- #E-mobilita
- 5 min.
- 12.11.2023
Volvo EM90 oficiálne predstavené v nedeľu prekvapí aj inými vlastnosťami
Švédska automobilka Volvo si na predstavenie svojej novinky vybrala azda najnezvyčajnejší čas na celom svete, nedeľný obed! Je to kvôli tomu, že ide o rodinné auto, presnejšie elektromobil?
Každopádne, Volvo EM90 nie je len o divnom termíne predstavenia a našťastie vie zaujať aj inými vlastnosťami a funkciami. Napríklad priestorom.
Volvo EM90 bude cielené hlavne na čínsky trh, odkiaľ pochádza aj materská firma švédskej značky. Obrovský (rodinný) elektromobil akoby chcel znovu otvoriť dvere typu automobilov MPV, ktoré už takmer vymreli. Namiesto nich si rodiny obľúbili malé či veľké SUV a MPV išli do úzadia.
Vychádza z čínskeho modelu Zeekr 009, čo je taktiež obrovské elektrické MPV, ale čisto na čínsky spôsob. Masívna maska chladiča, minimalistické svetlomety, obrovské kolesá… Volvo EM90 má byť ale obývačkou na ceste, s odkazom na históriu, ale aj ukážkou budúcnosti a maximálnej bezpečnosti.
Novinka má mať rozmery 5,2 x 2 x 1,86 m, pričom rázvor kolies dosahuje čosi vyše 3,2 m. Pohotovostná hmotnosť 2 763 kg hovorí o tom, že toto bude kolos. Postavený bude minimálne na 19″ diskoch, v príplatkovej výbave budú aj 20″ disky.
Dizajn novinky iba vzdialene pripomína súčasné modely Volvo a je otázne, či toto je nový dizajnový smer automobilky, alebo je to špecifikom pre tento model. Nechýbajú však svetlomety v tvare Thorovho kladiva. Predná maska je prakticky plná, má však zaujímavú takmer nepravidelnú štruktúru a veľké podsvietené logo Volvo. Samozrejmosťou sú full LED svetlomety. Vpredu i vzadu.
A nebolo by to MPV, keby nemalo tvar veľkej krabice pre maximalizáciu priestoru v interiéri. Samozrejmosťou sú aj posuvné zadné dvere a obrovské veko batožinového priestoru, alebo ak chcete, piate dvere vzadu. Vďaka nízkej nakladacej hrane je tak nakladanie tovaru, alebo skôr nákupov a kočíkov či inej rodinnej výbavy jednoduché a rýchle.
O chod Volva EM90 sa postará elektromotor s výkonom 200 kW. Pohonu 4×4 sa zatiaľ nedočkáme. Zrýchlenie z 0 na stovku má trvať až 8,3 sekundy.
Volvo EM90 má ponúknuť dojazd na úrovni stoviek kilometrov. Keďže je ale Volvo dnes už čínska značka, WLTP metriku nahradila CLTC, podľa ktorej má EM90 zvládnuť až 738 kilometrov. Realita bude niekde okolo 550 km. Vďačiť za to bude batérii s kapacitou až 116 kWh. Nabíjať sa bude zatiaľ neznámym výkonom, no z 10 na 80 % kapacity má nabiť za pol hodinu. Poteší možnosť využívať batériu aj na napájanie iných elektrických zariadení, ale aj elektromobilov.
Samozrejmosťou má byť maximálna bezpečnosť pre posádku vo vnútri, ale ja svoje okolie. Každý pasažier vo vnútri má mať dostatok airbagov. Volvo EM90 má mať aj prepracovaný kamerový systém kombinovaný s radarom či snímačmi pre maximálnu bezpečnosť.
Interiér bude môcť byť aj absolútne luxusný, čo ocenia hlavne biznis zákazníci, ktorí tak môžu vo svojom aute aj pracovať akoby boli v kancelárii. Potešiť má aj audio systém s až 21 reproduktormi Bowers & Wilkins s výkonom až 2 460 W. Pravdepodobne to bude iba príplatková výbava. Chýbať nemá ani 5G konektivita, ale ani hlasové ovládanie.
Pred vodičom budú digitálne budíky a 15,4″ displej, zo strechy ale bude sklápateľný ešte jeden 15,6″ displej pre posádku vzadu. Zaujať môže aj obrovská presklená strecha. Volvo EM90 má byť zároveň aj čističkou vzduchu. Do interiéru pustí minimum nečistôt a vyčistí 95 % častíc PM2.5 i PM0.3, keďže v Číne je obrovský problém so znečistením ovzdušia.
Volvo EM90 bude najskôr dostupné v dnes už domácej Číne. Predobjednať ho je možné už dnes. Kedy bude dostupné u nás nie je zatiaľ známe. Bude to najskôr až v priebehu budúceho roka.