Charizmatický miliardár, 4. najbohatší Brit a vlastník konzorcia firiem pod značkou Virgin, Richard Branson, lietanie miluje. Pritom nehovoríme len o jeho projekte raketoplánu SpaceShipTwo pre suborbitálne lety spoločnosti Virgin Galactic. Branson už v roku 1984 založil leteckú spoločnosť Virgin Atlantic Airlines a k dopravným aktivitám má blízko aj cez viacero firiem prevádzkujúcich železničnú dopravu, ktoré vlastní.
Aj preto možno neprekvapí záujem tohto magnáta o projekt nadzvukového dopravného lietadla spoločnosti Boom Technology, ktoré by malo dosahovať rýchlosť 2,2 machu (2 700 km/h).
To je viac, ako dvojnásobok rýchlosti zvuku. Pripomeňme, že doteraz jediný model dopravného supersonicu Concorde dosahoval maximálnu rýchlosť 2 330 km/h (cca 2 machy).
Lietadlo s rovnakým názvom Boom vyvíja tím pod vedením pilota a technologického podnikateľa Blakea Scholla, no oproti Concordu pôjde takmer o aerotaxík s biznis triedou.
Lietadlo má mať kapacitu asi 40 pasažierov, pričom sedadlá budú v dvoch radoch s uličkou uprostred. To okrem iného zlepší prístup obsluhujúceho personálu k cestujúcim, ale najmä zníži letové náklady. Malé lietadlo má byť omnoho rentabilnejšie, ako kolos typu Concorde.
Ten mal kapacitu 144 cestujúcich, ale na pokrytie nákladov letu cez Atlantik bolo potrebné obsadiť 100 sedadiel s cenou 20 tisíc USD za letenku.
Sir Richard Charles Nicholas Branson má k lietaniu blízko už dlho. V pozadí raketoplán Virgin Galactic SpaceShipTwo zavesený na nosiči White Knight Two.
Naproti tomu spiatočná letenka z Londýna do New Yorku na palube Boom-u by mala stáť 5000 USD (asi 4500 EUR), čo sa vyrovná súčasnej cene letenky v business triede.
Boom však má lietať 2,6x rýchlejšie, ako bežné aerolínie, takže z Londýna do New Yorku preletí za 3,5 hodiny. Adekvátne sa skrátia aj dĺžky letov na iných diaľkových trasách, takže let zo San Francisca do Tokia by mal trvať asi 5 hodín a z Los Angeles do Sydney asi 6 hodín.
Lietať by sa malo vo výške nad 18 km a cestujúci budú môcť pozorovať zakrivenie Zeme. Vďaka použitiu kompozitov s uhlíkovými vláknami sa zníži hmotnosť lietadla, čo má priamu väzbu na prevádzkové náklady.
Concordu nechýbala rýchlosť, ani elegancia.
Hoci nadzvukové dopravné lietadlo vyvíjajú aj takí giganti ako Boeing a Lockheed Martin, Scoll verí, že Boom príde s hotovým lietadlom skôr. Prototyp by mal byť hotový do konca roku 2017. Keďže v konštrukcii nepoužívajú žiadne špeciálne novinky, jednoduchší by mal byť aj proces certifikácie stroja a do praxe by sa mohol dostať o niekoľko rokov.
Zdá sa, že Boom dokázal argumentami presvedčiť viacero kľúčových hráčov. Okrem Bransona, ktorý už podpísal predbežnú zmluvu na kúpu desiatich nadzvukových strojov za 2 miliardy dolárov, získala firma aj dôveru nemenovaných veľkých aerolínií z Británie.