Kto bude zodpovedný, ak autonómne auto spôsobí dopravnú nehodu, nebodaj s následkami na zdraví, či životoch účastníkov cestnej dopravy? Vodič, či výrobca? Chýbajúca legislatíva, ktorá by ošetrila zriedkavé prípady, v ktorých by mohol riadiaci softvér zlyhať, vedie automobilky k opatrnosti.
Nechať ruky vodiča na volante aj počas autonómnej jazdy je opatrenie odporúčané nielen z opatrnosti, ale aj kvôli rozdeleniu zodpovednosti pri prípadnom zlyhaní.
Umelá inteligencia, schopná samoučiacich sa procesov, síce môže zdokonaľovať svoje schopnosti, tak ako vodič, ale určitá pravdepodobnosť chyby sa nedá vylúčiť nikdy. Dá sa však minimalizovať, ak sa počas rozsiahleho testovania nazbiera obrovské množstvo informácií, ktoré softvér dokáže spracovať.
Aj preto Volvo Cars, plánuje v Číne spustiť najpokročilejšie testovanie so systémom autonómnej jazdy (autonomous driving, AD) na verejných komunikáciách a za bežných jazdných podmienok. Do experimentu chce Volvo zapojiť až 100 vozov. Autonómne autá by mali prispieť k vyššej bezpečnosti na cestách, zmierniť dopravné zápchy, aj znečistenie ovzdušia a,samozrejme, vodičom ušetriť kopu času, ktorý budú môcť počas jazdy využiť inak, než riadením vozidla.
Mimochodom, značka Volvo je spájaná so symbolom bezpečného auta nielen preto, že automobilka ako prvá v roku 1959 zaviedla bezpečnostné pásy. Volvo má ambíciu dosiahnuť, aby po roku 2020 jeho vozidlá nespôsobovali žiadne smrteľné nehody, ani ťažké zranenia. Autonómne riadenie má byť príspevkom k tomuto plánu.
Aj keď ani počítačový systém v AD aute nie je spoľahlivý na 100%, je určite spoľahlivejší ako vodič so svojimi ľudskými slabinami. Nepije pred jazdou, ani počas nej, nerozptyľuje sa ladením rádia, zapaľovaním cigarety, ani rozhovorom so spolujazdcami. Nepodlieha únave a nezaoberá sa myšlienkami, ktoré nesúvisia s riadením. Zároveň má kratšie reakčné časy a naučené dáta nezabúda.
„AD vozidlá majú viacero výhod“, uviedol Håkan Samuelsson, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Volvo. „To je dôvod, prečo musia vlády zaviesť právne predpisy, ktoré umožnia vyraziť AD vozidlám do ulíc čo najskôr. Automobilový priemysel nemôže robiť všetko sám, potrebuje pomoc na vládnej úrovni“.
Samuelsson privítal pozitívne kroky Číny v súvislosti s rozvojom technológií pre autonómnu jazdu, ale bude tiež podporovať, aby sa pokúsila urýchliť implementáciu predpisov, ktoré budú regulovať autonómne autá v budúcnosti.
Nezávislý výskum ukázal, že AD autá majú potenciál znížiť počet dopravných nehôd vo významnom rozsahu. Až 90 percent všetkých nehôd totiž spôsobujú ľudské chyby, a to je čosi, čo s príchodom autonómnych áut zmizne. Tým, že jazdia plynule a ohľaduplne, znížia dopravné zápchy, čím sa zároveň zvýši priemerná cestovná rýchlosť a ušetria tak cestujúcim mnoho času.
Samuelsson zároveň apeluje na koordináciu postupov pri vývoji systémov AD a pri presadzovaní potrebnej legislatívy. Vývojom autonómnych áut sa totiž zaoberá množstvo rivalov a konkurencia v takýchto prípadoch často zbytočne komplikuje štandardizačný, a v tomto prípade aj legislatívny proces.
„Verejný aj súkromný sektor bude ťažiť z nových technológií a priemyselných odvetví po zavedení autonómnych áut, takže je lepšie stavať mosty a pracovať spoločne, než uberať sa každý vlastnou cestou“, povedal šéf Volva.