- #TECHBOX
- 20 min.
- 11.3.2018
ZNAČKY | Bang & Olufsen - kráľ, ktorý panuje audio svetu viac ako 90 rokov
Bang & Olufsen alebo B&O, ako pozná väčšina ľudí túto svetoznámu audio značku, charakterizujú slová ako kvalita, dôraz na prvotriedny dizajn a história, ktorá siaha ešte do roku 1925. Ako táto spoločnosť vznikla, aké boli jej úspechy a pády a kam smeruje? Vitajte v ďalšej časti nášho seriálu ZNAČKY.
V skratke…
Názov spoločnosti: Bang & Olufsen A/S
Sídlo: Struer, Dánsko
Vznik spoločnosti: 17. november 1925
Zakladateľ: Peter Bang, Svend Olufsen
Predstavitelia: Henrik Clausen (CEO), Ole Andersen (Predseda predstavenstva)
Forma spoločnosti: verejná obchodná spoločnosť
Akciové trhy: NASDAQ Copenhagen (BO B)
Počet zamestnancov: 2 050 (údaj z 2014)
Pôsobenie: celosvetovo
Web: www.bang-olufsen.com
Spoločnosť Bang & Olufsen bola pomenovaná podľa jej zakladateľov – Petra Banga a Svenda Olufsena. Peter Bang sa narodil v roku 1900 a bol synom úspešného dánskeho biznismena Camillo Banga. Peter Bang sa zaujímal o technológiu rádia a po tom čo spromoval ako inžinier v roku 1924, strávil šesť mesiacov v továrni na rádiá v USA.
Po návrate z Ameriky sa Peter Bang spojil s jeho kamarátom Olufsenom. Rodičia Olufsena vytvorili na povale svojho domu v mestečku Struer miestnosť, kde sa mohli kamaráti venovať svojim testovaniam a experimentom.
17. novembra v roku 1925 založili kamaráti firmu Bang & Olufsen, kde sa Bang sústredil na technológiu a Olufsen na biznis. Hovorí sa, že Olufsenova mama predala domáce vajcia, aby mohla finančne podporiť syna pri založení firmy.
Firma Bang & Olufsen získala meno za výrobu rádia, ktoré využívalo striedavý prúd, čo bolo na tú dobu veľká revolúcia, keďže väčšina rádií fungovala na baterky. Rádio dostalo názov B&O Eliminator a na trh bolo uvedené v roku 1927.
V roku 1929 Bang & Olufsen prišli s Five Lamper rádiom, ktoré pomohlo spoločnosti získať pozitívnu reputáciu vďaka svojmu Art Deco dizajnu. O rok neskôr firma prišla s prvým rádiogramofónom.
Vedeli ste, že…
Ikonické logo B&O vzniklo už v roku 1932 na základe kresby miestneho dánskeho maliara. Olufsen logo kúpil za 10 dánskych korún, čo je na dnešné peniaze približne 1 euro.
V 30. a 40. rokoch 20. storočia pracovali na vývoji technológii a podarilo sa im uspieť napríklad so systémom pre filmový priemysel, ktorý nahrával zvuk alebo reproduktorom, ktorý sa nainštaloval na strechu auta a bol určený napríklad pre cirkusové autá či armádne vozidlá na šírenie správ.
V roku 1938 prišla firma s rádiom Master 38CH a o rok neskôr uspeli s rádiom Master de Luxe 39, ktoré podporovalo až 16 staníc.
Vedeli ste, že…
Slávna predpona Beo, ktorú B&O používa, sa prvýkrát použila už v roku 1939 pri rádiu Beolit 39.
V roku 1939 uspeli s bakelitovým rádiom Beolit 39. V roku 1941, počas nemeckej okupácie Dánska, firma pokračovala vo svojej činnosti a predstavila produkt Grand Prix 41. Toto rádio umožnilo skryť ladiacu dosku, keď sa zrovna nepoužívala.
Počas nemeckej okupácie, Bang & Olufsen vyrábala rádiá pre povstalecké sily. Keďže firma Bang & Olufsen nechcela kolaborovať s nacistickými okupantmi, v roku 1945 okupačné sily vypálili továreň Bang & Olufsen.
