Nemecká prémiová kvalita, nadštandardná bezpečnosť a luxusný dizajn. Tieto slová charakterizujú legendárnu značku Mercedes-Benz. S históriou spoločnosti, ktorej vozidlá sú známe po celom svete, sú spojené rôzne zaujímavé míľniky. Čo predchádzalo tomu, kým sa Mercedes dostal tam, kde je dnes?
V skratke…
Názov spoločnosti: Mercedes-Benz AG (patriaca do koncernu Daimler AG)
Sídlo: Stuttgart, Nemecko
Vznik spoločnosti: 1926 (1883-1926 – Benz & Cie., 1890-1926 – Daimler-Motoren-Gesellschaft)
Zakladatelia: Karl Benz, Gottlieb Daimler
Predstavitelia: Ola Källenius (predseda predstavenstva Daimler AG a Mercedes-Benz AG)
Forma spoločnosti: akciová spoločnosť (v rámci koncernu Daimler)
Počet zamestnancov: 298 655 (údaj z 2019 v rámci koncernu Daimler AG)
Pôsobenie: celosvetovo vrátane Slovenska
Web: www.mercedes-benz.sk
Inžinier, technik, vynálezca a priemyselník Gottlieb Daimler bol pionierom v oblasti spaľovacích motorov a vývoja vozidla. V roku 1882 Daimler kupuje vilu v Canstatte, kde si zriaďuje svoju dielňu. Spoločne s Wilhelmom Maybachom pracovali na realizácii vízie malého motora, ktorý bude možné namontovať do akéhokoľvek pohyblivého zariadenia.
Koncom roku 1883 sa rodí prvý horizontálny vysokorýchlostný testovací motor. O dva roky neskôr Daimler a Maybach navrhujú motor s vertikálne uloženým valcom, ktorý zabudovali do dvojkolesového vozidla Reitwagen. Bola to prvá motorka so spaľovacím motorom.
V roku 1885 konštruktér a vynálezca Karl Benz zostrojil prvé motorové vozidlo, ktoré začína testovať v októbri 1885. 29. januára 1886 podáva patentovú prihlášku na cisárskom patentovom úrade. Patentová špecifikácia DRP 37435 sa dnes považuje za rodný list automobilu a nesie označenie „Patent-Motorwagen“. Trojkolesové auto bolo verejnosti predstavené v roku 1886 a predávalo sa vtedy za 600 imperiálnych mariek, čo predstavovalo sumu približne 150 dolárov.
Nezávisle od Karla Benza zostrojuje Gottlieb Daimler v Cannstatte, dnešnom Stuttgarte, vzdialenom necelých 100 kilometrov od Benzovho pôsobiska v Mannheime, prvý štvorkolesový automobil. Svoj spaľovací motor montuje do koča a vzniká tak Daimlerov motorový koč.
História prvého vozidla je spojená so známou udalosťou, kedy žena Karla Benza, Bertha Benz, ktorá výrobu financovala zo svojho vena, urobila najznámejšiu PR automobilovú akciu v histórii. Tretí model vozidla Patent-Motorwagen No. 3 otestovala v roku 1888 na trase z Mannheimu do rodného Pforzheimu, ktorá má dĺžku približne 100 kilometrov.
Zobrala so sebou aj svojich dvoch synov a počas cesty si musela vozidlo niekoľkokrát svojpomocne opraviť. V tom čase neexistovali tankovacie pumpy a tak benzín kupovala v lekárňach. Tento model sa stal zároveň prvým komerčne predávaným vozidlom na svete. Nasledovali nie menej úspešné modely ako napríklad Benz Viktoria (1892), alebo Benz Velo (1894), ktoré sa zúčastnilo aj prvých automobilových pretekov na svete.
V roku 1895 spoločnosť Benz & Cie expeduje prvý motorový autobus, ktorý je prevádzkovaný na trase Siegen–Netphen-Deuz. Konkurenčná automobilka Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) bola v rovnakom období známa svojimi motormi Phoenix, ktoré boli použité v „Riemenwagen“ – vozidle podobnom koču s motorom uloženým vzadu, ktorý poháňal zadné kolesá prostredníctvom remeňa. Automobilku založili dnes už zvučné mená Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v roku 1890.
V roku 1896 Daimler-Motoren-Gesellschaft predstavuje prvé nákladné vozidlo Daimler 4 hp truck. To disponovalo motorom Phoenix a malo nosnosť 1 500 kilogramov.
