- #E-mobilita
- 4 min.
- 26.8.2021
Virgin Hyperloop ukázala, ako chce oproti rýchlovlakom zrýchliť na trojnásobok
S myšlienkou „potrubnej pošty“ na prepravu pasažierov vo vákuovom tuneli prišiel už v roku 1904 inžinier a raketový vedec Robert Goddard a neskôr o koncepte uvažovali aj ďalší. Prepravné kabíny sa spočiatku nazývali „vákuové vlaky“ (Vactrains).
Generálny riaditeľ Tesly Elon Musk predstavil nápad skutočne realizovať hyperloop ako „piaty druh dopravy“, čosi medzi lietadlom a rýchlostnou železnicou, v roku 2012 a návrhom poveril tím inžinierov. Následne projekt uvoľnil na verejné využitie a na zámere potrubnej dopravy hyperloop začalo pracovať viacero spoločností.
Cieľom bolo vytvoriť magneticky levitujúce vlaky, prípadne kabíny, pohybujúce sa v takmer vákuových nízkotlakových potrubiach. Bez trenia koľajníc a bez odporu vzduchu by sa kabíny v rúrach mohli pohybovať vysokou rýchlosťou, takmer na hranici rýchlosti zvuku – cez 1 000 km/hod.
Jedným z rozhodujúcich hráčov, ktorí hodlajú koncept dotiahnuť do štádia realizácie, je aj spoločnosť Virgin Hyperloop (predtým Virgin Hyperloop One) z portólia Virgin miliardára Richarda Bransona.
Najnovšie firma zverejnila video, ktoré ukazuje jej víziu prepravy hyperloopom a ako bude systém fungovať. Ide o ambiciózny projekt, ktorého realizácia bude extrémne náročná, ale nie nemožná. Ak sa však podarí, išlo by o ďalšiu novú formu hromadnej dopravy (po leteckej), ktorá sa objaví po viac ako 100 rokoch.
Video ukazuje detaily architektúry biznis modelu „inteligentné vozidlo, hlúpa cesta“ vrátane palubných levitačných motorov, hnacích motorov a vysokovýkonných batérií, ktoré doteraz neboli zverejnené. Okrem technických podrobností sa zaoberá aj hodnotou, udržateľnosťou a ekonomikou týchto návrhov.
https://www.youtube.com/watch?v=6hXNXL9PiYk
Virgin Hyperloop získala od svojho založenia v roku 2014 súkromný kapitál vo výške viac ako 400 miliónov dolárov. Na vývoji a komercializácii softvéru a hardvéru pre hyperloop pracuje takmer 300 zamestnancov na plný úväzok v USA a na testovacej trati DevLoop neďaleko Las Vegas uskutočnila Virgin Hyperloop viac ako 500 testov technológie, aj s pasažiermi. (Na titulnom obrázku je testovacia trať Virgin Hyperloop One v Nevade.)
Virgin Hyperloop má v úmysle prepravovať kapsuly s pasažiermi, alebo s nákladom rýchlosťami, ktoré sa približujú rýchlosti leteckej dopravy, prípadne súčasné podzvukové stroje aj prekonávajú. Cieľová hodnota dosahuje číslo 670 míľ/hod (1 078 km/hod), čo je trikrát rýchlejšie ako vysokorýchlostné železnice, alebo viac ako 10-krát rýchlejšie oproti tradičnej železnici (tú slovenskú z porovnania radšej vynecháme). Cesta zo San Francisca do Los Angeles by sa takto dala zvládnuť asi za 30 minút.
Virgin Hyperloop vyvíja pre hyperloop kapsulu XP-1 a svoje riešenie údajne testovala pri rýchlostiach v „stovkách míľ za hodinu“. Firma uvádza, že za minútu môže byť vypravených niekoľko kapsúl a systém nevyžaduje zastávky na každej stanici. Virgin Hyperloop chce prepraviť 50 000 cestujúcich za hodinu spôsobom na požiadanie. To je ekvivalent prepravnej kapacity diaľnice s 30-timi jazdnými pruhmi.
Zámery Virgin Hyperloop vyzerajú bombasticky, rovnako ako plány konkurenčných spoločností, ktoré na vývoji a prípravách systémov hyperloop pracujú. Majú však spoločného menovateľa – žiadny z projektov zatiaľ nie je vo fáze realizácie. Všetky marketingové prezentácie majú hlavný cieľ – prilákať investorov. Lenže ani v tomto prípade peniaze nie sú všetko.
Kým sa prevezieme v potrubí „štvorcifernou“ rýchlosťou (v km/hod), bude potrebné doriešiť ešte nemálo technických výziev, vrátane bezpečnosti cestujúcich, ich evakuácie po prípadnej havárii, ochranu pred zemetraseniami a sabotážami a podobne. Ostáva dúfať, že sa všetko nakoniec podarí vyriešiť a trate hyperloop sa presunú z video prezentácií do reality.