Hoci 1,4 milióna členov zväzu International Brotherhood of Teamsters bojuje proti novým americkým pravidlám na urýchlené nasadenia samojazdiacich nákladných áut, má to asi takú nádej na úspech, ako štrajk proti zväčšovaniu uhlopriečok TV panelov.
Áno, autonómne kamióny a dodávky podstatným spôsobom zasiahnu do profesie vodičov nákladných áut a spôsobia stratu stoviek tisíc pracovných miest. Ale argument, že budú znamenať ohrozenie bezpečnosti na cestách, hádam nebudeme brať vážne. Pretože to bude práve naopak. Autopilot 5. úrovne bude jazdiť určite bezpečnejšie, ako človek, aj keď koleso s defektom nevymení.
Vodiči vymiznú, ale nie hneď
Na druhej strane dopravné firmy v mnohých krajinách už dnes pociťujú deficit vodičov a bojujú s ich stabilizáciou a udržaním. Zmeniť by to mohli práve autonómne kamióny, ktoré vyvíja viacero automobiliek.
Švédska spoločnosť Volvo, ktorá je druhým najväčším výrobcom nákladných automobilov na svete, na vývoji autonómnych nákladných áut (nielen kamiónov) pracuje už niekoľko rokov.
Včera (12.9.) predstavila nový elektrický samojazdiaci nákladný automobil Volvo Vera, ktorý by mal pomôcť vyriešiť boom v požiadavkách na dopravu, spôsobený rozmachom internetového obchodovania a vysporiadať sa s nedostatkom vodičov.
Lars Stenqvist, technologický šéf Volva pripúšťa, že v dohľadnej budúcnosti budú v kabínach autonómnych kamiónov prítomní aj vodiči, ale čoskoro sa vo vymedzených oblastiach objavia aj plne robotické úžitkové vozidlá.
Kamiónovú dopravu považujú dopravní experti za prirodzenú aplikáciu pre technológiu autonómnej jazdy. Väčšina trás prebieha po diaľniciach, kde jen dopravná situácia relatívne predvídateľná v porovnaní s rušnými mestskými ulicami.
Bez chladiča, aj bez kabíny
Tesla začala ako prvá konštruovať svoje elektromobily bez masky chladiča. Načo by aj bola, keď sa pod kapotou žiadny chladič motora neskrýva? Navyše sa tým zníži koeficient odporu vzduchu.
Novému elektrickému ťahaču Volvo Vera však nechýba len chladič, ale aj čosi omnoho dôležitejšie. Keďže bude jazdiť plne autonómne, nedá vodičovi žiadnu šancu. Nemá totiž kabínu, vďaka čomu vyzerá skôr ako nejaký koncept futuristického športiaka.
https://www.youtube.com/watch?v=2Gc1zz5bl8I
Volvo Vera potiahne náklad s hmotnosťou až 32 ton a dá sa pripevniť k akémukoľvek štandardnému návesu, uviedol Michael Karlsson, šéf autonómnych riešení spoločnosti Volvo Trucks pri predstavení vozidla.
„Vera znamená vieru, a my máme vieru v budúcnosť,“ povedal Karlsson a dodal, že vozidlo má z bezpečnostných dôvodov nižšiu prevádzkovanú rýchlosť ako bežný kamión. Vera je poháňaná rovnakým hnacím motorom a batériami ako prvý elektrický kamión švédskej automobilky Volvo FL Electric, predstavený na jar tohto roku
Vera je postavená tak, aby mohla vykonávať opakované jazdy na krátke vzdialenosti s veľkými a ťažkými nákladmi. Mala by sa tak zmierniť dopravnú záťaž v okolí prístavov, tovární, logistických centier a všade, kde sa presúva veľké množstvo tovaru.
Volvo pracuje s myšlienkou, že flotily kamiónov Vera budú pracovať spoločne prostredníctvom komunikácie s riadiacim centrom cez cloud. Tým sa optimalizujú dopravné toky a minimalizujú prestoje. Dispečing by monitoroval stav batérií vozidiel, ich polohu, množstvo a druh nákladu, spolu s požiadavkami na služby.
Volvo zatiaľ v spojitosti s kamiónom Vera neodhalilo žiadne výrobné plány, ale v blízkej budúcnosti chce spolupracovať s vybranými zákazníkmi na ďalšom vývoji konceptu.
S výrobou by však nebolo dobré príliš otáľať, lebo Tesla plánuje začať s výrobou svojho elektrického ťahača Tesla Semi už v roku 2019. A napriek súčasným problémom je to práve Tesla, ktorá patrí k určovateľom trendov v sektore elektrických vozidiel.