Letecká doprava patrí medzi veľkých znečisťovateľov ovzdušia. Platí to aj bez toho, aby sme uverili konšpiráciám o chemtrails. Niet divu, že ak rastú ceny ropných produktov, účtujú si aerolinky kompenzáciu vo forme palivového príplatku.
Elektrické pohony, ktoré sa dávno udomácnili v železničnej doprave (nehovoriac o jej „mestských“ formách), sa teraz intenzívne zviditeľňujú v elektromobiloch, alebo hoci aj v elektro-bicykloch. Uplatniť sa však môžu aj v leteckej doprave, hoci na transoceánske lety v elektrických lietadlách zatiaľ pomýšľať nemôžeme.
Americký startup Wright Electric z Massachusetts, ktorý chce rozbehnúť výrobu lietadiel, prezentoval svoju predstavu o bezemisnom dopravnom lietadle s kapacitou 150 sedadiel na Y Combinator Demo Day v Silicon Valley.
Podľa názoru Wright Electric sa elektrické pohony presadia v lietadlách v nasledujúcej dekáde. Prinajhoršom, ak bude vývoj technológií pre batérie napredovať pomalšie, pripúšťa, že to môže trvať dve desaťročia.
Nemáme pritom na mysli lietadlá, ktoré čerpajú elektrinu zo solárnych panelov, ako mediálne známy Solar Impulse 2. Na prepravu množstva pasažierov a nákladu je energetický príjem solárnych panelov vzhľadom na dostupnú plochu príliš nízky.
Riešením je však čerpanie energie z batérií, ktoré by sa nabíjali na zemi. Inou možnou cestou sú palivové články poháňané vodíkom, vyrábajúce elektrinu priamo na palube. S takouto možnosťou sa už ráta v špeciálnych dronoch, ktoré sa majú vyrábať aj na Slovensku.
Wright Electric uvádza, že 30 percent letov je do vzdialenosti pod 300 míľ (asi 483 km), čo je dobrá vzdialenosť pre koncepciu batériových pohonov. Startup dúfa, že okrem malých lietadiel by sa dal elektrický pohon úspešne využiť aj pri doprave cestujúcich na trasách ako Paríž – Londýn, alebo Boston – New York.
Wright Electric uviedol, že uzavrel potenciálne partnerstvo s nízkorozpočtovou leteckou spoločnosťou EasyJet zo Spojeného kráľovstva. Firma tiež tvrdí, že niet zásadných prekážok, aby sa myšlienka elektrických lietadiel stala skutočnosťou. Potrebné je len zdokonaliť batérie, ktorá budú poháňať lietadlo.
Uvažuje aj o prípadnom hybridnom pohone, ak by elektrina nedokázala vyvinúť dostatočnú rýchlosť, alebo by bolo potrebné predĺžiť akčný rádius. Ale tým by sa výhody čisto elektrického pohonu z hľadiska emisií znižovali.
Nie všetci odborníci sú však optimisti. Batérie podľa nich ešte nemajú dostatočnú energetickú hustotu a prekážkou môže byť aj komplikovaný proces certifikácie nových pohonov.
Spoločnosť Wright Electric však elektrickým pohonom v lietadlách verí a spolupracuje s Chipom Yatesom, ktorý má na konte rekordný elektrický let na trase zhruba 1 000 míľ (1 600 km). Na predvádzacej akcii ukázala malé dvojmiestne lietadlo s elektrickým pohonom. K veľkým dopravným lietadlám odtiaľto síce vedie ešte dlhá cesta, ale veľké veci sa rodia z malých.