Reklama

Toto sú 3 najčastejšie poruchy lietadiel

Zdroj | Richard R. Schünemann/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Richard R. Schünemann/Unsplash
Zdroj | Richard R. Schünemann/Unsplash

Lietanie sa považuje za najbezpečnejší spôsob dopravy. Toľko hovoria štatistiky, no ani letectvo sa nevyhlo veľkým nehodám a stratám na životoch. Letecká doprava je prísne regulovaná, no napriek tomu sa stále vyskytujú letecké incidenty a nehody.

Podrobné vyšetrovanie incidentov v priebehu rokov identifikovalo a analyzovalo všetky nehody. Vďaka tomu poznáme príčiny, ktoré sú označované ako najbežnejšie, no mnohé mnohé nehody sú kombináciou viacerých faktorov, ktoré sa reťazili a vytvorili núdzovú situáciu.

Pozrite si

Na čo máte nárok, ak vám mešká lietadlo?

Obsah pokračuje pod reklamou

National Transportation Safety Board (NTSB) z USA sleduje štatistiky leteckých nehôd a vyšetruje letecké katastrofy. V roku 2007 NTSB zmapovala spolu 24 miliónov letových hodín. Z nich 6,84 z každých 100 000 spôsobilo haváriu lietadla a 1,19 z každých 100 000 spôsobilo smrteľnú haváriu.

Štatistiky ukazujú, že až 80 % všetkých leteckých nehôd možno pripísať ľudskej chybe.

Medzi najnebezpečnejšie časti letu patrí vzlet a pristátie ako aj časové úseky pred a po týchto udalostiach. Predpokladá sa, že chyba pilota je zodpovedná za 53 % leteckých nehôd, za tým nasleduje mechanická porucha (21 %) a zlé poveternostné podmienky (11 %). Treba si však uvedomiť, že keď dôjde k chybe pilota, vždy sú v hre aj ďalšie faktory, napríklad menšia porucha lietadla, environmentálne či organizačné problémy.

Zdroj | Hao Zhang/Unsplash

Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) vo svojej správe píše, že v roku 2022 došlo k ďalšiemu zníženiu počtu smrteľných nehôd a rizika smrteľných nehôd v porovnaní s rokom 2021 a päťročným priemerom (2018 – 2022).

V roku 2022 došlo k piatim smrteľným nehodám, pri ktorých prišli o život cestujúci a posádka. Miera všetkých nehôd bola 1,21 na milión sektorov, čo je zníženie v porovnaní s mierou 1,26 nehôd za päť rokov (2018 – 2022), ale nárast v porovnaní s 1,13 nehodami na milión sektorov v roku 2021. Riziko úmrtnosti kleslo na 0,11 z 0,23 v roku 2021 a 0,13 za päť rokov 2018 – 2022. Členské letecké spoločnosti IATA zažili v roku 2022 len jeden smrteľný incident s 19 obeťami.

Nehody sú v letectve zriedkavé. V roku 2022 bolo medzi 32,2 miliónmi letov päť smrteľných nehôd. To nám hovorí, že lietanie patrí medzi najbezpečnejšie činnosti, ktorým sa môže človek venovať. Ale aj keď je riziko lietania mimoriadne nízke, nie je bez rizika.

IATA

Pozrite si 3 najčastejšie príčiny havárií lietadiel.

1.

Chyba pilota

Chyba pilota sa často uvádza ako hlavná príčina leteckých nehôd. V roku 2020 Národná rada pre bezpečnosť dopravy v USA zistila, že až „69,1 % všetkých nehôd všeobecného letectva v roku 2020 bolo spôsobených chybou pilota“. Pilot možno nesprávne odhadol situáciu, urobil nesprávne rozhodnutie alebo mu chýbali znalosti či výcvik. Svoju úlohu zohráva aj únava, stres a rozptýlenie.

2.

Mechanické poruchy v lietadle

Lietadlá sú mimoriadne sofistikované stroje, sú to vôbec najkomplikovanejšie zariadenia, aké človek dokáže vyrobiť. Je samozrejmé, že sa spoliehajú na tisícky špecializovaných modulov, materiálov a inžinierskeho kumštu, aby spoľahlivo fungovali. Základné systémy zahŕňajú pohonnú jednotku, vrtuľu, indukčné a zapaľovacie systémy, no aj palivové, mazacie, chladiace, elektrické, pristávacie a environmentálne riadiace systémy.

Porucha jedného dielu v dôsledku únavy, nedostatočnej údržby alebo napríklad výrobnej chyby môže viesť ku kríze. V roku 2020 boli poruchy motora zodpovedné za viac ako 60 % nehôd s mechanickými poruchami.

Obsah pokračuje pod reklamou
3.

Poveternostné podmienky

Presnosť aktuálneho hlásenia počasia robí lietanie bezpečnejším. Treba si uvedomiť, že komerčné letecké spoločnosti lietajú na veľké vzdialenosti, prakticky za každého počasia. Lietadlá sa môžu stretnúť s búrkami, snehom, hmlou, silným vetrom, extrémnymi teplotami či vtákmi.

Pozrite si

Na Slovensku budú lietať tiché elektrické lietadlá Pipistrel

Jednou z najbežnejších príčin leteckých nehôd súvisiacich s počasím je neúmyselný posun z VFR (Instrument meteorological conditions, let za viditeľnosti) do IMC (Instrument meteorological conditions, let podľa prístrojov), vtedy musia piloti musia prejsť z podmienok letu za zhoršenej viditeľnosti do režimu letu podľa prístrojov.

Zdroj | Leio McLaren/Unsplash

Napriek všetkému stále platí konštatovanie z úvodu článku. NTSB uvádza, že na každých 100 miliónov míľ (160,93 miliónov kilometrov) pripadá 0,01 úmrtia. Na porovnanie, na rovnakú prejdenú vzdialenosť pripadá 0,04 úmrtia pri cestovaní vlakom.

TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.