Waymo, jedna z dcérskych spoločností Google, pracuje na vývoji a testovaní autonómnych áut už od roku 2009 a pripravuje ich na nasadenie vo viacerých mestách. Jedným z nich je San Francisco, ďalším americký Phoenix, kde autonómne hybridy Chrysler Pacifica testuje už od roku 2017.
Vo Phoenixe sprístupnil Waymo autonómne taxíky koncom roku 2020 aj širšej verejnosti. V aute sa síce nachádzal aj operátor, ale podľa štatistiky sa 5-10 % ciest uskutočnilo v autonómnom režime.
Autonómne autá v uliciach San Francisca si môžete pozrieť v nasledujúcom videu.
Od 4. novembra vyrazili autonómne autá Waymo aj do ulíc New Yorku, aby tam trénovali na rušných komunikáciách Manhattanu.
Jazdná mapa zahŕňa územie od Financial District na Wall Street až po Carnegie Hall a Central Park, Chelsea a Union Square, ale primárne sa zameriava na západnú stranu štvrte. Niektoré vozidlá však budú premávať cez Lincolnov tunel až do New Jersey.
Ani táto pilotná prevádzka však nebude postavená na autopilotoch, minimálne v súčasnosti. Waymo nebude jazdiť so svojimi vozidlami v autonómnom režime, ale za volantom budú operátori, ktorí ich budú riadiť. Autá, či presnejšie povedané palubné počítače, sa budú učiť o podmienkach na cestách v New Yorku, vrátane jazdy v snehu a v daždi. Waymo tak získa viac údajov o tom, ako autá a senzory obstoja v reálnych podmienkach.
New York City je najväčšie a najhustejšie obývané mesto v USA, s rušnou premávkou, zložitou geometriou ciest, komplikovanými križovatkami a neustále sa meniacimi dopravnými situáciami. Waymo Driver je navrhnutý tak, aby zvládal rôzne typy zložitých a dynamických aktivít, ktoré vyžaduje jazda v meste. Napriek tomu budú vozidlá stále manuálne riadiť špecialisti, aby bolo možné maximalizovať bezpečnosť technológie autopilotov.
Uvidíme, či toto bude istejšia a rýchlejšia cesta k dosiahnutiu cieľa, ako metóda „rýchlej iterácie“, na ktorú stavila Tesla, keď z desiatok tisíc vodičov svojich áut robí fakticky testovacích operátorov a on-line zbiera obrovské dáta z reálnej prevádzky na cestách.
Waymo začne svoje pôsobenie na cestách New Yorku so svojimi hybridmi Chrysler Pacifica a následne k nim pridá aj elektromobily Jaguar I-PACE.