- #Autá
- 3 min.
- 6.10.2021
Za autonómne riadenie a softvér si v elektromobiloch Rivian priplatíte tisíce
Automobilka Rivian prostredníctvom byrokratickej administratívy vyzradila, že na svojich vozidlách chce zarobiť dodatočne približne 15 500 dolárov za autonómne riadenie a doplnkové služby v rámci infotainment systému. Okrem toho sme sa však dozvedeli aj počet predobjednávok, ktoré obdržala.
Každá spoločnosť plánujúca vstup na burzu, musí americkej Komisii pre akcie a cenné papiere odovzdať tzv. tlačivo S-1. Výnimkou nie je ani americká automobilka Rivian podporená takými gigantmi, ako je Amazon či Ford.
Práve toto tlačivo, ktorým je v skutočnosti zhruba 200-stranový dokument, nám o tejto automobilke prezradilo zopár zaujímavých detailov. Za zmienku spomedzi nich stojí fakt, že Rivian vykázal v prvom polroku tohto roka čistú stratu vo výške 994 miliónov dolárov a v Spojených štátoch a Kanade zaznamenal celkovo 48 390 predobjednávok modelov R1T a R1S.
Čo je však ešte zaujímavejšie, v dokumente automobilka hovorí aj o autonómnom systéme riadenia a potenciálom predplatnom modeli, ktorý jej má priniesť dodatočné príjmy z existujúcich vozidiel. Pri spotrebiteľských vozidlách automobilka počíta s príjmom 67 900 dolárov a pri komerčných vozidlách 64 600 dolárov počas celej ich životnosti.
Zhruba 15 500 dolárov z tejto sumy budú tvoriť príjmy zo softvéru, v rámci ktorých až 10 000 dolárov vygeneruje predaj systému autonómneho riadenia a 5 500 dolárov (v podobe mesačných poplatkov) predaj dodatočných funkcií v rámci infotainment systému, konektivity, diagnostiky a ďalších digitálnych služieb.
Softvérová časť autonómneho riadenia bude pravdepodobne využívať existujúci hardvér určený pre aktuálne ponúkaný systém Drive+. Rivian na jeho fungovanie využíva 11 kamier, 12 ultrazvukových senzorov, päť radarov a GPS.
Takáto forma dodatočných príjmov pre automobilku je v ére neustále pripojených vozidiel dnes už štandardom. Podobným spôsobom predáva autonómne riadenie pod názvom Full Self-Driving aj automobilka Tesla, kým ostatné automobilky poskytujú prostredníctvom svojich infotainment systémov za poplatok dodatočné funkcie, či nové farby pre ambientné osvetlenie.
Kým softvér zabezpečujúci autonómne riadenie rapídne postupuje vpred, brzdou pri jeho nasadzovaní do praxe je aktuálne nedostatok polovodičov. Príkladom toho je nedávne zastavenie inštalácie systému Super Cruise do novej generácie Cadillac Escalade z dôvodu nedostatočného množstva výkonných čipov.