Či sa nám to páči, alebo nie, elektrické autá budú hrať v najbližších rokoch prím. Uvedomujú si to aj výrobcovia prémiových automobilov, pričom práve s prvým elektrickým modelom od Audi sme sa mali možnosť exkluzívne zoznámiť v slnečnom Abú Dhabí. Toto sú naše prvé dojmy.
V redakcii TECHBOX elektromobilite fandíme, i keď si myslíme, že ceny elektrických áut by mali byť pre ich väčšie rozšírenie výrazne nižšie. Pri prémiových automobiloch však cena nie je to, na čo sa pozriete ako prvé. A práve preto môže byť výmena konvenčného pohonu za elektrický v tomto prípade reálna už dnes.
Možnosť prvej jazdy s plne elektrickým Audi nás v redakcii potešila, najmä, keď prišla po veľkom teste elektrických hatchbackov, ktorý sme vám priniesli v magazíne TECHBOX zima 2018. Navyše, odletieť v čase najväčšieho redakčného zhonu do krajiny s príjemnými 30-timi stupňami bolo príjemným vyrušením.
Osobne som sa zamýšľal, prečo výrobca zvolil Spojené Arabské Emiráty za miesto, kde máme zažiť štart elektrickej ofenzívy Audi. Predsa len, tu je cena nafty extrémne nízka, nehovoriac o zásobách, z ktorých krajina môže žiť v prepychu ešte desiatky rokov. Lenže i tu sa pozerajú na moderné technológie a budúcnosť s nadšením a všetko začalo dávať zmysel, keď sme dorazili na miesto so zaparkovanými testovacími elektromobilmi Audi e-tron.
Masdar City je malé mestečko v blízkosti Abú Dhabí, ktoré je celé vybudované s cieľom energetickej sebestačnosti. Slnečné kolektory tu zaberajú obrovské polia a majú výkon 10 MW. Každá pouličná lampa má vlastné batérie a čerpá energiu taktiež zo slnka. Aby nie, keď ho tu majú neustále.
Klíma je tu riešená špeciálnymi tunelmi využívajúcimi vietor a premávajú tu autonómne autobusy. Celkovo bude v Masdar City žiť 52 000 ľudí a plánuje sa tu vytvoriť 40 000 pracovných miest. Prvá jazda s Audi e-tron tak nemohla začať lepšie.
Prvé elektrické auto od Audi je vlastne SUV, ktoré sa na prvý pohľad od nových modelov Audi nijako výrazne nelíši. Pre niekoho to môže byť nudné, pre mňa ide skôr o výhodu. Radšej osvedčený a pekný dizajn, ako oku nelahodiace futuristické krivky s cieľom odlíšiť sa za každú cenu. Najviac vám nové Audi e-tron bude pripomínať Audi Q3 v najnovšej generácii, je však väčšie.
Rozmermi sa tak radí medzi modely Q5 a Q7. Predná osemuholníková maska je typicky obrovská, svetlá ponúknu Matrix LED technológiu. Najmä tie vzadu však odlišujú e-tron od ostatných SUV výrobcu, sú totiž podľa vzoru Audi A7 či A8 prepojené. E-tron tak pôsobí širšie a modernejšie. Nechýba ani svetelná animácia, ktorú si užijete hlavne v noci. Za mňa veľký palec hore.
Keď sa však na novinku pozriete bližšie, určite vás zaujmú spätné zrkadlá, ktoré tvoria kamery. To, čo sme doteraz obdivovali iba na konceptoch, sa stáva skutočnosťou. V Audi e-tron si skutočne môžete priplatiť za kamery namiesto spätných zrkadiel. Výrobca ich nazýva virtuálne spätné zrkadlá a obraz z nich sa premieta v OLED displejoch umiestnených vo výplni predných dverí.
Mimochodom, ide vôbec o prvé OLED displeje v prednej časti automobilov, môžete sa tešiť na mimoriadne kvalitný a jasný obraz. 7-palcové displeje s jemným rozlíšením 1 200 x 800 pixelov, pochádzajúce od Samsungu, majú tvar pripomínajúci spätné zrkadlo a displej na strane vodiča je dotykový. Pred štartom som si tak nastavil výrez snímaného obrazu tak, aby mi najviac vyhovoval.
Je to podobné, ako keď si nastavujete bežné spätné zrkadlá, len v tomto prípade posúvate obraz na displeji, aby ste mali čo najlepší pohľad. Samozrejme si takto nastavíte aj výrez obrazu z kamery spolujazdca. Prvé kilometre som mal z pozerania sa do displejov namiesto do klasických spätných zrkadiel zmiešané pocity.
