Autonómne vozidlá zďaleka nebudú len taxíky a osobné autá, ktoré si môžete privolať pomocou mobilnej aplikácie a bezpečne vás odvezú do určeného cieľa. Bude to síce veľká výhoda, stať sa z vodiča pasažierom a spoľahnúť sa na excelentné majstrovstvo riadiaceho systému, ale autopilot ovplyvní aj iné segmenty dopravy.
O autonómne autá majú záujem aj nákladní prepravcovia a prevádzkovatelia úžitkových vozidiel. Samostatným a vôbec nie bezvýznamným sektorom je armáda, kde môžu autonómne autá zabezpečovať logistiku, ale môžu byť aj súčasťou samohybných zbraní.
Autonómne autá sa možno prekvapujúco uplatnia aj v banskom priemysle. Jeho zástupcovia v Rusku napríklad prejavili záujem o autonómne nákladné vozidlá Kamaz, ktoré automobilka začala testovať.
Nie je však celkom jasné, či v tomto prípade nejde o povrchovú ťažbu nerastov, pri ktorej sa vozidlá Kamaz využívajú dlhodobo.
Iný level je však nasadenie autonómnych vozidiel v hlbinných baniach, kde sa navigačné systémy nemôžu spoľahnúť na družice GPS, alebo GLONASS, ako je to v prípade ruských Kamazov.
Švédska automobilka Volvo Trucks však oznámila, že začne tento rok na jeseň testovať samojazdiacu verziu svojho nákladného vozidla FMX v hlbinej bani Boliden vo švédskom Kristinebergu. Testy by mali trvať jeden a pol roka.
Testovanie poslúži pri vývoji autopilotov pre extrémne podmienky. V tomto prípade budú prebiehať 1 320 m pod zemským povrchom. Vozidlá sa síce nebudú môcť spoľahnúť na navigáciu z družíc, ale pomocou radarových a laserových systémov zmapujú podzemné priestory.
Jazdné trasy budú vozidlá mapovať a upresňovať pri každej jazde. V prípade, že sa niektoré z nich dostane do problémov, dokáže sa spojiť s riadiacim strediskom, odkiaľ sa dá diaľkovo ovládať aj ručne.
Volvo si od týchto testov sľubuje aj zdokonalenie vývoja riadiacich autopilotných systémov pre „povrchové“ autá. Do roku 2020 plánuje dostať na cesty autá s autopilotom 4. úrovne, t.j. takmer úplne samostatné.
Klasifikácia automatizácie vozidiel podľa SAE (Society of Automotive Engineers):
- Úroveň 0: Automatizovaný systém nemá žiadnu kontrolu nad vozidlom, ale môže vydávať varovania.
- Úroveň 1: Vodič musí byť pripravený prevziať kontrolu kedykoľvek. Automatizovaný systém môže obsahovať funkcie, ako je adaptívny tempomat (ACC), parkovací asistent s automatickým riadením a asistent udržiavania jazdného pruhu (LKA) typu II v ľubovoľnej kombinácii.
- Úroveň 2: Vodič je povinný detekovať objekty a udalosti a zasiahnuť v prípade, že automatizovaný systém nedokáže správne reagovať. Autopilot spustí zrýchlenie, brzdenie a riadenie, ale môže sa okamžite deaktivovať pri prevzatí riadenia vodičom.
- Úroveň 3: V rámci známeho a vymedzeného prostredia (napríklad na diaľnici), vodič môže bezpečne odvrátiť pozornosť od úloh spojených s vedením vozidla. (Do kategórie 2 a 3 spadá väčšina v súčasnosti dostupných autopilotov, resp. asistenčných systémov riadenie, vrátane aktuálnych systémov Tesla Motors).
- Úroveň 4: Automatizovaný systém môže riadiť vozidlo vždy, s výnimkou niektorých situácií, napríklad v nepriaznivom počasí. Vodič musí aktivovať autopilota len vtedy, keď je to bezpečné. Ak je autopilot aktívny, nevyžaduje pozornosť vodiča.
- Úroveň 5: Okrem nastavenia cieľa a spustenia systému nie je potrebný žiadny ľudský zásah. Automatický systém môže riadiť vozidlo na ľubovoľnom mieste, kde je jeho použitie legálne.