Xiaomi dnes patrí medzi špičku najväčších výrobcov smartfónov, ale vyrába aj množstvo ďalších elektronických produktov a elektrospotrebičov, vrátane elektrických kolobežiek. A tie, zdá sa, nebudú posledným príspevkom Xiaomi k elektromobilite.
Na najnovšej prezentácii noviniek Xiaomi najprv predstavila nové vlajkové lode Mi 11 Pro a Mi 11 Ultra, ale bolo to len zahrievacie kolo. Následne firma odhalila svoj zámer vstúpiť do „veľkej“ elektromobility, kde elektrické kolobežky, či bicykle, nahradí biznis s elektromobilmi.
Xiaomi sa tým naladilo na rovnakú vlnu ako Apple, ktoré už pripravuje svoj prvý elektromobil. Narozdiel od vtípku s premenovaním elektrických vozidiel Volkwagenu na Voltswagen však nejde o prvoaprílový žart.
Firma uverejnila oznámenie, že v nasledujúcich 10 rokoch bude investovať do vývoja a výroby elektromobilov odhadom 10 miliárd dolárov, s počiatočnou investíciou 1,5 miliardy dolárov. Spoločnosť Xiaomi založí stopercentnú dcérsku spoločnosť na podporu svojho podnikania v oblasti elektrických vozidiel. Lei Jun, generálny riaditeľ Xiaomi, bude pôsobiť aj ako generálny riaditeľ tejto dcéry.
Výroba by mala začať vďaka spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall Motor. Xiaomi, ani Great Wall zatiaľ tento zámer oficiálne nekomentovali. Automobilka je však najväčším čínskym výrobcom pick-up truckov, má vlastnú značku elektromobilov Ora a vyrába aj elektromobily s BMW.
Elektromobily inšpirujú okrem Apple a Xiaomi aj ďalších gigantov z oblasti smartfónov a elektronickej branže. Minulý mesiac sa objavila správa, že Huawei, domáci konkurent Xiaomi, chce vyrábať elektromobily tiež. Podľa nepotvrdených informácií spoločnosť oslovila štátnu automobilku Changan Automobile, BluePark New Energy Technology a ďalších potenciálnych partnerov.
Do biznisu s EV, aj keď nie takto komplexne, sa zapájajú aj ďalší veľkí výrobcovia elektroniky. Samsung SDI už vyrába batérie pre elektrické vozidlá a ďalšia pobočka Samsungu získala pred niekoľkými rokmi výrobcu informačno-zábavných systémov Harman. Batérie pre elektromobily vyrába aj LG Energy Solutions, ktorá sa minulý rok odlúčila od LG Chem.
Uvidíme, ako dokáže Xiaomi zužitkovať svoje skúsenosti zo smartfónov v oblasti elektromobility. Spoločnosť už síce vyrába populárne elektrické skútre, bicykle a kolobežky, ale štvorkolesové elektrické tátoše sú iný level. Na druhej strane elektrické autá sú podstatne jednoduchšie, ako klasika so spaľovacími motormi, a čoraz väčší diel ich know-how spočíva okrem batérií a elektropohonov v prvkoch autonómneho riadenia, konektivity a multimediálnej výbavy. A to je oblasť, v ktorej výrobcovia smartfónov excelujú.