemysle.
Nad využiteľnosťou lítiovo-iónových batérií premýšľal aj J. B. Straubel, ktorý už vo svojich 13 rokoch opravil starý golfový vozík, ktorý našiel na smetisku a v roku 2000 prerobil Porsche 944, ktoré kúpil v katastrofálnom stave, na elektromobil s dojazdom 48 kilometrov a stanovil s ním svetový rekord v oblasti elektromobilov.
Straubelovi táto myšlienka nedala spať a preto sa rozhodol, že postaví prototyp elektromobilu využívajúceho Li-Ion batérie a začal pre tento zámer hľadať investora. Po mnohých odmietnutiach sa Straubel stretol s Elonom Muskom, ktorý sa pre jeho zámer okamžite nadchol.
Elon Musk bol v tom čase už milionárom vďaka predaju svojej spoločnosti Zip2 a PayPal. V týchto rokoch sa venoval najmä recyklovateľným raketám so svojou ďalšou spoločnosťou SpaceX, no popri tom sa pohrával s myšlienkou vytvorenia elektromobilu. Stretnutie so Straubelom bolo teda osudové a tí dvaja si okamžite našli spoločný cieľ, postaviť konečne poriadny elektromobil, ktorý zaujme aj najväčších skeptikov.
Oblasť elektromobilov nebola neprebádaným územím a v tom čase už existovalo niekoľko malých spoločností a skupín nadšencov, ktorí si stavali elektromobily väčšinou pre radosť. Takýmto prípadom bola aj spoločnosť AC Propulsion, ktorá vznikla už v roku 1992. V čase, kedy Elon Musk a J. B. Straubel premýšľali nad výrobou elektromobilu, mala spoločnosť AC Propulsion funkčný elektromobil AC Propulsion tzero, na ktorom sa Elon Musk po stretnutí so Straubelom previezol.
Elon bol nadšený a okamžite chcel do AC Propulsion zainvestovať. Vedenie spoločnosti sa však nechcelo pohnúť z miesta a vyrábať elektromobily vo veľkom. V tom istom období sa o elektromobily začali zaujímať aj podnikatelia Martin Eberhard a Marc Tarpenning, ktorí zbohatli na predaji spoločnosti NuvoMedia, ktorá vyrobila prvú čítačku elektronických kníh Rocket eBook.
Eberhard a Tarpenning sa presne ako Musk snažili presvedčiť vedenie AC Propulsion, aby začali vyrábať elektromobily využívajúce Li-Ion batérie, no rovnako ako Musk neuspeli. To ich neodradilo, urobili si marketingový prieskum a prvé technické výpočty a zistili, že môžu vyrobiť atraktívny športový elektromobil s prekvapivo dlhým dojazdom. Prvého júla v roku 2003 preto oficiálne založili spoločnosť Tesla Motors.
Pre výrobu prototypu potreboval Eberhard a Tarpenning veľkých investorov, no nikto z tradičných investičných spoločností nevidel v elektromobiloch budúcnosť. Po niekoľkých menších investíciách sa podnikatelia rozhodli osloviť Elona Muska. Ten po niekoľkých rokovaniach a dlhých rozhovoroch súhlasil a svojou investíciou získal najväčší podiel a stal sa predsedom predstavenstva Tesla Motors.
Elon dal okamžite Eberharda a Tarpenninga dokopy s J. B. Straubelom, ktorý sa tak stal jedným z prvých zamestnancov mladej automobilky. V tomto malom tíme sa začal črtať plán na prvý prototyp elektromobilu a po krátkych úvahách sa rozhodlo, že pre svoj elektromobil použijú šasi malého športového vozidla Lotus Elise a elektromotor prevezmú z elektromobilu tzero.
Výroba prototypu nemala byť komplikovaná, no tím inžinierov postupne narážal na prekážky, z ktorých najväčšou sa ukázala bezpečnosť batérií. Li-Ion batérie boli perfektné na neškodné použitie v prenosnej elektronike, no v automobile hrozilo, že sa batérie po náraze nekontrolovateľne vznietia. Tím inžinierov napokon vynašiel úplne nový spôsob prepojenia a skladovania batérií a toto riziko sa v rámci možnosti obmedzilo na minimum.
V roku 2006 mala Tesla hotový prvý inžiniersky prototyp a po dokončení druhého prototypu mohli začať predvádzacie akcie, na ktorých Tesla získavala ďalších investorov apredobjednávky na Roadster. Ako sa však blížilo spustenie sériovej výroby modelu Roadster, veci sa začali komplikovať a dátum spustenia výroby sa postupne odkladal.
