- #Autá
- 4 min.
- 30.1.2025
Volkswagen je v problémoch, tento rok nepredstaví ani jeden nový elektromobil
Zatiaľ čo konkurenčný boj o zákazníka na poli elektromobility sa vyhrocuje, nemecká automobilka Volkswagen je naopak na ústupe.
Automobilka Volkswagen má za sebou náročný rok sprevádzaný štrajkom odborov, ktoré sa bránili voči škrtom v rozpočte v podobe zrušenia 35 000 pracovných miest a zníženia technických kapacít o viac ako 700 000 vozidiel v nemeckých závodoch. Na krk všetkým európskym automobilkám popri tom začali dýchať čínske automobilky, ktoré v súčasnosti dokážu vyrábať cenovo dostupnejšie a zároveň často aj technologicky atraktívnejšie plne elektrické vozidlá, s ktorými sa im postupne darí expandovať do európskych krajín.
Zverejnené informácie o odsunutí uvedenia akýchkoľvek nových elektromobilov naznačujú, že zlé obdobie pre Volkswagen nekončí. „V najbližšom roku je VW nútený predávať novým zákazníkom starú technológiu,“ uviedol nemecký automobilový analytik Matthias Schmidt. „To bude náročné“.
Na európskom trhu má Volkswagen ešte pomerne širokú ponuku elektromobilov počnúc modelom ID.3 cez modely ID.4, ID.5, ID.7, ID.7 Tourer až po rodinný van ID. Buzz. Do Spojených štátov sa ale doposiaľ automobilke podarilo priniesť iba modely ID.4 a ID. Buzz, čo je ponuka, s ktorou na danom trhu v podstate nedokáže konkurovať.
Plány na rok 2026 a neskôr
Rok 2025 bude pre automobilku Volkswagen náročný, no zároveň jej poskytne čas a priestor poriadne sa pripraviť na návrat v ďalšom roku. Už počas neho by mal svetlo sveta uzrieť najmenší elektrický model ID.2, ktorý by sa pri priaznivej cene a zaujímavej výbave mohol stať potenciálne hitom na európskom trhu, ktorý má hatchbacky stále v obľube.
Tento model síce nezavíta do Spojených štátov, no tam si na malé mestské autá aj tak príliš nepotrpia. Pre tento trh má Volkswagen v rukáve oživenú americkú značku Scout, pod ktorou bude predávať väčšie elektromobily, počnúc modelmi Terra a Traveler, ktorých výroba má začať v roku 2027.
Na čínskom trhu, kde pôsobí viacero úspešných domácich značiek, sa Volkswagen rozhodol spojiť svoje sily s čínskou automobilkou XPeng. V rámci ich spoločného podniku aktuálne vyvíjajú novú architektúru, ktorá bude základom pre budúce elektromobily určené exkluzívne pre tento trh. Prvé z nich by mali doraziť na trh už v roku 2026 a chýbať medzi nimi by samozrejme nemalo SUV, čo je aj v Číne stále najpopulárnejší typ vozidla.
Popri tom všetkom má Volkswagen ešte rozohranú spoluprácu s kalifornskou automobilkou Rivian, do ktorej má podľa denníka Spiegel v pláne do konca roka 2027 investovať celkovo 5,8 miliardy dolárov. Výsledkom tejto spolupráce má byť spoločne vyvinutá architektúra a platforma pre budúce elektromobily oboch značiek.
Volkswagen pri tejto spolupráci bude ťažiť najmä z technologických inovácií, ktoré sa podarilo automobilke Rivian dosiahnuť. Najvýraznejším vylepšením by malo byť výrazné zníženie počtu riadiacich jednotiek z približne stovky v aktuálnych modeloch VW na menej ako desiatku. Ako prvé by mali túto novú architektúru podľa portálu Autoblog využívať modely Porsche K1 SUV a nový, plne elektrifikovaný Volkswagen Golf.