Po vojne však došlo k obnove a v roku 1946 firma fungovala ďalej. O rok neskôr firma predstavila v Európe prvý rekordér Beocord 84U. V roku 1948 dochádza k predstaveniu prvého high-fidelity rádia od Bang & Olufsen – Grand Prix 48CH.
Po skončení vojny sa Bang a Olufsen tiež venovali výrobe elektrických žiletiek a to až do roku 1955. Neskôr pokračovali vo výrobe rádií, rádiogramov a televízorov. Pri televízoroch spoločnosť pridala ku televíznej skrinke kolieska a vysúvacie rúčky na prenášanie, keďže televízor nebol vždy na jednom mieste tak ako to je dnes.
Prínosom pre spoločnosť bolo zamestnanie dizajnéra Ib Fabansena, ktorý začal pre B&O pracovať v roku 1957. V roku 1957 došlo aj k podpisu Rímskych zmlúv, ktoré znamenali otvorenie európskych trhov a zníženie byrokratických procesov Európe.
To znamenalo zvýšenie konkurencie, keďže na dánsky trh sa dostali nemecké produkty. Preto sa v Bang & Olufsen rozhodli pre rozšírenie svojich produktov do Európy. Jedným z ich najúspešnejších produktov bolo rádio Beomaster 900.
Firma Bang & Olufsen pokračovala vo svojej práci a sústredila sa na prekonávanie očakávaní v dizajne. Spoločnosť však dosiahla aj technologické pokroky v podobe konceptov na automatickú výmenu nahrávok. Technológia sa využívala v 50. rokoch v tzv. jukeboxoch, kde technológia od B&O automaticky vymieňala platne. Určite ste tieto jukeboxy s automatickou výmenou nahrávok mohli vidieť v mnohých starších filmoch.
Vedeli ste, že…
Spoločnosť Bang & Olufsen okrem rádií či televízorov experimentovala aj s výrobou žehličiek, holiacich strojčekov či pevných telefónnych liniek.
V 60. rokoch do tímu B&O pribudol Jacob Jensen, dizajnér, ktorý dodal produktom spoločnosti modernistický dizajn. Jeho meno stojí za produktami ako Beomaster Hi-fi systém, Beogram fonograf či Beolit rádio.
V roku 1967 prišla firma s Beolab 5000, hi-fi zosilňovačom za 325 dolárov. Šikovný dizajn umožňoval sledovať pohyb basového efektu a zvuku. V roku 1972 prišla spoločnosť s gramofónom Beogram 4000, ktorého cena začínala na 500 dolároch.
Čo sa týka dizajnérov, zaujímavosťou je, že spoločnosť Bang & Olufsen uprednostňovala zamestnávanie externého dizajnéra než jeho plnohodnotné zamestnanie vo firme. To dávalo dizajnérom patričnú dávku tvorivej slobody, ktorá sa odrazila na inovatívnych produktoch.
Ešte v roku 1980 prišla spoločnosť s televíziou Beovision 8800 na kolieskach s 26″ uhlopriečkou a 14-wattovým duálnym reproduktorom. Nechýbal infračervený ovládač.
Koniec 70. a začiatok 80. rokov sa B&O naďalej venoval perfektným audio produktom. V roku 1978 napríklad predstavil reveiver Beomaster 1400 a v roku 1984 reproduktory Beovox CX 100.
80. roky však pre spoločnosť znamenali aj ťažké chvíle kvôli silnej ázijskej konkurencii. Nechýbali ani interné problémy s manažmentom spoločnosti, čo malo za následok zhoršenie vzťahov s distribútormi. Počiatočným riešením malo byť zameranie sa na najbohatších zákazníkov.
Začiatkom 80. rokov sa do tímu pridal britský, industriálny dizajnér David Lewis. Po zvyšok 20. storočia sa spoločnosť B&O venovala aj novým produktom ako slúchadlá, headsety či CD a MP3 prehrávače.
Zlý odhad trhu a vnútorné problémy spôsobili, že spoločnosť vkročila do 90. rokov v krízovom režime. Napriek tomu, v roku 1990 firma Bang & Olufsen otvorila svoj prvý obchod, ktorý predával priamo zákazníkom svoje produkty. Do tohto momentu B&O predávalo svoje audio zariadenia cez obchody s rôznymi značkami.