Elon Musk mal na tím inžinierov stále nové požiadavky, ktorými chcel zvýšiť pohodlie vozidla. Vedenie spoločnosti mu to zazlievali, pretože chceli mať Roadster čo najskôr vo výrobe. To bola napokon len maličkosť oproti problémom, na ktoré Tesla pri tomto modeli narazila.
Dvoj-stupňové prevodovky, ktoré si Tesla objednala od skúseného britského výrobcu, boli extrémne nespoľahlivé a prvé kusy vydržali v prevádzke asi 40 sekúnd. Rovnako katastrofálne vyzerala výroba batérií, ktorá mala prebiehať na Tawiane. Nevhodné prostredie, neskúsení pracovníci a vysoké náklady napokon po niekoľkých mesiacoch útrap rozhodli, že si Tesla predsa len vyrobí batérie v Spojených štátoch.
Pomyselným klincom do rakvy vtedajšieho generálneho riaditeľa spoločnosti, Marka Eberharda, bolo nezvládnutie kontroly nad nákladmi na výrobu modelu Roadster. Hĺbková analýza ukázala, že výroba jedného elektromobilu bude stáť zhruba 200-tisíc dolárov, pričom predajná cena mala byť 80-tisíc. Eberhard bol preto správnou radou z postu riaditeľa odvolaný a na jeho miesto zasadol Ze’ev Drori, ktorý do spoločnosti zaviedol aspoň ako-taký pracovný poriadok.
Dlho sa však na svojom mieste neohrial a v októbri roku 2008 už na post generálneho riaditeľa zasadol Elon Musk, ktorý prepustil 25 % zamestnancov. Tesla konečne dostala výrobné náklady pod kontrolu, no svetovú ekonomiku vrátane automobilového trhu výrazne ochromila finančná kríza. Spoločnosti pomaly dochádzali peniaze a k nadšeniu zákazníkov vôbec neprispela správa, že Roadster bude stáť o 6 700 dolárov viac a zákazníci, ktorí si model predobjednali, budú musieť túto čiastku doplatiť.
Vedeli ste, že…
Tesla zažalovala televíziu BBC za kritickú recenziu Roadsteru v seriáli Top Gear? Tvorcovia v seriáli ukázali, že Roadster museli z testovacej trate odtlačiť, pretože sa uprostred jazdy vybil a nabitie bude trvať 16 hodín. Podľa Tesly sa však ani jeden zapožičaný Roadster nevybil a nabitie trvá len 3,5 hodiny.
Je takmer zázrak, že Tesla počas produkcie Roadsteru neskrachovala, najmä preto, že prvé stovky Roasterov musela automobilka zvolať do servisov, pretože montážna dielňa Lotusu nedostatočne upevnila jednu skrutku. Celá rada produkčných problémov však neodradila ani Elona Muska, ktorý začal na verejnosti hovoriť o ďalšom modeli s kódovým označením WhiteStar.
Po športovom modeli Roadster sa fanúšikovia elektromobilov mohli tešiť na lacnejší 4-dverový sedan, ktorého dizajn mal navrhnúť Henrik Fisker. Tesla v tom čase zvažovala, či zostane pri elektrickom pohone, alebo prejde na hybridný pohon, no po podrobnej analýze dospeli inžinieri k tomu, že hybridné vozidlo by bolo zbytočne komplikované a predražené.
Tesla sa však stále nevedela s dizajnom pohnúť, pretože jej Fisker ponúkal nepoužiteľné návrhy dizajnu. Elon Musk napokon zistil, že Fisker sa poza jeho chrbát snaží vytvoriť vlastné hybridné vozidlo a tak Fiskera zažaloval. Fisker súd vyhral a Tesla sa rozhodla na dizajn najať Franza Von Holzhausena, ktorý predtým pracoval v automobilkách Mazda, Volkswagen a Ford.
Kým tím dizajnérov pod vedením Franza Von Holzhausena pracoval na dizajne, inžinieri v továrni prerábali Mercedesy CLS a A na elektrický pohon. Tieto elektrické Mercedesy boli natoľko vydarené, že presvedčili automobilku Daimler, aby kúpila 10-percentný podiel v Tesle.