Na začiatku 20. storočia významným spôsobom ovplyvnil budúcu úspešnú značku Emil Jellinek. Išlo o bohatého podnikateľa a rakúsko-uhorského diplomata s českými koreňmi. Jeho 10-ročná dcéra mala meno, ktoré dnes poznajú ľudia po celom svete – volala sa Mercédès. Jej otec zvykol po nej pomenovávať svoj majetok, napríklad domy, závodný tím, ale aj auto.
Jellinkovi sa podarilo presvedčiť spoločnosť DMG, aby navrhla bezpečný model auta s výkonným motorom. Wilhelm Maybach navrhol v roku 1901 vozidlo podľa závodných áut, no so zapracovanými špecifikáciami Emila Jellinka. Tak vzniklo úspešné vozidlo, ktoré sa predávalo pod názvom Mercedes 35 HP. Číslo v názve označovalo počet koní a išlo o prvé moderné vozidlo, ktoré brázdilo cesty. Dovtedy autá vyzerali skôr ako motorizované koče.
Oficiálne sa história automobilky Daimler-Benz začala písať 28. júna 1926, kedy sa spojili dve významné automobilky tej doby – Benz & Cie. Rheinische Gasmotorenfabrik (Benz & Cie.) založenej v roku 1883 Karlom Benzom, Maxom Roseom a Friedrichom Wilhelmom Esslingerom a Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) založenej v roku 1890 Gottliebom Daimlerom a Wilhelmom Maybachom.
Konkurenčné Benz & Cie a DMG dali dokopy ťažké ekonomické podmienky po prvej svetovej vojne, ktoré vládli v Nemecku. Infláciou zvýšené ceny a kríza spôsobili, že automobilky začali spolupracovať. Zaujímavosťou je, že Karl Benz a Gottlieb Daimler sa počas svojho života osobne vôbec nepoznali. Napriek tomu 28. júna 1926 došlo k spojeniu a vzniku spoločnosti Daimler-Benz. Autá sa začali predávať pod značkou Mercedes-Benz na počesť najúspešnejšieho modelu Mercedes 35 HP. Logom sa stala trojcípa hviezda na počesť Daimlera, no okolo nej boli vavríny, čo bolo charakteristické pre logo Benz.
V roku 1930 spoločnosť Daimler-Benz darovala vtedajšiemu pápežovi Piusovi XI. model Nürburg 460. Odvtedy sa začala písať 90-ročná história papamobilov s hviezdou v znaku.
Ďalším legendárnym modelom bol Mercedes-Benz 500K z roku 1934. Tento športový kabriolet zaujal najmä dizajnom a výkonným motorom. V tomto roku sa tiež začína história legendárnych strieborných šípov. Počas závodov Grand Prix bola súčasťou regulácií maximálna hmotnosť monopostu do 750 kilogramov. Nový model Mercedes-Benz W25 však prekročil túto hodnotu o jeden kilogram.
Traduje sa, že vtedajší manažér Mercedes-Benz, Alfred Neubauer, dal bielu farbu športového auta odstrániť, čím ostalo hliníkové „strieborné“ telo. Výsledkom bola znížená hmotnosť práve o jeden kilogram, ktorý umožnil tímu Mercedes-Benz súťažiť. Takto vznikla legenda a dodnes sa všetky monoposty F1 nazývajú „strieborné šípy“.
V roku 1936 sa začína predávať Mercedes-Benz 260 D. Išlo o jedno z prvých sériovo-vyrábaných osobných vozidiel na dieselový pohon. Jedným z najpredávanejších modelov tej doby bol Mercedes 170 V, ktorého sa za sedem rokov vyrobilo viac ako 75 000 kusov.
V Mercedese sa nebáli ani experimentovať, a preto v roku 1938 predstavili Mercedes-Benz W125 Rekordwagen, futuristické auto, ktorému sa podarilo dosiahnuť rýchlostný rekord 432,7 km/h.
V roku 1954 sa začalo s predajom modelu 300 SL, dvojdverového športového auta s trojlitrovým motorom schopným dosiahnuť maximálnu rýchlosť 263 km/h. V tomto období sa tiež začalo s výrobou modelu Ponton, ktorý by sa dal prirovnať k dnešnej Triede E. Stredná trieda s charakteristickým predĺženým telom patrila medzi najpredávanejšie vozidlá 50. rokov.
