Krátko potom, čo v júli Toyota predstavila v Centre pre automobilový výskum (CAR) v severnom Michigane svoj vodíkový kamión, sa tento spôsob dopravy bez emisií CO2 dostáva do praxe. V Los Angeles zažije skúšku ohňom.
Kamión Project Portal „Beta“ s dojazdom viac ako 480 km používa na pohon elektromotorov dvojicu vodíkových palivových článkov z Toyoty Mirai. Pohon so všetkými výhodami elektromobility produkuje len vodnú paru, ťo je oproti dieselovým motorom významným prínosom pre životné prostredie.
Flotila vyráža do prístavov
V najväčšom americkom prístave v Los Angeles teraz odštartovali firmy Toyota, Kenworth a Shell spoločnú iniciatívu Zero and Near Zero-Emission Freight Facilities (prepravné služby s nulovými alebo takmer nulovými emisiami). Projekt zameraný na vodíkový transport tovaru v prístave získal podporu organizácie California Air Resources Board (CARB).
CARB podporila projekt dotáciou 41 miliónov dolárov, čo je zhruba polovica z celkových nákladov na počiatočnú fázu. Tá má stáť 82,6 miliónov dolárov. Toyota minulý týždeň oznámila, že pre tento projekt poskytne 10 nákladných automobilov s palivovými článkami v spolupráci so spoločnosťou Kenworth, ktorá stavia nákladné autá. Vozidlá s pohonom od Toyoty vzniknú na platforme Kenworth T680.
Okrem kamiónov na vodík pribudnú v rámci projektu aj dva nové vodíkové vysokozdvižné vozíky do skladu spoločnosti Toyota v prístave Long Beach a dva nové traktory s nulovými emisiami v neďalekom prístave Hueneme.
Shell zas vybuduje dve výkonné čerpacie stanice na vodík v kalifornských mestách Wilmington a Ontario, ktoré sa pridajú k trom vodíkovým staniciam pri objektoch Toyoty v Los Angeles.
Vznikne tak sieť vodíkových čerpacích staníc pre nákladné autá schopná dodať viac ako tonu vodíka denne. Vodík vyrábaný z obnoviteľných zdrojov energie bude mať minimálnu uhlíkovú stopy.
Stanice pri Toyota Logistics Services v Long Beach a Toyota Technical Center v Gardene budú zároveň slúžiť ako výskumno-vývojové strediská.
Pre čistejší vzduch
Projekt umožní znížiť ročné emisie skleníkových plynov o 465 ton. Na jeho realizáciu bude dohliadať Národné laboratórium pre obnoviteľné zdroje (National Renewable Energy Laboratory) spolu s úradom dohľadu na čistotu ovzdušia South Coast Air Quality Management District.
No, možno by sme mali brať tie vyjadrenia o nulových emisiách s istou výhradou, ale buďme veľkorysí. Pravda je, že vodíkový pohon neprodukuje žiadny CO2. Lenže aj vodná para (H2O) je skleníkový plyn – kým sa nevyzráža do kvapalného skupenstva.
Prístavmi Los Angeles a Long Beach, ktoré sú hlavným cieľom úsilia Kalifornie o čistejšie ovzdušie, prechádza približne 40 percent všetkých dovozov a vývozov do USA a z USA. S prepravou súvisiaca koncentrácia dieselových vozidiel výrazne zhoršuje životné prostredie v danej oblasti.
Podpora CARB v rámci programu California Climate Investments má podstatný význam pre rozvoj a komercializáciu bezemisnej výbavy prístavu a nákladné vozidlá novej generácie, ako aj pre budovanie potrebnej infraštruktúry. Uviedol to Gene Seroka, výkonný riaditeľ prístavu Los Angeles.
Vodíkové nákladné autá budú prevážať tovar z prístavu do Los Angeles, do susedných prístavov a do severnej Kalifornie. Budú zaradené do flotily spoločnosti Toyota Logistics Services, ktorá už má skúsenosti s využívaním takýchto vozidiel na prepravu tovaru v prístave Long Beach, ako aj spoločností United Parcel Services, Total Transportation Services Inc. a Southern Counties Express.
Ak k prvým pokusom s nasadzovaním vodíkových áut v nákladnej doprave pridáme aj elektrické kamióny a dodávky, ktoré už čoskoro začnú dodávať viaceré automobilky, zdá sa, že diesel má konjunktúru za sebou. Toyota sa okrem toho angažuje aj v oblasti vodíkových autobusov, ktoré pomôžu zlepšiť kvalitu ovzdušia v mestách.