Na konferencii CVPR 2020 (Conference on Computer Vision and Pattern Recognition 2020) predstavili spoločnosti Waymo a Uber výsledky výskumu zameraného na zlepšenie spoľahlivosti a bezpečnosti systémov autonómneho riadenia.
Ku všetkým tým ultrazvukovým, radarovým, kamerovým a lidarovým systémom priíbudnú ďalšie technológie, ktoré aj za pomoci umelej inteligencie vylepšia autopilotov.
Šéf vývoja Waymo Drago Anguelov podrobne opísal systém ViDAR (video detection and ranging), monitorovací systém založený na kamerovom snímaní. Ide o technológiu na meranie rýchlosti a získavanie ďalších informácií o vzdialenom vozidle pomocou pokročilých stereoskopických zobrazovacích techník.
Výskumníci z Uber Advanced Technologies Group (ATG) zas predstavili technológiu V2VNet, využívajúcu komunikáciu medzi vozidlami pre navigáciu, modelovanie premávky a ďalšie účely.
3D videnie s umelou inteligenciou
ViDAR vyvíja Waymo v spolupráci s Google Brain, jedným z laboratórií na výskum umelej inteligencie (UI) z portfólia materskej spoločnosti Alphabet. Systém sa naučí rozoznávať 3D geometriu z obrazových sekvencií zachytených kamerami na vozidle s využitím paralaxy, čiže odchýľky polohy spôsobenej pohybom. ViDAR môže na základe niekoľkých snímok a údajov z LiDARu predpovedať budúce pohľady kamery a údaje o hĺbke priestoru.
Podľa Anguelova používa ViDAR načasovanie uzávierky kamery, pri ktorom nie sú všetky časti scény zaznamenávané súčasne. Spolu s podporou až piatich kamier sa takto darí vyhnúť posunom záberu pri vyšších rýchlostiach a zároveň zlepšiť presnosť.
Pomocou ViDARu sa podarilo vytvoriť systém, ktorý odhaduje hĺbku snímok z kamier a model, ktorý okrem iného predpovedá smerové prekážky, vrátane chodcov.
Waymo sa má podľa magazínu Engadget stať výhradným partnerom pre autonómne autá Volvo úrovne 4, ktoré budú schopné plne autonómnej jazdy za vymedzených podmienok, vrátane pridružených spoločností ako Polestar a Lynk & Co.
Volvo dnes spolupracuje na autonómnych vozidlách aj s konkurenčným Uberom. Volvo je však pre Waymo, ktoré už má kontakty s automobilkami Fiat Chrysler, Jaguar Land Rover a Renault Nissan Mitsubishi, ďalším dôležitým partnerom.
V2V komunikácia príležitosťou pre 5G
Vedci z Uber’s Advanced Technologies Group predstavili systém V2VNet (sieť vozidlo-vozidlo), ktorý umožňuje autonómnym autám efektívne zdieľať informácie medzi sebou cez rádiovú sieť. Pomocou V2VNet si autá v sieti vymieňajú správy obsahujúce súbory dát, časové značky a informácie o polohe, kompenzujú časové oneskorenia a inteligentne vyberajú z databáz údajov len relevantné dáta, napríklad informácie z LiDARov.
Pri simulovanej premávke so siedmimi autonómnymi autami sa ukázalo, že V2VNet mal o 68% nižšiu chybovosť v porovnaní s jednotlivými vozidlami. Výkon sa zvyšoval s počtom vozidiel v sieti a vykazoval „významné“ zlepšenie pri vyhodnocovaní vzdialených a zakrytých objektov a áut, pohybujúcich sa vysokou rýchlosťou.
Pre fungovanie podobných technológií ako V2VNet budú prínosom siete 5G nielen kvôli vysokorýchlostným prenosom dát, ale aj vďaka nízkej latencii. Zlomky sekúnd pri rýchlo jazdiacich autách môžu znamenať rozdiel medzi kolíziou a bezpečnou jazdou, alebo medzi životom a smrťou.