Minimalizovať dopravné zápchy? Skrátiť čakacie časy cestujúcich na taxíky, alebo na autobusy MHD a ušetriť náklady na pohonné hmoty? To všetko si sľubuje Volkswagen od nasadenia kvantových počítačov pri riešení dopravných situácií.
Kvantové počítače ako kľúč k riešeniu
Špecialisti na IT, vrátane počítačových lingvistov a softvérových inžinierov, spolupracujú v IT laboratóriách Volkswagenu v San Franciscu a v Mníchove na využití potenciálu kvantových počítačov pre spoločensky prospešné aplikácie. Hlavným cieľom je programovanie algoritmov na kvantových počítačoch, ktoré podlieha odlišným zákonitostiam, ako programovanie bežných počítačov.
Expertom automobilky sa prvýkrát podarilo použiť kvantový počítač na vývoj systému riadenia premávky, ako náhradu za prognózovanie intenzity mestskej dopravy, dopytu po doprave a cestovných časov. Na čo je to dobré?
Pomocou tejto metódy budú môcť dopravné podniky, taxislužby a iní poskytovatelia dopravy efektívnejšie využiť svoje flotily vozidiel. Minimalizujú sa tak zároveň čakacie doby pre cestujúcich. Volkswagen a D-Wave prezentujú tento projekt na aktuálnej technologickej konferencii WebSummit v Lisabone (5.11.-8.11.2018).
Podľa nemeckej automobilky môžu kvantové počítače nahradiť súčasné dopravné modelovanie, generované konvenčnými superpočítačmi. Ich obmedzením je schopnosť spracovať súčasne len istý obmedzený počet úloh, kým reálna dopravná prevádzka je súborom veľkého počtu udalostí meniacich sa v čase. Doprava v mestách predstavuje zložitý komplexný systém.
Vyvíjaný projekt kvantového spracovania dát dokáže pojať podstatne väčší objem informácií, vrátane údajov o polohe zo smartfónov a vysielačov v autách.
Premiéra v Barcelone
Nový systém Volkswagenu využíva kvantový algoritmus na spracovanie a optimalizáciu všetkých týchto dát a dokáže získať aktuálnejšie a presnejšie dopravné informácie.
Vyvíjaný systém riadenia premávky najprv analyzuje anonymizované dáta o pohybe zo smartfónov a vysielačov vo vozidlách. Aby získal obraz hromadenia dopravy a počtu zainteresovaných osôb využíva na spracovanie týchto údajov konvenčné počítače. Druhý krok predstavuje optimalizácia údajov pomocou algoritmu na kvantovom počítači.
Takto je možné predpovedať presné počty vozidiel v rôznych lokalitách („takzvané spoty dopytu“), aby sa zabezpečila preprava pre všetkých čakajúcich cestujúcich. Mohla by sa tak odstrániť nákladná neefektívnosť dopravy v podobe taxíkov a autobusov jazdiacich na dlhých trasách naprázdno, dlhé čakacie doby cestujúcich, aj nedostatok vozidiel v miestach s vysokým dopytom.
Dopravné podniky by mohli na základe takýchto údajov posilniť spoje nad rámec cestovných poriadkov. Volkswagen by chcel tento kvantovo optimalizovaný systém riadenia dopravy ponúkať ako komerčnú službu.
Odborníci tiež vidia možnosti použitia svojich algoritmov v oblasti dopravnej infraštruktúry a zdieľania vozidiel, najmä v prípade autonómnych áut. Volkswagen chce najprv testovať algoritmus v Barcelone, kde má k dispozícii dostatočnú databázu dát, pričom spolupracuje s telekomunikačným operátorom Orange a so spoločnosťou Teralytics, špecializujúcou sa na oblasť údajov.
Na vývoji projektu sa podieľajú partneri Volkswagenu D-Wave (čo je výrobca kvantových počítačov) a Google, ktorí tiež poskytujú vývojárom z VW prístup do svojich systémov.