Šéf Tesly Elon Musk pred časom vyjadril svoj názor na vodíkové autá tým, že palivové články (fuel cells) nazval „hlúpym (alebo bláznivým) podvodom“ („Exactly, fuel cells = fool sells.“). Japonská Honda to vidí inak, preto sa už štyri desaťročia venuje vývoju vodíkových palivových článkov v snahe vyvinúť ekologické autá bez uhlíkových emisií. Treba však konštatovať, že tento dlhoročný vývoj komerčný úspech automobilke doteraz nepriniesol.
Firma v roku 2008 uviedla na trh Hondu FCX Clarity, prvé vozidlo s vodíkovými palivovými článkami dostupné pre koncových zákazníkov, vychádzajúce z konceptu Honda FCX z roku 2006. FCX Clarity bola k dispozícii na prenájom v Japonsku, v Európe a v USA (len v južnej Kalifornii, kde bolo k dispozícii niekoľko vodíkových čerpacích staníc). Výroba tohto modelu bola ukončená v roku 2014, pričom vyrobených bolo len pár desiatok kusov. V rokoch 2008 až 2015 bolo v USA prenajatých celkovo 48 vozidiel Honda FCX Clarity, takže žiadna sláva.
V novembri 2015 Honda predstavila na autosalóne v Los Angeles Clarity Fuel Cell a v roku 2017 uviedla na trh variant Clarity Plug-In hybrid a tiež čisto elektrickú verziu Clarity Battery Electric. Honda Clarity FCV sa vyrábala v Japonsku v rokoch 2016 až 2021. Boli to už väčšie série, aj keď o masovej výrobe sa stále nedalo hovoriť.
Predaj v USA dosiahol vrchol v roku 2018, keď bolo zaregistrovaných niečo vyše 20 000 kusov všetkých variant Clarity, ale neskôr klesal a v roku 2021 bolo dodaných iba 2 597 kusov Clarity. V júni 2021 Honda oznámila, že v auguste toho roku výrobu Clarity Plug-in Hybrid a Clarity Fuel Cell ukončí. Vodíková vízia Hondy však žije ďalej a jej nositeľom nie je len model s komplikovaným názvom CR-V e:FCEV, predstavený vo februári 2024.
Tento vodíkový plug-in hybrid s dojazdom 435 km podľa EPA (47 km čisto na batériu) vyzerá zaujímavo a má byť uvedený na trh v USA v roku 2025.
Od budúceho roku chce Honda razantnejšie zasiahnuť aj do segmentu ťažkých nákladných vozidiel s vodíkovým pohonom. Automobilka pripravuje v USA kamión triedy 8 s vodíkovými palivovými článkami a rokuje s potenciálnymi zákazníkmi. Prezentovaný by mal byť na januárovej výstave CES. Firma tiež použije svoj systém palivových článkov na stavebné stroje, ako sú rýpadlá a kolesové nakladače, čím prispeje k dosahovaniu uhlíkovej neutrality v tejto oblasti.
Na Japan Mobility Show 2023 bol prvýkrát predstavený GIGA FUEL CELL, ťažký nákladný automobil s palivovými článkami na vodík s dojazdom 800 km. Vyvíja ho Honda Motor Co. v spolupráci s Isuzu Motors Limited. Okrem spoločného vývoja začali obe spoločnosti v decembri 2023 demonštračné testovanie prototypu modelu na verejných cestách v Japonsku. Sériový model by mal byť uvedený na trh v roku 2027.
Honda si myslí, že úžitkové vozidlá, ako sú kamióny s palivovými článkami, by pomohli vytvoriť dopyt po vodíku a podporiť vodíkovú ekonomiku. Vďaka nej by boli reálne využiteľnejšie aj vodíkové osobné autá. To je cieľ, ku ktorému povedie ešte dlhá a ťažká cesta. Dnes je vodíkových čerpacích staníc extrémne málo a komerčný vodík je omnoho drahší ako fosílne palivá, nehovoriac o elektrine. Honda dúfa, že viac vozidiel na cestách by mohlo pomôcť obe tieto situácie stabilizovať a zlepšiť.
To samozrejme stále nezaručuje, že téza o dekarbonizácii dopravy prostredníctvom vodíkových pohonov bude pravdivá. Nie dovtedy, kým bude výrazná väčšina vodíka produkovaná zo zemného plynu, ako je tomu dnes a takzvaný zelený vodík bude iba zanedbateľným doplnkom na trhu. Aj keby boli pri takejto výrobe vodíka z metánu (a ten je získavaný zo zemného plynu) na 100% zachytávané emisie oxidu uhličitého, ekologické dopady takejto výroby sú značné. Ekonomika výroby a distribúcie vodíka – a to sa týka aj zeleného vodíka – je samostatný príbeh.