- #E-mobilita
- 4 min.
- 15.6.2024
Volvo má prvý batériový pas na svete, čoskoro ho budú musieť mať všetci
Volvo je priekopníkom v mnoých oblastiach, a to už predtým ako ho kúpilo čínske Geely. Teraz však prichádza s inováciou, ktorú zatiaľ nemá žiadny iný konkurent, a to dokonca ani tí, ktorí sú v elektromobilite omnoho zbehlejší.
Volvo totiž ako prvá automobilka na svete predstavila svoj vlastný a svetovo prvý batériový pas pre svoj elektromobil EX90, no dočkajú sa ho aj ostatné modely výrobcu.
Volvo EX90 sa navždy zapíše do histórie automobilizmu ako prvý elektromobil s batériovým pasom, ktorý prišiel až 3 roky pred jeho vstupom do platnosti. V Európe totiž od februára 2027 bude potrebné, aby automobilky vydávali k svojim elektromobilom a hybridom spomínaný batériový pas.
Volvo batériový pas pripravilo v spolupráci s britským startupom Circulor. Ten na dohľadávanie a počítanie uhlíkovej stopy preveruje každého dodávateľa automobilky pre batériu a pri vydávaní batériového pasu využíva technológiu blockchain, čo by malo minimalizovať možné zneužívania. A hoci bude určite v budúcnosti prekvitať trh s falošnými pasmi, už teraz to budú mať zločinci náročnejšie.
Čo je to batériový pas?
Ide o akýsi certifikát, vďaka ktorému vy ako zákazník, ale aj úrady či STK budú vedieť zloženie batérie daného elektromobilu. A nielen to, ale aj to, z akých materiálov je batéria vyrobená, z akých krajín pochádzajú jednotlivé surové materiály, diely či časti batérie, či to, aká je jej uhlíková stopa. Tú počíta aj na základe elektrickej energie potrebnej vo výrobnom procese, pričom ak ide o zelený pôvod, batéria má nižšiu uhlíkovú stopu.
Súčasťou batériového pasu majú byť aj kompletné technické špecifikácie, čo býva v prípade automobiliek často zaznávané a zákazníkom ponúknu maximálne dva-tri parametre o batérii.
Podrobnejší batériový pas pre úrady má obsahovať aj zdravotný stav batérie a viacero detailnejších údajov. Batériový pas možno bude potrebný aj pre novú daň, ktorú EÚ plánuje zaviesť voči čínskych elektromobilom. Fungovať by to mohlo podobne ako v USA, kde sú napríklad aj dotácie viazané na zloženie a výrobu elektromobilu. Čím vzdialenejší je pôvod elektromobilu, tým viac mu rastie uhlíková stopa a buď má extrémne vysoké clo, alebo nie je možné naň si uplatiť ani federálnu dotáciu.
Volvo EX90 sa už v Charlestone v Južnej Karolíne začalo vyrábať, pričom na každom vozidle nájdu jeho noví majitelia QR kód, ktorý ich nasmeruje na batériový pas. Rovnako si tak budú môcť overiť batériový pas aj úrady. Tie ho majú dostať ešte podrobnejší.
Circulor na batériovom pase robil vraj až 5 rokov, no zjavne sa im to oplatí. Za každý jeden si majú účtovať okolo 10 €. Ak ich zákazníkom bude len Volvo, ich tržby sa v priebehu rokov zvýšia exponenciálnym tempom, veď Volvo chce od 2030 vyrábať už len batériové elektromobily. To predstavuje stovky tisíc elektromobilov ročne.
Volvo to ale bude mať o čosi lacnejšie, keďže kedysi švédska automobilka ešte pred rokmi investovala do Circuloru niekoľko miliónov eur práve pre vytvorenie batériového pasu.