Spoločnosť Kaspersky Lab zverejnila Global Privacy Report, prieskum zameraný na ochranu osobných údajov v online prostredí. Vrámci prieskumu sa pýtali 11 887 respondentov z 21 krajín sveta.
9 z 10 respondentov je online niekoľkokrát denne a internet sa stal neoddeliteľnou súčasťou ich každodenných činností. Od nakupovania, cez sledovanie filmov, až po socializáciu robia na internete doslova všetko.
Aj napriek tomu, že sme sa podľa prieskumu presťahovali na internet, ukázalo sa, že väčšina z nás má väčšie obavy o svoje súkromie v offline svete, než v tom online. Len 41% má väčšiu obavu o svoje súkromie v online prostredí. Skupina opýtaných, ktorá si uvedomuje reálnu hrozbu kyberkriminality, má o svoje súkromie ešte väčšiu obavu.
Neprekvapí teda, že najväčší strach o svoje súkromne údaje mali opýtaní v spojení s kyberzločincami. Nasledoval internet všeobecne, vlády, sociálne siete a o svoje súkromie sa vskutku bojíme, aj keď príde reč na veľké IT spoločnosti.
Opýtaní sa tiež obávajú o stratu citlivých informácií cez aplikácie, ktoré denne používajú. Až 68 % z nich si myslí, že aplikácie vytvárajú záznam ich činnosti a dát.
Prieskum tiež ukázal, že pri strate osobných údajov sa neobjíme len o finančnú ujmu, či krádež našej identity. Pri tom ako je spoločnosť stále tolerantnejšia, online svet je stále plný kyberšikany, prenasledovania a trolovania. Ľudia veľmi často využívajú falošnú identitu, len aby mohli iným ubližovať online. Výsledkom je, že až 72 % opýtaných radšej v online svete zamlčí svoju sexuálnu orientáciu. Spoločnosti už na tento fenomén reagujú a ponúkajú aplikácie, ktoré dokážu automaticky blokovať nenávistné komentáre.
Čo podľa prieskumu robíme, aby sme udržali svoje osobné informácie v bezpečí? 62% opýtaných chráni svoje zariadenia heslom, 68% sa snaží svoje online účty zabezpečiť silným heslom. Pritom len 35% opýtaných pravidelne kontroluje a mení nastavenia ochrany osobných údajov na zariadeniach, v službách a aplikáciách, ktoré používajú. Vo vekovej skupine 16 – 24 rokov sa takto o svoju bezpečnosť stará 42% opýtaných, no z ľudí nad 55 rokov je to len 28%.
Spomínate si na informáciu, že si Mark Zuckerberg prelepuje webkameru na svojom počítači? Ide o paranoju? Bohužiaľ, nie! Kamera a mikrofón sú potenciálnymi bránami do vášho súkromia pre kyberzločincov. Upokojiť vás nemá ani to, že nie ste celebrita. Rodine v Texase uniesli syna vďaka heknutej webkamere, istú Holanďanku si sexuálny predátor prelustroval tiež takýmto spôsobom.
Z prieskumu vyšlo, že 25 % používateľov si webkameru zakrýva. Horšie je to so šifrovaním údajov. 21 % mužov sa o svoje dáta stará takýmto spôsobom. Ženy? Len 11 %.
Podľa prieskumu si tiež začíname uvedomovať hrozbu falošných aplikácií, ktoré z nás majú vytiahnuť súkromné údaje. 48 % opýtaných si na tento spôsob podvodu dáva aktívne pozor.
Ako je pre rodiča prirodzené chrániť svoje dieťa vo fyzickom svete, malo by byť aj v tom online. Z výskumu vyšlo, že 53 % opýtaných rodičov deťom do 18 rokov pravidelne kontroluje aktivitu na internete a vymazáva históriu pre zvýšenie bezpečnosti.
Napriek tomu, že o online bezpečnosť sa zaujíma stále viac ľudí, dôvera závratne nerastie. 56 % opýtaných z prieskumu je presvedčených, že uchrániť svoje súkromie je v online svete nemožné. Skeptickí sú skôr ľudia nad 55 rokov, 63 % z nich, pričom mladší, ktorí v online svete vyrastali, veria v dostatočnú bezpečnosť.