V máji 1991 správna rada spoločnosti vymenila manažment firmy a do čela posadila Andersa Knutsena, ktorého úlohou bolo vyviesť firmu z krízy tým, že zníži výdavky.
Prišlo k prepúšťaniu zamestnancov a k znižovaniu nepotrebných divízií. Knutsen zároveň určil za hlavný problém decentralizáciu spoločnosti a zaviedol centralizovaný manažment. Knutsen zmenil Bang & Olufsen zo spoločnosti zameranej na masovú produkciu na spoločnosť zameranú na plnenie objednávok zákazníkov.
V roku 1999 mala spoločnosť už 18 outlet obchodov po USA a jej produkty sa predávali vo viac ako 350 obchodoch. Spoločnosť zvýšila počet oficiálnych B&O obchodov a znížila predaj svojich produktov v obchodoch so zmiešaným tovarom. Tento model umožnil spoločnosti mať väčšiu kontrolu nad tým, ako budú produkty vystavované a predávané.
V roku 1996 prišla firma Bang & Olufsen s revolučným CD prehrávačom BeoSound 9000, do ktorého ste mohli vložiť šesť CD a systém vám ich automaticky podľa potreby menil. Prehrávač bol závesný na stenu a jeho cena sa vyšplhala na 4000 dolárov.
Vedeli ste, že…
Dizajnom, ktorý kombinoval v produktoch Bang & Olufsen kov s ostatnými časťami, sa inšpiroval aj Steve Jobs pri návrhu prvého iPodu. Jobs sám vlastnil niektoré z B&O audio produktov.
V roku 2002 ešte keď existovali klasické telefóny, prišiel B&O s dizajnovým kúskom BeoCom 2 za 1 050 dolárov. Telefón bol taký úzky, že niektoré číslice boli v rade po dvoch a nie po troch ako zvyčajne.
V roku 2003 Bang & Olufsen uzavrel partnerstvo s Audi na vytvorenie výkonného audio systému do ich áut. O rok neskôr sa systém s výkonom 1 000 Wattov Bang & Olufsen v Audi skutočne objavil.
Bang & Olufsen však systém neskôr rozšírili aj na ďalšie prémiové vozidlá ako Aston Martin DBS či Rapide alebo BMW 5 Series, M6 či 7 Series. Audio systém B&O má vo svojej ponuke aj Mercedes-Benz, konkrétne AMG modely. Najnovšie začala s Bang & Olufsen pracovať aj automobilka Ford.
V roku 2003 prišla firma aj s mimozemskými reproduktormi BeoLab 5, ktoré dokázali analyzovať akustiku miestnosti a podľa toho upraviť zvuk. Výkon bol 2 500 wattov a cena až 16 000 dolárov.
V roku 2004 spoločnosť otvorila svoju továreň na výrobu audio produktov v Českej republike, kde zamestnala okolo 250 ľudí.
Niekedy sa aj majster tesár utne a pri Bang & Olufsen to platí napríklad pri ich telefóne z roku 2005 – Bang & Olufsen Serene. Cena 1000 eur, zlé rozmiestnenie tlačidiel a dizajn, ktorý skôr pripomenul krabičku na make-up spôsobil, že telefón (našťastie) ostal zabudnutý na smetisku dejín.
Od roku 2008 do roku 2009 spoločnosť zažila pravdepodobne svoje najhoršie chvíle od nacistickej okupácie. Počas finančnej krízy sa obrat firmy znížil z 853 miliónov dolárov na 528 miliónov dolárov a akcie spoločnosti klesli zo solídnych 52 dolárov na 8,50 dolárov. Toto obdobie je poznačené zmenami riaditeľov a masívnym prepúšťaním.
Spoločnosť Bang & Olufsen na pomenovanie svojich produktov používa skratku Beo a každá zo sérii má svoje pomenovanie začínajúce práve touto skratkou. Spomenieme napríklad sériu prenosných rádií Beolit, nahrávacie mikrofóny Beomic, telefóny BeoCom a BeoTalk, televízie Beovision či zosilňovače Beolab.
Vedeli ste, že…
Najrýchlejšie predávaným produktom B&O bol prehrávač BeoSound 8 z roku 2010, ktorý podporoval prehrávanie z iPodu, iPhonu, iPadu a z počítača.
