Hoci autonómne autá priťahujú veľkú pozornosť ako jedna z najočakávanejších aplikácií umelej inteligencie, v lietadlách sa autopilot začal používať už dávno. Komerčné lietadlá dnes využívajú veľa automatizácie, no v kabíne sú stále aj piloti, aby mohli zasiahnuť v kritickej situácii a mohli komunikovať s letovým dispečingom. Startup Xwing zo San Francisca to chce zmeniť a dúfa, že predbehne početnú konkurenciu.
Xwing teraz predstavil systém pre plne autonómny let, ktorý by mal byť nasadený v malých dopravných lietadlách. Nejedná sa o lietajúce stroje s kolmým štartom a pristávaním (VTOL), aké vyvíja Uber, Boeing, Airbus a mnoho ďalších firiem, ale o klasické lietadlá, ktoré sú už sériovo vyrábané.
V USA v súčasnosti nepôsobia žiadne plne autonómne komerčné lietadlá bez posádky. Generálny riaditeľ spoločnosti Xwing Marc Piette dúfa, že tamojší regulátor, Federálny úrad pre letectvo (FAA), tieto systémy schváli v priebehu nasledujúcich dvoch rokov. Xwing zároveň verí, že získa certifikát na regionálne bezpilotné lety skôr ako Uber, alebo Boeing.
Xwing tvrdí, že jeho systém autopilota dokáže zvládnuť let od vzletu po pristátie, pre fungovanie lietadiel sú však stále potrební ľudia v pilotnej kabíne, najmä na interaktívnu komunikáciu s dispečermi riadenia letovej prevádzky.
Autonómny letový systém je vyrobený špeciálne pre lietadlo Cessna Grand Caravan, aké používa napríklad kuriérska spoločnosť FedEx. Rad snímačov, ako je lidar, namontovaných blízko vzpery krídla lietadla, zaisťuje, aby nedošlo ku kolízii s inými lietadlami. Systémy sa tiež používajú na zabezpečenie riadenia a dynamického presmerovania lietadla, ak je to potrebné.
Použitie už existujúcich a schválených strojov je výhodou, pretože Xwing nemusí, narozdiel od konkurencie, vyvíjať nové dopravné prostriedky a sústreďuje sa len na systém autonómneho lietania.
Ďalšou výhodou je orientácia na segment regionálnych letov. Firma považuje za svoj cieľ pokryť dopyt po rýchlej a spoľahlivej doprave na vzdialenosti, ktoré sú už nepríjemne dlhé na jazdu autom, ale zas príliš krátke pre klasickú leteckú dopravu. Marc Piette uvádza interval 100 až 500 míľ (160 až 800 km).
„Vidíme budúcnosť, keď budú malé autonómne lietadlá, poskytovať na takýchto trasách nový spôsob dopravy. Ten by sa mohol v niektorých regiónoch stať doplnkom vysokorýchlostnej železnice“, uviedol Piette.
Ak získa Xwing prevádzkové povolenie, predpokladá nasadenie flotily bezpilotných regionálnych lietadiel najskôr na prepravu nákladov vo vidieckych oblastiach. Klientmi by sa mohli stať spoločnosti ako Amazon, UPS, alebo regionálne podniky, ale aj zdravotnícke zariadenia.
Aby získal dôveru verejnosti, plánuje Xwing lietať s nákladom spočiatku nad neobývanými oblasťami, neskôr by sa akčný rádius rozšíril aj na nákladné lety medzi mestami. Keď sa verejnosť uistí, že všetko funguje spoľahlivo, prídu na rad aj autonómne lety s cestujúcimi.