Vedeli ste, že…
Tesla mala problém pre Model S zohnať veľkú dotykovú obrazovku? Tesla si ju tak musela vyrobiť sama a v tejto oblasti prebehla aj Apple, ktorý predstavil prvý iPad až neskôr.
Pri oficiálnom predstavení Modelu S pôsobila Tesla sebavedome, no v skutočnosti predvádzacie vozidlá len tak-tak držali pokope a to doslova. Niektoré časti boli spojené iba magnetmi a samotné vozidlo bolo ešte stále postavené na základni Mercedesu CLS. Tesla však predstavením Modelu S získala potrebnú priazeň verejnosti a umožnila jej pokračovať v podnikaní.
Tesla pôvodne plánovala postaviť fabriku na výrobu Modelu S v meste Albuquerque a neskôr v San Jose. Tesla však mala šťastie, pretože práve narazila na opustenú fabriku NUMMI (New United Motor Manufacturing, Inc.), ktorú pôvodne postavili spoločnosti General Motors a Toyota, aby v nej spoločne vyrábali svoje vozidlá pre americký trh. General Motors túto fabriku v roku 2009 opustilo a v marci 2010 z nej odišla aj Toyota. V máji toho roku už Tesla oznámila, že fabriku pretvorí na Tesla Factory, aby v nej mohla vyrábať Model S.
Tesla Model S pretvorila zažité praktiky automobilového priemyslu hneď niekoľkými spôsobmi. Spomínaný 17-palcový displej nemal dovtedy v automobilovom priemysle obdoby, no oveľa podstatnejším prvkom, ktoré Tesla zaviedla, boli softvérové aktualizácie. Tesla postupne svoje vozidlá vylepšuje softvérovými aktualizáciami, čo len podtrhuje fakt, že ju riadia geekovia zo Silicon Valley.
Čerešničkou na torte sú drobné detaily ako výsuvné kľučky, kľúč od auta v tvare vozidla a voliteľné dve miesta v kufri určené pre deti, ktorými si Model S získal prívlastok rodinného auta. Americká národná správa bezpečnosti cestnej premávky navyše udelila Modelu S najvyššie možné hodnotenie bezpečnosti. Model S bol dokonca natoľko odolný, že pri jednej nárazovej skúške pokazil testovacie zariadenie.
Od roku 2014 je navyše Model S vybavený kamerami a senzormi, ktoré vodičovi umožňujú prenechať riadenie vozidla autopilotovi. Tesla však aj dnes čelí obvineniam, že zákazníkov zavádza a vytvára v nich dojem, že Autopilot dokáže 100-percentne nahradiť vodiča. Tesla sa však odvoláva, že vodičov rôznymi spôsobmi upozorňuje na to, aby ani pri autonómnej jazde neznižovali svoju ostražitosť a nespoliehali sa výlučne na to, že softvér vyrieši všetky dopravné situácie.
Vedeli ste, že…
Tesla uverejnila časť zdrojového kódu Modelu S a X na serveri github.com?
Vo februári 2012 Tesla oficiálne predstavila Model X, priestranné SUV so všetkými výhodami rodinných minivanov, no s výkonom a zrýchlením, aké ponúkajú len športové vozidlá. Model X v najvýkonnejšej konfigurácii dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy a oficiálne na jedno nabitie prejde 381 – 475 kilometrov.
Neprešiel ani týždeň od predstavenia a Tesla na predobjednávkach Modelu X získala zhruba 40 miliónov dolárov. Model X bol dovtedy najpredávanejším modelom automobilky, no ťažil z toho aj Model S, pri ktorom stúpli objednávky o zhruba 30 %. Prvé Modely S boli pritom odovzdané zákazníkom až v júni 2012, teda až po predstavení Modelu X.
Vedeli ste, že…
Klimatizácia vozidiel Tesla má špeciálny režim biologickej obrany? Tesla tvrdí, že vzduchový filter je skutočne schopný ochrániť posádku vozidla v prípade, že by sa do vzduchu dostali škodlivé látky z biologických zbraní.
Model X nie je a nikdy nemal byť modelom pre masy, na ten ešte Tesla nebola pripravená. Ak by v tej dobe Tesla uviedla na trh cenovo dostupnejší model, nestíhala by ho vyrábať. Najväčšou produkčnou brzdou bol nedostatok Li-Ion batérií a Tesla vedela, že žiadna iná spoločnosť nebude schopná a ochotná vyrábať taký objem batérií, aký Tesla pre masový model potrebuje. Rozhodla sa preto postaviť vlastné fabriky s názvom Gigafactory, do ktorých zainvestuje aj spoločnosť Panasonic. 29. júla 2016 prebehlo slávnostné otvorenie fabriky, no práce na nej prebiehajú ešte aj dnes a úplne hotová bude až v roku 2020.