Pomerne alarmujúcim zistením je, že až 18 % opýtaných by svoje osobné údaje poskytlo, ak by dostali niečo zadarmo. 39 % by ich dokonca speňažilo. 37 % z opýtaných si svoje osobné údaje váži na milión amerických dolárov.
Samostatnou kategóriou sú sociálne média, kde sme ochotní svoje osobné údaje a súkromie doslova predávať za lajky. Často si to neuvedomuje a robíme to, aj keď sme bežne v otázke osobných údajov v online svete opatrní. Pritom až 57 % zamestnávateľov priznalo, že si svojich budúcich, ale aj aktuálnych, zamestnancov kontroluje pomocou zverejnených informácií. Spoločnosti priznali, že po takomto prekontrolovaní vyradili uchádzačov o zamestnanie a 34 % z opýtaných spoločností už pokarhalo alebo prepustilo svojho zamestnanca na základe nevhodného online obsahu.
Prieskum sa na kontrolu zamestnancov pozrel z opačnej strany. 64 % zamestnancov priznalo, že počas pracovnej doby navštevujú stránky, ktoré nesúvisia s ich prácou. Neprekvapí preto, že tretina z nich, 29 %, si neželá, aby zamestnávateľ vedel, ktoré stránky navštevujú. Zaujímavosťou je, že 52 % z opýtaných zamestnancov si dokonca nepraje, aby ich kolegovia vedeli po kaých stránkach sa túľajú.
Naopak, sociálne médiá sa pre mnohých javia ako menej súkromná doména, a preto tu zamestnanci častejšie zdieľajú súkromie s kolegami, nie však so šéfom. Pracovníci sa pravdepodobne obávajú poškodenia verejného imidžu spoločnosti alebo motivácie spoločnosti k monitorovaniu sociálnych sietí zamestnancov v dôsledku zníženej produktivity, čo vedenie berie do úvahy pri rozhodovaniach spojených s povyšovaním. Tieto faktory viedli k tomu, že jeden z dvoch zamestnancov priznal, že nechce svoje aktivity na sociálnych sieťach zverejňovať pred svojim šéfom a 54 % nechce tieto aktivity zverejňovať dokonca ani pred kolegami.
Ďalších 34 % je proti zobrazeniu obsahu ich správ a e-mailov zamestnávateľovi. Okrem toho ďalších 5 % dokonca uviedlo, že ich kariéra bola nezvratne poškodená v dôsledku úniku ich osobných informácií.
Aj napriek tomu, že sme neustále upozorňovaní na možné hrozby a riziká spojené so stratou osobných údajov, podľa prieskumu až 26 % opýtaných uviedlo, že k nim dali prístup bez potrebného súhlasu. 24 % už boli údaje ukradnuté a zneužité. Takmer polovica z nich, 46 %, prišla o svoje osobné údaje cez online účty, ktorým neudelili povolenie na spracovanie osobných údajov.
Podľa prieskumu 21 % opýtaných už zažilo finančnú stratu spojenú s odcudzením osobných údajov 25 % bolo zaplavených spamaom a reklamou.
Ako sa chrániť pred odcudzením osobných údajov?
- Nezverejňujte nič, čo by mohlo byť považované za hanlivé, obscénne, urážlivé alebo podliehať autorským právam. Ak máte pochybnosti, príspevok nezverejňujte.
- Buďte si vedomí toho, že správcovia systému môžu byť aspoň teoreticky informovaní o obsahu, ktorý na webe navštevujete.
- Neobťažujte, neohrozujte, nediskriminujte ani neznevažujte žiadneho kolegu, partnera, konkurenta alebo zákazníka. Ani na sociálnych sieťach alebo v správach, e-mailoch, ani inými prostriedkami.
- Nezverejňujte fotografie iných zamestnancov, zákazníkov, dodávateľov alebo produktov spoločnosti bez predchádzajúceho písomného súhlasu.
- Používajte aplikáciu na správu hesiel a kontrolu prístupov, aby ste si mohli byť istí, že vaše sociálne siete a iné osobné účty nie sú vystavené hrozbe neoprávneného prístupu niekým iným v kancelárii. Na ochranu vašich osobných zariadení nainštalujte spoľahlivé bezpečnostné riešenie.