Virtuálne spätné zrkadlá sú vo svete automobilov veľkou témou. Futuristická novinka totiž sľubuje vyššiu bezpečnosť. My sme si ich vyskúšali na Audi e-tron Sportback a zostali sme nadšení! Prečo?
Testovanie Audi e-tron je vždy pocitovo veľmi krátke. Obzvlášť pri najnovšej Sportback karosérii sme mali dojem, že by sme sa s týmto plne elektrickým luxusným SUV vedeli zoznamovať donekonečna. Ostatne, priniesli sme vám už tri časti seriálu o plne elektrickej novinke, ktorá si zaslúži vašu pozornosť.
V tej prvej sme vám priblížili prvé pocity a pozreli sa na dizajn, v druhej sme sa podrobnejšie pozreli pod kapotu a v tretej sme vám zasa predstavili technologickú výbavu. Dnes seriál uzavrieme, ako inak, tým najlepším a najfuturistickejším, čo Audi e-ton Sportback ponúka. Samozrejme, sú to virtuálne spätné zrkadlá, ktoré dopĺňajú ďalšie štyri kamery.
Virtuálne spätné zrkadlá sú vždy témou na rozhovor
Audi bola prvá automobilka, ktorá virtuálne späté zrkadlá použila v sériovo vyrábanom vozidle. V exteriéri sú výrazným a nevšedným dizajnovým prvkom, ktorý dokázal veľmi prirodzene splynúť s celkovým vizuálom e-tronu. Úzke rameno je ukončené 6-uholníkovou hlavou, ktorá skrýva kameru.
Toto príplatkové riešenie, virtuálne spätné zrkadlá vás budú stáť kúsok cez 1 700 €, si plným právom zaslúži prívlastok komunikačného „ice breakera“. S kýmkoľvek sa chcete pustiť do reči, stačí zrkadlá spomenúť a debata naberie na obrátkach.
Pre vodiča sú však zrkadlá dôležitejšie z interiéru. Sedíme za volantom a pozeráme sa na krásne OLED displeje s rozlíšením 1 200 x 800 pixelov príjemne zapustené do čalúnenia dverí. Čo nás na obraze hneď upútalo bol mierne vyšší kontrast, vďaka ktorému je displej lepšie čitateľný. Náš celkový dojem zo 7-palcových displejov je, že ak by sa na nich dal pustiť film, spravili by sme to.
Vidíte viac, jazdíte bezpečnejšie
Digitalizovaný obraz prispieva vyššej bezpečnosti aj vďaka senzorike priblíženia. Obraz sa teda automaticky upravuje podľa toho, či idete po diaľnici, odbočujete v meste alebo práve parkujete. Náš subjektívny pocit je, že vďaka dynamickému obrazu vidíte približne o 50 % viac, ako pri bežných spätných zrkadlách.
Prívlastok futuristické dnes už možno môže vyvolávať úsmev na tvári, no netradičných prvkov, ktoré digitálne spätné zrkadlá ponúkajú je viac. Určite medzi ne patrí nastavovanie zrkadiel. Ak sa prstom priblížite k displeju na vodičovej strane, automaticky sa objavia prvky nastavenia pohľadu. Pohybom prsta veľmi elegantne nastavíte čo potrebujete.
Zrejme málokto si v prvom momente uvedomí, že práve toto riešenie umožnilo odstrániť tradičné páčkové nastavovanie „späťákov“, ktoré v moderných dizajnových interiéroch môže pôsobiť ako niečo, čo je navyše.
Virtuálne spätné zrkadlá sú proste „namotávka“. Keď ich raz vyskúšate budete sa čudovať prečo toto riešenie už dávno nie štandardom. Obzvlášť v noci, keď pri bežných spätných zrkadlách bojujete so silnými halogénmi auta idúceho za vami. Vďaka digitálnym spätným zrkadlám tento problém s oslepením odpadá a vy vidíte všetko pekne jasne a čisto.
Audi dokonca tvrdí, že s virtuálnymi zrkadlami je koeficient aerodynamického odporu 0,27, čo je na segment SUV špičková hodnota. S klasickými zrkadlami je to o 0,01 viac. Táto úspora vraj dokáže zvýšiť dojazd o 40 kilometrov! Tažke zrkadlá nie sú len na parádu, reálne vám aj zvýšia dojazd. Nehovoriac o tom, že v spätných zrkadlách lepšie vidíte aj upozornenie na autá idúce v „mŕtvom“ uhle.
Kamery zrkadiel sú navyše vyhrievané, takže v zime sa nemusíte obávať, že na špičkových OLED displejoch nič neuvidíte.
Spätné zrkadlá majú podporu ďalších 4 kamier
Dokonalý prehľad o tom, čo sa deje v okolí vozidla počas jazdy a parkovania, dopĺňa kamerový monitorovací systém. Ten pozostáva zo štyroch kamier, umiestnených vpredu vozidla, vzadu a po stranách. Tento detailný prehľad naviac umožňuje živý panoramatický náhľad na vozidlo.
A verte nám, že vás bude baviť pozerať sa na graficky znázornené Audi e-tron Sportback práve na hlavnom displeji. Svieti, otáčajú sa mu kolesá a v 3D zobrazení vás jednoducho táto vychytávka bude neustále baviť.
Zahľadeli ste sa do Audi e-tron Sportback aj s unikátnymi virtuálnymi spätnými zrkadlami? Audi e-tron Sportback sme testovali v konfigurácii S-line 55 quattro, ktorého cena bola aj s príplatkovou výbavou 123 052 €. Uvedená motorizácia pritom začína na 88 530 €, jednoducho nám poriadne dopriali. Ak vás E-tron Sportback baví ako nás, určite si pozrite aj predošlé časti nášho seriálu, na ktoré odkazujeme v tomto článku.
Článok vznikol v spolupráci s Audi Slovensko.