Polovica minulého storočia poznačená studenou vojnou a rozdelenou Európou bola pre Mercedes charakteristická najmä luxusným 4-dverovým modelom Mercedes-Benz 300.
V tom období išlo najväčší a najrýchlejší sériovo vyrábaný model. Čoskoro sa stal najpopulárnejším luxusným autom kráľov, štátnikov a priemyselných magnátov. Vozidlu sa tiež ľudovo hovorilo Adenauer podľa nemeckého kancelára Konrada Adenauera, ktorý ich mal šesť. Model sa vyrábal do roku 1957 a vyrobilo sa ho viac ako 12 000 kusov.
Model „Adenauer“ vystriedal Mercedes-Benz 600, ktorý sa vyrábal od 1963 až do roku 1981. Išlo o luxusné vozidlo najvyššej triedy, ktorého sa vyrobilo menej ako 3 000 kusov a ktoré konkurovalo takým značkám, ako Rolls-Royce, Bentley a Lincoln.
Zo športových kupé je pre 60. roky typický Mercedes-Benz 230 SL Pagoda. Z vyše 48 000 vyrobených kusov sa takmer 20 000 predalo v USA. Za zmienku tiež stojí model 300 SEL 6.3, ktorý bol svojho času považovaný za najrýchlejšie 4-dverové vozidlo s maximálnou rýchlosťou 220 km/h.
Na 40. ročníku ženevského autosalónu v roku 1970 bolo predstavené vozidlo s krídlovými dverami Mercedes-Benz C 111, ktoré sa okamžite stalo miláčikom médií aj automobilových nadšencov. C 111 dosahovalo maximálnu rýchlosť až 300 km/h.
V 70. rokoch vylepšil Mercedes športové modely SL. Nakoľko si vývojári boli istí, že na tú dobu ultramoderné, komfortné, športové auto bude mať vysoké kilometrové nájazdy, po prvý krát dali odometru šesť miest. Práve model SL so svojimi predchodcami je okrem modelov Triedy E a S jedným z najdlhšie vyrábaných.
V roku 1972 sa začína s výrobou modelového radu Mercedes-Benz W116, ktorý sa ako prvý začal označovať písmenom S. V týchto rokoch sa tak oficiálne zrodila legendárna Trieda S.
Okrem Triedy S sa v 70. rokoch začala vyrábať ďalšia legenda – Mercedes-Benz Triedy G. Začiatkom 70. rokov bolo cieľom vytvoriť odolné, používateľsky príjemné vozidlo vhodné do každého terénu a s pohonom všetkých štyroch kolies. V roku 1972 sa začala spolupráca Mercedesu s rakúskou spoločnosťou Steyr-Daimler-Puch. V Nemecku mali na starosti dizajn a testovanie a v Rakúsku výrobu. Prvý prototyp sa testoval v saharskej púšti či na polárnom kruhu.
Od roku 1979 sa Mercedes-Benz Triedy G začal vyrábať v rakúskom Grazi. O rok neskôr bola pre Vatikán vytvorená špeciálna úprava vozidla pre pápeža, ktorá dostala pomenovanie Papa G. Trieda G sa stala ikonou vďaka svojmu charakteristickému dizajnu, ktorý sa počas vyše 40 rokov takmer nezmenil, napriek tomu, že priebežne prechádzal modernizáciami.
Vedeli ste že?
Mercedes-Benz v 70. a 80. rokoch začal ako prvý v Európe zavádzať airbagy pre vodiča a neskôr aj pre spolujazdca.
V polovici 80. rokov sa začalo s predajom modelového radu W124, ktorý bol predchodcom dnešnej Triedy E. Išlo o vstupný prémiový model Mercedesu. Počas jedenástich rokov výroby sa ho predalo viac ako 1 800 000 kusov.
24. októbra 1990 začína na Slovensku pôsobiť Motor-Car Wiesenthal & Co., prvé maloobchodné zastúpenie značky Mercedes-Benz. O rok neskôr došlo k otvoreniu prvého predajného strediska značky Mercedes-Benz v Bratislave na Poliankach, vtedy boli na predaj iba štyri modely osobných vozidiel.
