Druhá najľudnatejšia krajina sveta zažíva aj silný ekonomický rast, preto má India veľký záujem aj o investície do infraštruktúry. Vrátane dopravy. Pri zavádzaní „piateho typu dopravy“, ako označil Hyperloop Elon Musk, znovuobjaviteľ myšlienky, sa vypúšťa obrovské množstvo marketingovej hmly a nadšenia na získanie potenciálnych investorov.
Vznikajú nespočetné štúdie, dejú sa prípravy, navrhujú sa prototypy vozidiel a niektoré z nich sa aj testujú, ale reálne je Hyperloop stále nedosiahnutou métou. Virgin Hyperloop One však má vo vrecku jeden zaujímavý tromf. Zaviazala sa vybudovať skúšobnú trať na časti plánovanej trasy medzi indickými mestami Bombaj a Pune.
To je už podstatne iný level, než nekonečné vypracovávanie štúdií uskutočniteľnosti a pompézne podpisovanie predbežných dohôd s miestnymi vládami. Všetky tieto aktivity, ktoré vo veľkom praktizuje aj konkurenčná firma Hyperloop Transportation Technologies, patria do kategórie „zatiaľ je to dobré“, alebo „nikto vám nemôže splniť to, čo vám my dokážeme sľúbiť“.
Faktom je, že nikto zatiaľ ani zďaleka nedosiahol v potrubí s reálnou dopravnou kapsulou rýchlosť, ktorá by sa čo len blížila k deklarovaným takmer 1200 km/hod. Najbližšie je zatiaľ práve Virgin Hyperloop One, ktorá v decembri 2017 s testovacím vozidlom nastavila rekord na úrovni 387 km/hod.
Zrýchli cestovanie, aj nákladnú dopravu
Teraz však pôjde o viac než o štúdie. Premiér Narendra Modi a Sir Richard Branson oznámili partnerstvo medzi Virgin Hyperloop One a západoindickým štátom Maháraštra. Ide o druhý najľudnatejší (viac ako 112 mil. obyvateľov v roku 2011) a rozlohou tretí najväčší štát v Indii. Zároveň Maháraštra zaznamenáva najsilnejší ekonomický rast v krajine.
https://www.youtube.com/watch?v=i1RrtCCAc1E
Predmetom dohody je vybudovanie vysokorýchlostného spojenia medzi mestami Pune a Bombaj (Mumbai), pričom trasa prechádza cez medzinárodné letisko v Bombaji. Bombaj, ktorý je aj hlavným mesto štátu Maháraštra, je zároveň najľudnatejším mestom v Indii. V jeho metropolitnej zóne žije viac ako 20,5 milióna obyvateľov.
Aj preto potrebuje vysokorýchlostné spojenie ako soľ. Pri bežných rýchlostiach trvá 160 km dlhá cesta z Bombaja do Pune vlakom alebo autom asi 3,5 hodiny. Hyperloop One verí, že môže skrátiť cestu asi na 25 minút.
Trasa je dôležitá aj pre nákladnú prepravu, pretože asi štvrtina všetkých nákladov, ktoré prechádzajú cez prístavy v Bombaji, má miesto určenia alebo pôvodu v Pune. Nákladná doprava pomocou Hyperloopu by mohla potenciálne znížiť objem ťažkej nákladnej dopravy na cestách až o 25 percent.
Nielen štúdie uskutočniteľnosti
Podobne ako mnoho iných začínajúcich projektov Hyperloop, aj projekt dopravného koridoru Bombaj – Pune sa začne šesťmesačnou štúdiou uskutočniteľnosti. V prípade pozitívnych výsledkov sa však štát bude snažiť vybudovať skúšobnú trať, ktorá bude tvoriť segment budúcej plánovanej trasy.
Aktéri dohody očakávajú, že skúšobná dráha bude postavená v priebehu troch rokov. Znamená to, že v Indii by sa mohli už v roku 2021 uskutočňovať testovacie jazdy. Po realizácii ďalších výskumov a vývojových prác by na skúšobnú dráhu mali nadviazať ďalšie úseky, ktoré by mohli byť prevádzkyschopné v roku 2028.
Ide o podstatne realistickejšie termíny, než boli vyhlásenia spred niekoľkých rokov, ktoré optimisticky predpovedali funkčné trasy Hyperloop už okolo roku 2020. Na to pokojne zabudnime.
Podľa Virgin Hyperloop One by 25-minútové spojenie medzi centrálnym Pune, medzinárodným letiskom Navi Mumbai a Bombajom spojilo 26 miliónov ľudí a obslúžilo 150 miliónov cestujúcich ročne. Sociálne a ekonomické prínosy by mali za 30 rokov prevádzky dosiahnuť 55 miliárd dolárov. Nový systém dopravy by zároveň znížil emisie skleníkových plynov až o 150 000 ton ročne. Tento benefit by bol pre husto osídlený indický štát takisto veľkým prínosom.
Predseda predstavenstva Virgin Hyperloop One Richard Branson sa vyjadril, že Virgin Hyperloop by mohol mať na Indický pokrok v 21. storočí rovnaký vplyv, ako mali vlaky v 20. storočí. Verí, že jeho firma pomôže Indii stať sa svetovým priekopníkom v doprave a vytvoriť nový druh priemyslu, ktorý zmení svet.