Stret cyklistu s automobilom môže mať ľahko fatálne následky. Aj podľa štatistík vyplýva, že za 50% úmrtí cyklistov pri dopravných nehodách na európskych cestách môže zrážka s automobilom. V USA je vážne, či smrteľne zranených každý rok takmer 50 000 cyklistov. Túto smutnú bilanciu sa rozhodli zvrátiť spoločne automobilka Volvo Cars s firmami POC a Ericsson.
Neprehliadnite: Volvo testuje vo veľkom: robotické autá už „chodia do škôlky“
Volvo Cars, výrobca ochrannej športovej výstroje POC a telekomunikačný gigant Ericsson sú priekopníkmi bezpečnostnej technológie, ktorá prepojí vodičov a cyklistov navzájom. Riešenie založené na komunikácii helmy a automobilu prostredníctvom cloudu a mobilných sietí budú tvorcovia prezentovať na medzinárodnom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2015 6.-9. januára 2015 v Las Vegas.
Medzi riadiacim systémom automobilu a prilbou bude prebiehať obojsmerná komunikácia, na základe ktorej dôjde k upozorneniu tak vodiča automobilu Volvo, ako aj cyklistu, že hrozí nebezpečenstvo dopravnej nehody. Ide o neobvyklý príspevok výrobcu automobilov k bezpečnosti cyklistov.
Vedľajším efektom trendu rozširovania cyklistiky je aj zvýšenie počtu vážnych dopravných nehôd, v ktorých figurujú cyklisti. Toto chce Volvo v spolupráci s POC a Ericssonom zvrátiť. Systém City Safety automobilky Volvo Cars, ktorý je štandardnou výbavou novej XC90, dokáže rozpoznať nebezpečenstvo zrážky s cyklistom a upozorniť na tento fakt vodiča. V prípade potreby dokáže tiež aktivovať automatické núdzové brzdenie plnou brzdnou silou.
Ak systém využívajúci aplikáciu pre smartfóny vyhodnotí, že hrozí nebezpečenstvo kolízie, upozorní na tento fakt oboch účastníkov premávky, pričom vozidlo v prípade nutnosti podnikne kroky, aby sa potenciálnej nehode predišlo. Vodič bude na blízkosť cyklistu upozornený prostredníctvom head-up displeja aj v prípade, že sa cyklista bude nachádzať v slepom uhle, alebo krytý za prekážkou, či ťažko rozpoznateľný kvôli zhoršenej viditeľnosti. Varovaný bude aj cyklista – prostredníctvom výstražného svetla integrovaného v helme. Riešenie má byť ďalším príspevkom pre dosiahnutie méty Volvo, ktoré chce vyrábať autá jazdiace bez nehôd.
Komentár TECHBOX:
Aby sa však takýto systém stal skutočným príspevkom k bezpečnosti na cestách, musel by sa stať rozšíreným, čiže viac-menej povinným štandardom nielen vo výbave automobilov, ale aj cyklistických prilieb. Od takéhoto štádia sme však poriadne ďaleko a otázkou je, aká penetrácia uvedených a podobných systémov sa rozvinie v budúcnosti.
Tip: Nové kamióny Volvo sami zabránia nehodám v meste
Technické podrobnosti síce zatiaľ chýbajú, je však pravdepodobné, že helma prostredníctvom Bluetooth komunikuje so smartfónom, ktorého aplikácia s podporou GPS je zas on-line pripojená do cloudu. Odtiaľ polohu cyklistu získajú aj automobily v jeho blízkosti. Nevôľu môže vyvolávať skutočnosť, že identifikácia polohy by mohla byť aj zneužiteľná hackermi, alebo neoprávnene poskytovaná tretím stranám. (Takéto zneužitie už bolo zistené v prípade asistovaných auto-navigácií.)
Ďalším otáznikom je zbytočné vystavovanie tela a hlavy cyklistu expozícii rádiovým žiarením (Bluetooth a mobilné siete). Počítajú s ním síce mnohé inovatívne technológie mobilného internetu, vrátane Google Glass, ale súčasne rastie aj odmietanie takýchto technológií nezanedbateľnou skupinou obyvateľstva. S optimizmom pri novej koncepcii monitorovania cyklistov buďme preto opatrní.
Foto: Autoblog.com