Posledná dekáda minulého storočia sa niesla v znamení novšieho kompaktnejšieho radu sedanov s označením Trieda C. Vozidlo bolo predstavené v roku 1993 a až do roku 1997 išlo o najmenší model od Mercedesu.
V roku 1995 Motor-Car Wiesenthal & Co. podpisuje so stuttgartskou automobilkou Daimler-Benz zmluvu o generálnom zastúpení značky Mercedes-Benz pre Slovenskú republiku a zastrešuje osobné, úžitkové a nákladné vozidlá s hviezdou. Ročne sa u nás vtedy predalo viac ako 200 vozidiel.
Po Triede C prišiel v roku 1997 Mercedes-Benz ešte s menším autom, konkrétne išlo o vstupný kompaktný model, Triedu A. Vozidlo ponúka na tú dobu nový dizajn v porovnaní s dizajnom ostatných modelov. Predchodca GLE, model s označením Trieda M zakladá segment prémiových SUV. Rok predtým sa objavuje športový dvojdverový model SLK. Do segmentu MPV prichádza Trieda V.
Začiatkom nového tisícročia vzniká na Slovensku importérska spoločnosť DaimlerChrysler Automotive Slovakia, ktorej sídlo sa v roku 2001 presúva do nových priestorov na Tuhovskej ulici v Bratislave, kde sídli dodnes. Ročný odbyt predaných vozidiel na Slovensku prevyšuje 1 000 kusov. Importérska spoločnosť zastrešuje najnovšie aj značku smart, autobusy Mercedes-Benz a Setra a úžitkové vozidlá Fuso.
V roku 2007 mení spoločnosť názov na Mercedes-Benz Slovakia. V prvej polovici prvej dekády nového tisícročia sa tiež objavil nový model Trieda B, nový športový model SLR, a tiež model CLS.
V roku 2013 prichádza kompaktný model CLA, ktorý sa svojím dizajnom ponáša na CLS. Práve tento model začal novú éru Mercedesu, kde sa z hranatých tvarov prešlo na oblejšie kapoty.
V roku 2014 za zmienku stojí športový model AMG GT. Posledných desať rokov Mercedesu však bolo v znamení pribúdajúcich SUV a crossover vozidiel, ktoré naberajú na popularite.
V roku 2016 sa koncern Daimler AG stáva 100-percentným vlastníkom spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia. O rok neskôr sa u nás začína s predajom jazdených nákladných vozidiel pod značkou SelecTrucks. V rovnakom roku je na parížskom autosalóne predstavený koncept elektromobilu Mercedes-Benz EQ.
Novodobá história značky je spojená s orientáciou na elektropohon a hybridy. Príkladom je elektrický mestský autobus eCitaro s akumulátorovým zásobníkom, ktorý sa vyrába od roku 2018. V roku 2018 je v Štokholme tiež predstavený model elektromobilu Mercedes-Benz EQC, ktorý vychádza z konceptu EQ spred dvoch rokov.
V roku 2019 po 28. rokoch pôsobenia končí na pozícii generálneho riaditeľa Mercedes-Benz Slovakia Andrej Glatz. Od 1. januára ho vystriedal Stephan Moebius, bývalý generálny riaditeľ pre predaj osobných vozidiel Mercedes-Benz v Juhoafrickej republike. Mercedes-Benz Slovakia sa stáva súčasťou regiónu Mercedes-Benz Eastern Europe spoločne s Mercedes-Benz Rumunsko a Mercedes-Benz Maďarsko.
Vedeli ste že?
Mercedes-Benz sa účastní aj novodobej súťaže elektrických formúl Formula E, kde tím Mercedes-Benz EQ súťaží s vozidlom EQ.
Rok 2020 bude pre Mercedes-Benz výnimočný. Značka totiž oslavuje 30. výročie pôsobenia na slovenskom trhu. Spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia má v portfóliu značky Mercedes-Benz, smart, Setra a Fuso a celkovo ponúka až 36 modelov osobných vozidiel, 4 modely úžitkových vozidiel, 6 modelov nákladných vozidiel a 9 modelov autobusov.
Nové desaťročie bude pre Mercedes-Benz charakterizované ekologickejšími pohonmi. Ide pritom nielen o čisté elektromobily ale aj o elektrifikáciu prostredníctvom 48 voltovej technológie či plug-in hybridné pohony.
