Ako sme už informovali, spoločnosť Waymo zo skupiny Alphabet (matka spoločnosti Google), podala trestné oznámenie na Uber. Dôvodom má byť zneužitie patentov pre autonómne autá.
Waymo tvrdí, že Uber sa dopustil krádeže obchodného tajomstva a priemyselnej špionáže prostredníctvom jej bývalého manažéra Anthonyho Levandowského. Ten mal ukradnúť a Uberu poskytnúť kľúčovú technológiu pre autonómne autá.
Kľúčový LiDAR
Okrem iného sa krádež mala týkať technológie LiDAR-u (laserového „radaru“), ktorý Waymo špeciálne upravila práve pre svoje autonómne vozidlá. Technológia sa údajne objavila v riešení LiDARu pre spoločnosť Otto, ktorú Uber kúpil minulý rok.
Startup Otto založil práve A. Levandowski, keď v roku 2015 opustil Waymo patriace do portfólia Google / Alphabet. Otto sa pôvodne venoval vývoju systémov samoriadiacich kamiónov, po akvizícii Google sa Levandowski stal šéfom tímu autonómnych áut. Spolu s A. Levandowskim odišlo z Waymo do startupu Otto aj viacero ďalších zamestnancov.
Práve unikátny senzor LiDAR-u bol údajne motiváciou Uberu, aby v roku 2016 kúpil za 680 miliónov USD spoločnosť Otto. Lenže tu sa zrejme skrýva aj kameň úrazu.
Materská spoločnosť Waymo Alphabet dlhodobo spolupracuje s Uberom vo viacerých oblastiach a do spolupráce investovala už 258 miliónov dolárov. Zároveň sa však stala konkurentom Uberu, keď prostredníctvom svojej služby Waze začala ponúkať rovnakú službu zdieľania automobilov ako Uber.
Má ísť o priemyselnú špionáž
Vzťahy sa však vážne narušili až po odhalení, že bývalý manažér Waymo odcudzil z firmy množstvo dôverných dokumentov a technickej dokumentácie. K odhaleniu malo prísť náhodne, keď jeden zo subdodávateľov komponentov pre Uber poslal e-mail s technickou dokumentáciou do Waymo.
Následné vyšetrovanie ukázalo, že Levandowski nelegálne skopíroval na externý harddisk z firemných serverov asi 14 000 dôverných dokumentov a potom v snahe zahladiť stopy naformátoval harddisk vo svojom notebooku.
9,7 gigabajtov vysoko dôverných súborov z Waymo, vrátane plánov, dizajnových súborov a testovacej dokumentácie podliehalo obchodnému tajomstvu. Ďalšie dokumenty údajne ukradli aj ďalší pracovníci Waymo, ktorí neskôr tiež prešli do spoločnosti Otto.
Niekoľko mesiacov pred stiahnutím súborov mal Levandowski oznámiť kolegom, že má v úmysle „replikovať“ technológiu Waymo pod hlavičkou konkurencie.
Podľa spoločnosti Waymo existuje omnoho viac indícií svedčiacich o sprenevere obchodného tajomstva, porušení patentových práv a o nekalej súťaži. Teraz sa spoločnosť voči Uberu bráni súdnou cestou s cieľom vrátiť všetky tajné obchodné informácie a prestať porušovať patenty. Súčasťou žaloby je aj žiadosť o náhradu škody.
Keďže Uber a Waymo stoja na čele vývoja systémov pre autonómne autá, aktuálny spor naznačuje, že konkurencia sa začína vyostrovať. Možno to však povzbudí iných vývojárov a automobilky v hľadaní alternatívnej cesty voči nasadeniu LiDAR-ov. Tesla ich napríklad vo svojom systéme autopilota nepoužíva a stavia na využití kamier a radaru. Ten vidí, na rozdiel od LiDAR-u, aj v hustej hmle a v daždi.