V biznis pláne z roku 2007 bol cenovo dostupný model nazvaný kódovým označením BlueStar a Elon Musk plánoval, že oficiálne bude tento model známy ako Model E alebo Model ☰. To by znamenalo, že Tesla by mala v ponuke model S, E a X a Musk vôbec neskrýval, že malo ísť o nie veľmi skrytý vtip. Ford však tento názov kvôli ochrane značky zablokoval a tak sa Musk musel uspokojiť s portfóliom „S3X“.
Do 24 hodín od predstavenia Modelu S mala Tesla viac než 180-tisíc objednávok a po týždni tento počet stúpol na 325-tisíc. Nebola by to však Muskova spoločnosť, ak by šlo všetko ako po masle. Tesla mala s produkciou Modelu 3 veľké problémy, objednávky meškali a Musk priznal, že to spôsobila prílišná automatizácia výroby. Výrobná linka bola priveľmi závislá na robotoch a ak niekde niečo zlyhalo, zastavila sa celá výroba. Výrobný proces teda musel byť vytvorený v podstate od základov a zákazníci dostali svoje vozidlá o niekoľko mesiacov neskôr, ako im bolo prisľúbené.
Počas písania tohto článku Tesla postavila provizórnu halu pripomínajúcu festivalový stan, ktorá nemá v automobilovom priemysle obdobu. Prespávanie v továrni sa však Muskovi zjavne vyplatilo a Tesla postupne skracuje čakaciu dobu na Model 3.
Amazing work by Tesla team. Built entire new general assembly line in 3 weeks w minimal resources. Love u guys so much! Pic of 1st Model 3 dual motor performance coming off the line … pic.twitter.com/Xr55P3fmGd
— Elon Musk (@elonmusk) June 16, 2018
Tesla sa však zjavne nebojí naložiť si na chrbát ďalšie povinnosti a v novembri 2017 predstavila elektrický kamión Tesla Semi, ktorý sa má začať vyrábať v roku 2019 a druhú generáciu super-rýchleho elektromobilu Tesla Roadster, ktorý pôjde do výroby pôjde v roku 2020.
Tesla Semi má na jedno nabitie poskytnúť dojazd 805 kilometrov a za 30 minút nabíjania na pripravovanej „megacharger“ sa dokáže nabiť na 80 %. Cenovo začne elektrický kamión na cene 150-tisícoch dolárov a dnes si desiatky modelov objednali veľké spoločnosti ako FedEx, DHL, PepsiCo, Walmart, UPS a ďalšie.
Nový Roadster dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 1,9 sekundy, čím sa stáva najrýchlejším autom na zemi. Klasická edícia nového Roadsteru stojí 200-tsíc dolárov a špeciálna verzia Founder’s Series Roadster stojí o 50-tisíc dolárov viac, no stále nie je úplne jasné, ako sa bude táto edícia líšiť od základnej verzie.
Ešte pred Roadsterom by sme sa v roku 2020 mali dočkať Modelu Y, úžitkového SUV pre rodiny, ktoré má byť postavené na platforme Modelu 3. Tesla mimochodom Modelom Y uzatvorí produktovú slovnú hračku „S-3-X-Y“.
Okrem áut sa dnes Tesla orientuje aj na solárne panely a batériové záložné zdroje pre domácnosti. Tesla tento biznis prevzala od spoločnosti SolarCity (ktorú založili bratranci Elona Muska) a dnes spoločne so spoločnosťou Panasonic využíva fabriku Gigafactory 2.
Tesla má dnes mimoriadne veľa fanúšikov a odporcov a ani jeden tábor nemôže poprieť, že táto americká automobilka dokázala prekresliť budúcnosť celého trhu a prebudila ostatné automobilky, aby konečne začali plánovať budúcnosť bez spaľovacích motorov.
Pred pár rokmi by mohol akýkoľvek väčší technický problém či škandál Teslu potopiť, no dnes je Tesla stabilnejšia, než kedykoľvek predtým a my sa zrejme môžeme tešiť na ďalšie modely a šialené nápady Elona Muska.