Reklama

Výletná loď akú svet ešte nevidel

Zdroj | Hurtigruten Norway
Richard Pliešovský
Zdroj | Hurtigruten Norway
Zdroj | Hurtigruten Norway

Elektrický pohon nie je len doménou automobilov. Tlačí sa do popredia aj v iných odvetviach prepravy. Veľmi dobrým príkladom sú lode a člny.

Spoločnosť Hurtigruten Norway tento týždeň zverejnila plány na prvú loď svojho druhu s nulovými emisiami. O pohon sa budú starať elektromotory napájané solárnymi panelmi.

Elektricky poháňaná výletná loď bude mať zaťahovacie plachty so solárnymi panelmi. Budú využívať energiu získanú z vetra a slnka, nespotrebovaný objem uložia do výkonných batérií.

Obsah pokračuje pod reklamou

Technológiu s nulovými emisiami používa aktuálne len 0,1 % lodí Hurtigruten Norway. Spoločnosť vraj plánuje dramatický prechod na nový typ pohonu. Jej prvý koncept Sea Zero má byť energeticky najefektívnejšou výletnou loďou na svete. Spoločnosť po prvý raz predstavila projekt minulý rok v marci ako súčasť svojho plánu stať sa lídrom v oblasti udržateľného cestovania.

Zdroj | Hurtigruten Norway

Prvá elektrická výletná loď má vyplávať v roku 2030, bude kombinovať 60 MWh batérie s niekoľkými prvenstvami v odvetví na využitie veternej a solárnej energie na mori.

Hurtigruten Norway plánuje vybaviť tri výsuvné autonómne plachty pridanými solárnymi panelmi. Dizajn krídel je navrhnutý tak, aby zlepšil aerodynamiku – vťahuje vzduchové prúdy až na 50 metrov, čím sa zvyšuje efektivita. Tri výsuvné krídla budú dosahovať plochu 1 500 m² solárnych panelov s celkovou veternou plochou 750 m².

Hurtigruten tvrdí, že počas leta bude loď poháňaná polnočným slnkom severného Nórska, ktoré svieti 24 hodín denne. Získaná a nespotrebovaná energia z plachiet a nabíjacieho portu sa bude ukladať v gigantickom 60 MWh batériovom systéme lode. Na boku plavidla je umiestnený indikátor, ktorý ukazuje stav nabitia batérie. Spoločnosť tvrdí, že hľadá chemické zloženie batérií bez kobaltu s minimálnym množstvom niklu, aby sa znížili náklady.

Loď bude vybavená množstvo pokrokových technológií. Vďaka desiatkam senzorov a kamier a pomoci AI sa bude dať veľkosť mosta zmenšiť a nastaviť ako kokpit leteckej spoločnosti. Dokonca aj hostia zohrajú integrálnu úlohu pri znižovaní spotreby energie. Bude to možné vďaka riešeniam založeným na dátach umožňujúcich kontrolovať a monitorovať spotrebu energie priamo zo smartfónov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.