Z čerstvých noviniek musíme spomenúť plug-in hybridný model CLA kupé, ktorý sľubuje kombinovanú spotrebu paliva neuveriteľných 1,5-1,4 l/100 km a kombinované emisie CO2 35-31 g/km. K tomuto modelu zároveň pribudla verzia kombi pod názvom CLA Shooting Brake.
Pre milovníkov niečoho väčšieho je tu aj hybridné kompaktné SUV GLA. Najnovšia generácia Triedy E ponúkne širokú paletu plug-in hybridných variantov, ktoré budú dostupné s dieselovým a benzínovým motorom, ako sedan a kombi s náhonom na zadné aj na všetky kolesá.
Výhodou je, že takmer všetky nové modely plug-in hybridov je možné dobíjať nielen striedavým ale aj jednosmerným prúdom. Plug-in hybridný pohon EQ Power kombinujúci výhody elektromotora a spaľovacieho motora sa tak postupne rozširuje na všetky triedy Mercedesu počnúc kompaktnými modelmi, cez sedany a kombi až po SUV. Prináša slušnú spotrebu, nízku hladinu emisií či vynikajúci dojazd vďaka spomínanej kombinácii typov pohonu.
Vrcholom aktuálneho portfólia vozidiel dobíjateľných zo siete je GLE 350 de 4MATIC, ktoré ponúka výkon 320 koní a dojazd v čisto elektrickom režime na úrovni 100 km.
Nemôžeme zabudnúť ani na prvý elektrický Mercedes EQC vyznačujúci sa vysokou jazdnou dynamikou, komfortom, bezpečnosťou a premyslenou prevádzkovou stratégiou, ktorý ponúka dojazd na úrovni 400 km. Možno sa zdá, že je to pre niekoho málo, no keď zoberieme do úvahy, že 90 percent všetkých jázd je kratších než 50 kilometrov a 96 percent všetkých jázd je kratších než 100 kilometrov, potom je takýto elektromobil ideálnou voľbou.
Mercedes-Benz za svoju dlhú históriu urobil revolúciu v automobilovom priemysle, o čom svedčí aj množstvo inovácií. Okrem prvého auta so spaľovacím motorom či prvého dieselového vozidla, stojí Mercedes za mnohými inováciami ako napríklad systému ESP, ABS či bezpečnostnými pásmi.
Aktívna a pasívna bezpečnosť vozidiel je kľúčovou oblasťou, v ktorej je Mercedes pionierom už dlhé desaťročia. Najnovším prírastkom je experimentálne bezpečnostné vozidlo ESF 2019, ktoré prináša viac než tucet inovácií, ktoré sa približujú sériovej podobe alebo siahajú do ďalekej budúcnosti. Dôležitými témami sú aj konektivita, digitálne služby alebo autonómne vozidlá. V oblasti elektromobility sa po modely EQC očakáva minivan EQV či model crossoveru EQA.
Dnes patrí Mercedes-Benz k značke, ktorá predáva najviac prémiových vozidiel na svete. Vo viacerých krajinách na rôznych kontinentoch sveta má Mercedes-Benz svoje divízie a výrobné závody. Napríklad ikonická Trieda G sa dodnes vyrába v Rakúsku. Autobusy, nákladné autá a minivany sa vyrábajú aj v továrni v Argentíne, ktorá tam stojí od roku 1951 a ide o prvú fabriku automobilky mimo Nemecka.
Mercedes-Benz je tiež veľmi populárne vozidlo medzi štátnymi lídrami. Väčšina krajín sveta používa ako štátne vozidlá práve Mercedes-Benz, väčšinou v Triede S, prípadne sú časťou konvoja spolu s Triedou GLE či ML.
Napriek dlhej histórii, ktorú má značka Mercedes-Benz za sebou, základ zostal rovnaký – prémiová kvalita, nadštandardná bezpečnosť a luxusný dizajn. Mercedes-Benz je zároveň stále priekopníkom v najnovších technológiách, ktoré sa starajú nielen o bezpečnosť pasažierov.
Či už to bolo prvé auto so spaľovacím motorom, prvé auto, ktoré nevyzeralo ako koč, špeciálne upravené auto pre pápeža či prvé auto s airbagom pre vodiča aj spolujazdca, Mercedes-Benz dokázal, že jeho hviezda tu stále žiari a my veríme, že tu s nami bude minimálne ďalších 100 rokov.