Reklama

Vodík lepší ako batérie? Honda verí, že áno

Juraj Procházka

Šéf Tesly Elon Musk pred časom vyjadril svoj názor na vodíkové autá tým, že palivové články (fuel cells) nazval „hlúpym (alebo bláznivým) podvodom“ („Exactly, fuel cells = fool sells.“). Japonská Honda to vidí inak, preto sa už štyri desaťročia venuje vývoju vodíkových palivových článkov v snahe vyvinúť ekologické autá bez uhlíkových emisií. Treba však konštatovať, že tento dlhoročný vývoj komerčný úspech automobilke doteraz nepriniesol.

Firma v roku 2008 uviedla na trh Hondu FCX Clarity, prvé vozidlo s vodíkovými palivovými článkami dostupné pre koncových zákazníkov, vychádzajúce z konceptu Honda FCX z roku 2006. FCX Clarity bola k dispozícii na prenájom v Japonsku, v Európe a v USA (len v južnej Kalifornii, kde bolo k dispozícii niekoľko vodíkových čerpacích staníc). Výroba tohto modelu bola ukončená v roku 2014, pričom vyrobených bolo len pár desiatok kusov. V rokoch 2008 až 2015 bolo v USA prenajatých celkovo 48 vozidiel Honda FCX Clarity, takže žiadna sláva.

Zdroj | Honda
Obsah pokračuje pod reklamou

V novembri 2015 Honda predstavila na autosalóne v Los Angeles Clarity Fuel Cell a v roku 2017 uviedla na trh variant Clarity Plug-In hybrid a tiež čisto elektrickú verziu Clarity Battery Electric. Honda Clarity FCV sa vyrábala v Japonsku v rokoch 2016 až 2021. Boli to už väčšie série, aj keď o masovej výrobe sa stále nedalo hovoriť.

Pozrite si

Honda ide do elektromobility neskôr, ale vo veľkom so sériou Honda 0

Predaj v USA dosiahol vrchol v roku 2018, keď bolo zaregistrovaných niečo vyše 20 000 kusov všetkých variant Clarity, ale neskôr klesal a v roku 2021 bolo dodaných iba 2 597 kusov Clarity. V júni 2021 Honda oznámila, že v auguste toho roku výrobu Clarity Plug-in Hybrid a Clarity Fuel Cell ukončí. Vodíková vízia Hondy však žije ďalej a jej nositeľom nie je len model s komplikovaným názvom CR-V e:FCEV, predstavený vo februári 2024.

Tento vodíkový plug-in hybrid s dojazdom 435 km podľa EPA (47 km čisto na batériu) vyzerá zaujímavo a má byť uvedený na trh v USA v roku 2025.

Pozrite si

Je nová Honda krok vedľa alebo to automobilka myslí skutočne vážne?!

Od budúceho roku chce Honda razantnejšie zasiahnuť aj do segmentu ťažkých nákladných vozidiel s vodíkovým pohonom. Automobilka pripravuje v USA kamión triedy 8 s vodíkovými palivovými článkami a rokuje s potenciálnymi zákazníkmi. Prezentovaný by mal byť na januárovej výstave CES. Firma tiež použije svoj systém palivových článkov na stavebné stroje, ako sú rýpadlá a kolesové nakladače, čím prispeje k dosahovaniu uhlíkovej neutrality v tejto oblasti.

Na Japan Mobility Show 2023 bol prvýkrát predstavený GIGA FUEL CELL, ťažký nákladný automobil s palivovými článkami na vodík s dojazdom 800 km. Vyvíja ho Honda Motor Co. v spolupráci s Isuzu Motors Limited. Okrem spoločného vývoja začali obe spoločnosti v decembri 2023 demonštračné testovanie prototypu modelu na verejných cestách v Japonsku. Sériový model by mal byť uvedený na trh v roku 2027.

Zdroj | Honda

Honda si myslí, že úžitkové vozidlá, ako sú kamióny s palivovými článkami, by pomohli vytvoriť dopyt po vodíku a podporiť vodíkovú ekonomiku. Vďaka nej by boli reálne využiteľnejšie aj vodíkové osobné autá. To je cieľ, ku ktorému povedie ešte dlhá a ťažká cesta. Dnes je vodíkových čerpacích staníc extrémne málo a komerčný vodík je omnoho drahší ako fosílne palivá, nehovoriac o elektrine. Honda dúfa, že viac vozidiel na cestách by mohlo pomôcť obe tieto situácie stabilizovať a zlepšiť.

Pozrite si

Elektromobilita? Subaru, Toyota a Mazda vidia uhlíkovú neutralitu aj inak

To samozrejme stále nezaručuje, že téza o dekarbonizácii dopravy prostredníctvom vodíkových pohonov bude pravdivá. Nie dovtedy, kým bude výrazná väčšina vodíka produkovaná zo zemného plynu, ako je tomu dnes a takzvaný zelený vodík bude iba zanedbateľným doplnkom na trhu. Aj keby boli pri takejto výrobe vodíka z metánu (a ten je získavaný zo zemného plynu) na 100% zachytávané emisie oxidu uhličitého, ekologické dopady takejto výroby sú značné. Ekonomika výroby a distribúcie vodíka – a to sa týka aj zeleného vodíka – je samostatný príbeh.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.