Musím uznať, že obraz z kamier je extrémne detailný. Avšak je to skutočne zvláštne pozerať sa na reálne prostredie cez displej namiesto zrkadla. Akoby ste si prehrávali video v reálnom čase. Autá sú v prehrávanom obraze menšie, ako ste zvyknutí. Ťažšie sa vám odhaduje reálna vzdialenosť, napriek tomu, že v kamere vidíte viac ako v bežnom spätnom zrkadle. Našťastie nechýba technológia sledovania mŕtveho uhla, ktorá vás graficky upozorní na auto vedľa vás a taktiež graficky dostanete upozornenie, ak je menej bezpečné radenie sa do pruhu s autom, ktoré je príliš blízko.
Počas dňa sme prešli okolo 400 kilometrov a nechýbala ani jazda v noci. Obrovským prekvapením bol veľmi kvalitný a čistý obraz aj počas nočných hodín. Bol dokonca tak dokonalý, že ste videli presnú grafiku LED svetiel okoloidúcich áut namiesto očakávaných presvetlených machúľ. Zrno tiež nečakajte, naozaj sa tvorcovia s kvalitou snímaného obrazu z kamier vyhrali.
Obrovská pochvala. Neviem si však predstaviť používanie kamier v zime a v mrazoch. Ako rýchlo sa rozmrazia a reálne v nich niečo uvidíte po nasadnutí do auta?
Vyhrievanie im vraj nechýba. Osobne by som si za virtuálne vonkajšie spätné zrkadlá tých 1 731 € priplatil. Audi e-tron s nimi vyzerá neskutočne dobre. A to aj napriek tomu, že síce na displej namiesto spätného zrkadla som si bez problémov zvykol vpravo, no na strane vodiča som stále upieral pohľad najskôr do miesta, kde bežne bývajú spätné zrkadlá a až následne som preklopil pohľad na displej, ktorý je umiestnený nižšie vo výplni dverí. Chce to zvyk, jeden deň nestačí.
Audi tvrdí, že s virtuálnymi zrkadlami je koeficient aerodynamického odporu 0,27, čo je na segment SUV špičková hodnota. S klasickými zrkadlami je to o 0,01 viac. Táto úspora vraj dokáže zvýšiť dojazd o 40 kilometrov. Toto by som rád reálne vyskúšal. Chcelo by to však dlhší test a rovnaké podmienky modelu s a bez virtuálnych spätných zrkadiel.
Interiér Audi e-tron je spracovaný ukážkovo. Dovolím si tvrdiť, že v kvalitnejšom elektrickom aute som nesedel, a to som si vyskúšal všetky aktuálne dostupné elektromobily na Slovensku vrátane prichádzajúcej novinky Jaguar I-Pace. Rozloženie palubnej dosky je v štýle súčasných modelov Audi, a tak jej dominujú displeje.
Ak by som pripočítal aj displeje virtuálnych spätných zrkadiel, je ich tu 5 (s Head-up displejom 6)! Prístrojový panel je plne grafický a tvorí ho 12,3-palcový displej. Audi virtual cockpit sa ovláda rovnako ako v Audi A8 či Q8, teda hardvérovými tlačidlami na multifunkčnom volante.
Opäť je tu možné zvoliť si napríklad navigáciu cez celý displej s minimalizovanými ukazovateľmi rýchlosti a spotreby. Ani tu nečakajte žiadnu futuristickú grafiku, ihneď sa v ukazovateľoch zorientujete. Jediný rozdiel je to, že namiesto spotreby paliva v litroch vidíte spotrebu v kWh.
Ukazovateľ výkonu tiež neukazuje otáčky, ale kilowatty. Nemyslím si, že tu bolo potrebné niečo výrazne meniť, len tá spotreba bola naozaj vysoká. Priemerne som jazdil so spotrebou okolo 30 kWh/100 km. S takouto spotrebou deklarovaný dojazd veľkokapacitnej 95 kWh Li-Ion batérie na úrovni 417 km (WLTP) dosiahnete len veľmi ťažko.
Po prejdených 200 kilometroch mala naša batéria menej ako 25%. V mestskom cykle to však môže byť lepšie, väčšinu trasy sme totiž jazdili na diaľnici, mimo miest a dokonca v teréne či v kopcoch.
Vrátim sa k prístrojovému panelu. Ten je predsadený pred výduchy klimatizácie, pôsobí to voľnejšie a veľmi dobre sa na displej pozerá. Schválne, pozrite si vo vašom aute, ako hlboko máte „utopený“ váš prístrojový panel.
Štandardnou výbavou je teda aj známy infotainment systém MMI Navigácia plus s MMI touch response. K dispozícii tak máte dvojicu displejov, väčší 10,1-palcový pre ovládanie multimédií či navigácie a menší 8,6 palcový pre ovládanie klimatizácie či vybraných funkcií automobilu v strede palubnej dosky.