V roku 2011 prišla spoločnosť so svojou 3D televíziou BeoVision 7 s integrovaným Blu-ray prehrávačom. Televízia sa mohla pochváliť parádnym dizajnom s integrovaným soundbarom.
Bang & Olufsen sa okrem vlastných produktov, venoval aj integráciou svojho zvuku a reproduktorov do počítačov, áut či dokonca smartfónov. Príkladom môže byť Samsung 5 série 550P z roku 2012 či ASUS Zenbook NX500 z roku 2014.
V tomto desaťročí začala spoločnosť B&O so svojou novou líniou Play, ktorá sa zamerala na konektivitu a vysokú kvalitu zvuku. Divízia Play oficiálne vznikla v roku 2012.
V roku 2012 tiež spoločnosť oznámila smart TV BeoVision 11 so smart aplikáciami a možnosťou ovládania pomocou smartfónu.
Rok 2013 priniesol do rodiny Bang & Olufsen reproduktory BeoLab 15, ktoré sa nainštalovali na stenu. Išlo skôr o ambientné reproduktory určené do reštaurácie alebo kaviarne.
Okrem BeoLab 15 oznámila spoločnosť aj BeoLab 14, 4.1-kanálové domáce kino v inovatívnom dizajne. Zaujímavý dizajn sa však nedal uprieť ani BeoLab 19, subwooferu vyrobenom v dizajne avioniky.
Nástenné reproduktory nechýbali ani v roku 2014 a Bang & Olufsen predstavil systém BeoSound Essence, ktorý ste umiestnili na stenu a už stačilo len poklepať a hudba sa spustila.
V roku 2014 sa na trhu objavil produkt, ktorého dizajn sa stal takým úspešným, že sa predáva dodnes. Jedná sa o interiérový reproduktor Bang & Olufsen Beoplay A9. Napriek cene, ktorá presahuje 2 000 eur sa tento reprák teší obľúbenosti a to najmä pre jeho netradičný dizajn. Dá sa tiež povedať, že práve Beoplay A9 je ikonickým produktom, v ktorom sa spája kvalitný zvuk, drevené spracovanie a prvotriedny dizajn vhodný do interiéru.
https://www.youtube.com/watch?v=U0FCzcaMerA
V roku 2015 Bang & Olufsen predstavil multiroom systém BeoLink Multiroom, ktorý z konzoly na stene alebo zo smartfónu umožňoval ovládať svoje B&O reproduktory a systémy. Išlo o jeden z prvých produktov určených pre smart prepojenú domácnosť.
Vedeli ste, že…
Bang & Olufsen predáva reproduktor za cenu 40 000 dolárov, ktorý váži 137 kilogramov.
V tomto istom roku prekvapil na výstave IFA bezdrôtový reproduktor Bang & Olufsen BeoPlay A6 s látkovou membránou a výkonom 240 wattov. Nemohol chýbať inovatívny dizajn.
V roku 2015 bol predstavený inovatívny reproduktor Bang & Olufsen BeoLab 90, ktorý dostal jednu z najvyšších cenoviek v histórii produktov Bang & Olufsen – 40 000 dolárov. Devízou reproduktoru je určite dizajn a rozmery, ktoré dosahujú 125,3 x 73,5 x 74,7 cm. Hmotnosť je 137 kg.
Milovníci slúchadiel dostali v roku 2015 zaujímavý bezdrôtový model – Bang & Olufsen BeoPlay H7 s výdržou až 20 hodín.
V roku 2015 Bang & Olufsen predstavil zaujímavý kúsok dizajnového nábytku – BeoSound Moment, ktorý zároveň funguje ako bezdrôtový hduobný systém, ktorý organizuje digitálnu hudbu, rádio stanice a streamingové služby. To všetko v nádhernom, drevenom spracovaní.
https://www.youtube.com/watch?v=sWkAbKUjMnE
Rok 2016 sa sústredila spoločnosť na celé svoje audio portfólio – od štýlového soundbaru Bang & Olufsen BeoSound 35, ktorý sa dal zavesiť na stenu cez šikovný, malý reproduktor Bang & Olufsen BeoPlay A1 až po futuristické, izbové reproduktory BeoSound 1 a 2, ktoré okrem odvážneho dizajnu, ponúkajú dlhú výdrž a podporu pre funkciu Apple AirPlay.
