Ľudia produkujú odpad, tomu sa ešte pár desiatok rokov asi nevyhneme. Odpad je však potrebné odvážať, na čo logicky slúžia smetiarske autá. Hoci aj tie už prešli modernizáciou, hlavne počas leta nie je možné, aby vás skoro ráno vývoz odpadu nezobudil.
Otvorené okná kvôli vysokým teplotám sú v lete nevyhnutnosťou. Minimálne raz do týždňa to ale nie je žiadna výhra. Práve vtedy totiž chodia v skorých ranných hodinách smetiarske autá, ktoré vyvážajú nami vyprodukovaný odpad. Samozrejme, zobudia celú ulicu či obytný blok.
Určite poznáte ten nepríjemný hluk, ktorý obrovský motor nákladného automobilu vytvára, navyše keď zvyšuje otáčky kvôli hydraulike vyklápacieho systému na zberné koše.
Volvo už pred časom oznámilo, že vyvíja riešenie, ktoré by malo pomôcť sa vysporiadať nielen s hlukom, ale aj znižovaním emisií v centrách miest. Predsa len smetiarske auto nemá litrový turbo motor, ale veľký objemný naftový agregát.
Napríklad v Hamburgu 300 tamojších smetiarskych automobilov vyprodukuje vyše 31 ton CO2 ročne. Ak by ich v meste nahradili elektromobilmi, obyvatelia si môžu doslova vydýchnuť (až na neustále rastúci počet osobných automobilov v meste).
Volvo FE Electric je prvé plne elektrické smetiarske auto, ktoré výrobca zaradí do svojej ponuky. Obrovským plusom majú byť nulové emisie, ale aj tichosť. Má ísť pritom o 27-tonové vozidlo.
O chod sa stará dvojica elektromotorov s maximálnym výkonom 370 kW (496 k) a krútiacim momentom 850 Nm. Batérie s kapacitou 200 – 300 kWh majú dodať vozidlu dojazd do 200 km. Nabíjať ich je možné z klasickej DC nabíjačky (do 50 kW), ale pripravené sú aj na 150 kW nabíjanie. Nabitie má potom trvať 1,5 hodiny, resp. do 10 hodín v prípade najväčšej batérie a AC nabíjania.
Volvo FE Electric príde na trh budúci rok. Cenu výrobca nezverejnil. V predaji budú rôzne konfigurácie pre konkrétnych zákazníkov. K dispozícii majú byť väčšie, ale aj menšie verzie pre lepší pohyb v centrách miest.