Už pri Audi A8 som chválil haptickú odozvu displejov, ktorá vám dáva výrazne väčšiu istotu stlačenia jednotlivých softvérových ovládacích prvkov. Stále sa však budete musieť na displeje pozerať, aj pri obyčajnom zvýšení teploty. V menu sa nič nezmenilo, a tak v hornej časti ovládate všetky potrebné nastavenia pre audio, navigáciu či asistenčné a bezpečnostné systémy.
Nechýba dokonca podpora Wi-Fi a LTE Advanced, a tak môžete využívať aj rôzne online služby vrátane vyhľadávania nabíjacích staníc alebo vzdialeného pripojenia k automobilu prostredníctvom aplikácie. Tú sme však v Abú Dhabí nevideli. Cez mobil má byť možné ovládať vybrané funkcie auta, vyhľadávať ho na mape, ale aj spravovať nabíjanie alebo ovládať klimatizáciu. Škoda len množstva odtlačkov prstov, displej budete musieť neustále čistiť!
Ako fanúšika technológií ma potešila podpora Android Auto či Apple CarPlay. Naopak, nepotešilo ma, že sú tu použité iba štandardné USB konektory pre pripojenie zariadení namiesto modernejších USB-C. Našťastie nechýba bezdrôtové nabíjanie smartfónu či head-up displej, ktorého uhlopriečka je obrovská a rovnako zobrazuje všetky informácie, ktoré by ste očakávali.
Nemusíte tak pozerať na prístrojový panel, ak sa necháte navigovať či využívate asistenčné systémy. Určite musím pochváliť dobre fungujúci adaptívny tempomat a systém monitorovania jazdného pruhu, ktorý v prípade, že nereagujete, dokáže auto aj úplne zastaviť.
Chýbali mi tu však vychytávky z Audi Q8, najmä asistent, ktorý dokáže prispôsobovať rýchlosť podľa dát z navigácie či dopravných značiek. Tento si však na Slovensku môžete priplatiť v rámci paketu Assistenzpaket Tour aj s adaptívnym tempomatom a ďalšími praktickými systémami, ktoré vás ochránia aj pri vyhýbaní sa či pri odbočovaní.
Zaujímavo sa tvorcovia Audi e-tron pohrali aj s voličom pre jazdu, ktorý nazvali shifter. Smer jazdy vpred zvolíte jednoducho posunutím shiftera ukazovákom smerom dopredu, naopak, pre cúvanie doň ťuknete opačným smerom. Je to praktické, inovatívne a navyše samotný shifter výborne poslúži aj ako kožená opierka pre vašu dlaň počas dlhšej jazdy.
Ako som už spomínal, s Audi e-tron som prešiel viac ako 400 km v okolí Abú Dhabí. Na diaľniciach je rozhodne dobré dodržiavať povolené rýchlosti, keďže kamery tu majú snáď na každých 500 metroch. Mohol som si však vyskúšať aj zrýchlenie na 160 km/h, sú tu úseky, kde je táto maximálka povolená. S Audi e-tron pritom môžete ísť aj rýchlosťou 200 km/h a skutočne to nie je lenivé SUV.
Naopak, vďaka dvom elektromotorom so spoločným výkonom 300 kW (408 koní) v tzv. boost režime je Audi e-tron mimoriadne svižné SUV. Zrýchlenie som si užíval počas celého dňa, výhodou je, že „plný kotol“ s krútiacim momentom 664 Nm máte k dispozícii v režime S na celých osem sekúnd. Zrýchliť tak viete z 0 na 100 km/h iba za 5,7 sekundy! Bežne však jazdíte so spoločným výkonom 265 kW a krútiacim momentom 561 Nm. Len pre upresnenie uvádzam, že predný elektromotor má v klasickom režime D výkon 125 kW a zadný 140 kW.
Pôžitok z jazdy je skvelý. Najviac si budete užívať tichosť a dynamiku. Jazdné vlastnosti sú skutočne vynikajúce, Audi e-tron drží na ceste ako pribité. Akoby nie, veď hmotnosť tohto elektrického SUV atakuje hranicu 2,5 tony (presne 2 490 kg), a to aj vďaka Li-Ion batériám, ktorých hmotnosť je presne 700 kilogramov.
Rozloženie hmotnosti medzi nápravy je pritom 51:49. Samotná 95 kWh batéria je tvorená 36 modulmi, ktoré obsahujú celkovo 442 článkov. Batériu si vyrába Audi vo vlastnej fabrike v Bruseli, pričom zospodu je chránená 3,5 mm hliníkovým rámom. Nechýba chladenie batérií kvapalinou a k dispozícii sú priamo v e-trone dve palubné nabíjačky so spoločným výkonom 22 kW.