V roku 2016 sa však nemuselo hanbiť ani video, keďže spoločnosť B&O predstavila 4K Ultra HD Android TV Bang & Olufsen BeoVision 14 so zabudovanými reproduktormi ukrytými pod dubovou mriežkou.
Vedeli ste, že…
Bang & Olufsen je súčasťou rôznych dizajnových výstav po celom svete. Ich produkty môžete vidieť aj v múzeu moderného umenia v New Yorku.
Minulý rok 2017 otvorila spoločnosť Bang & Olufsen 360° reproduktorom B&O Beoplay M5, o ktorého minimalistický dizajn sa postarala Cecilie Manz. Krátko na to spoločnosť predstavila bezdrôtové slúchadlá B&O Beoplay H4 s 19-hodinovou výdržou.
Zaujímavým kúskom z minulého roku boli aj prenosné reproduktory. Jeden väčší a masívnejší, ktorého kožené putko skôr slúži ako dizajnová čačka než vec na prenášanie – Bang & Olufsen Beolit 17 a jeden maličký, ktorého zvukový výkon ohromil nie jedného člena našej redakcie – Bang & Olufsen Beoplay P2. Oba modely ponúkali prvotriedny zvuk, vysokú výdrž batérie a dizajn, ktorý si zapamätáte.
Pre tých, ktorí si chcú do audia poriadne zainvestovať pripravila spoločnosť luxusné reproduktory B&O BeoLab 50 v hodnote 30 000 eur s výkonom 2 100 wattov a technológiou, ktorá prispôsobí zvuk podľa aktuálneho obecenstva.
Pravdepodobne najinovatívnejším produktom Bang & Olufsen z minulého roku, boli závesné reproduktory na stenu BeoSound Shape, ktoré sa dali spájať a vytvoriť tak modulárny reproduktorový systém. Ide o jeden z najzaujímavejších proudktov Bang & Olufsen za posledné roky.
Nemohla samozrejme chýbať ani nová OLED 4K Ultra HD televízia – BeoVision Eclipse, ktorá vznikla na základe partnerstva B&O a LG. Zaujímavým prírastkom boli aj štuplové slúchadlá s nabíjateľnou kolískou Beoplay E8, ktorých sa za posledný rok vyrojilo od rôznych firiem ako húb po daždi.
Čo sa týka najnovších produktov, spoločnosť Bang & Olufsen začala rok 2018 predstavením slúchadiel B&O Play H9i a H8i, ktoré majú vylepšené potláčanie hluku a ohromnú výdrž až 23 hodín na jedno nabitie.
Napriek pár novinkám je jasné, že Bang & Olufsen ešte tento rok s predstavovaním noviniek neskončil a počas roku sa určite dočkáme noviniek, ktoré nám po dizajnovej a zvukovej stránke naplnia srdce a vyprázdnia peňaženku.
Rôznych audio či video výstav bude tento rok ešte veľký počet a sme presvedčení, že tam spoločnosť Bang & Olufsen so svojimi inovatívnymi novinkami nebude chýbať.
Aj keď produkty Bang & Olufsen nie sú lacné, väčšinu z ich audia si kupujete na celý život. Pekným príkladom môže byť, že Bang & Olufsen nedávno uverejnil zariadenie, ktoré vám zo starších reproduktorov môže urobiť smart, takže ani zub času, ktorý pri technológiách platí dvojnásobne, nenaruší váš zážitok.
Bang & Olufsen nestráca dych ani po viac ako 90. rokoch. O pár rokov bude sláviť storočnicu, čo je pri technologických firmách viac ako úctyhodné číslo. My len veríme, že spoločnosť bude naďalej prinášať kvalitné produkty zamerané na prvotriedne audio a že sa nebude báť, tak ako sa nebojí teraz, prinášať odvážny dizajn, podľa ktorého zistíte, že nejde len tak o obyčajnú značku reproduktorov či slúchadiel. Práve inovatívny dizajn spojený s kvalitou je dôvodom, prečo si práve túto technologickú značku zapamätáme a pri výbere siahneme práve po nej.