Samozrejme, nabíjanie z domácej siete je zdĺhavejšie, len pre vašu predstavu, z klasickej 230 V siete nabíjate výkonom približne 2,3 kW. Audi e-tron by ste tak nabíjali takmer 2 dni! Zo 400 V siete už môžete dosiahnuť 11 kW. Audi e-tron sa však môže pochváliť prvenstvom v rýchlom DC nabíjaní jednosmerným prúdom. Podporuje totiž ako prvý sériový model na svete nabíjanie výkonom až 150 kW, vďaka čomu sa dostanete na 80% batérie do 30 minút.
Na Slovensku by ste si takto mohli svoje nové Audi nabiť už čoskoro napríklad na rýchlonabíjacej stanici ZSE Drive v lokalite Budča pri Zvolene. Priamo v Spojených Arabských Emirátoch sme si už rýchle nabíjanie vyskúšali. Zatiaľ, čo sme obedovali a jazdili v teréne na Audi e-tron ešte v maskovanom prevedení, naše novinárske e-trony sa nabíjali.
Priamo na nabíjacej stanici sme videli najvyšší výkon nabíjania 146,6 kW, toto je skutočne budúcnosť. Mimochodom, kryt pre pripojenie nabíjacieho konektora sa ovláda elektronicky. Je to naozaj efektné.
Trasa, ktorú pre nás v tíme Audi pripravili, bola skutočne zaujímavá. Nechýbal výstup na najvyšší vrch v krajine Jebel Hafeet s nadmorskou výškou 1 249 m. V rovinatej krajine, kde očakávate len púšť, ide o skutočný zážitok. Tu sme si vyskúšali silu e-tronu v kopcoch, pričom pochváliť musíme svižnosť, ale najmä bravúrny podvozok.
Vyjsť na Jebel Haffet znamenalo prejsť množstvom prudkých zákrut počas stúpania. S Audi e-tron som si to však užíval, minimálne náklony aj pri vysokej rýchlosti v zákrutách ukázali, že ide o elektromobil s mimoriadne dobrými jazdnými vlastnosťami.
Cestou dole som si, naopak, vyskúšal rekuperáciu a skutočne batériu aj nabíjal. Po prejdení cca. 15 km nielenže z batérie neubudlo, ale pár percent dokonca pribudlo. Audi e-tron sa právom pýši vysokou účinnosťou rekuperácia, podľa výrobcu až 70% kinetickej energie dokáže uskladniť do akumulátorov. Obrovským zážitkom bola jazda v náročnom teréne, kde sme si všetci vyskúšali náklony a ocenili možnosť zvýšenia podvozku vďaka vzduchovému pruženiu.
V režime offroad je totiž možné zvýšiť svetlú výšku Audi e-tron o 35 mm, pričom cez Audi drive je možné ešte zvýšiť podvozok o ďalších 15 mm. Celkovo je tak možné dostať sa s podvozkom až do výšky 196 mm. A to už je priestor skutočne aj pre ľahší offroad terén.
Pripočítajte si k tomu pohon všetkých štyroch kolies a máte elektrické SUV, ktoré sa nebojí vyjsť mimo cestu. Počas jazdy v bežnej premávke sa pre zlepšenie aerodynamiky automaticky po naštartovaní znižuje podvozok o 26 mm. To sa hodí pri jazde na diaľnici.
Osobne som si užíval aj jazdu po nespevnených cestách priamo v púšti v okolí Abú Dhabí, napriek mnohým upozorneniam som nemal pocit, že by ma e-tron nechal niekde stáť. A tak sa aj stalo, prešli sme spolu aj miesta, ktoré si vyslovene pýtali opatrnosť, a nezapadli sme.
Nájsť na Audi e-tron nejakú chybu je ťažké. Celý elektrický manažment, rýchlosť nabíjania, výkon elektromotorov či kvalita spracovania patria k špičke. Osobne mi prekážala len vyššia spotreba a tým pádom aj menší dojazd napriek veľkokapacitnej 95 kWh batérii. Reálne to vidím na cca. 300 km, ak vyrazíte aj mimo mesta.
Z Abú Dhabí som sa však vracal domov s pocitom, že takéto elektrické auto chcem raz vlastniť. Ticho v interiéri je návykové, rovnako aj vysoký výkon. Na Slovensku si novinku už môžete objednať v cene od 81 400 €. Kto rozmýšľal nad elektrickým autom, je zvyknutý na kvalitu prémiových modelov a chce vyslovene elektrické SUV, nemá nad čím premýšľať. Toto je jednoducho súčasný kráľ elektrických áut.
Pozrite si aj naše video s Audi e-tron priamo z Abú Dhabí.