Miliardár Richard Branson, ktorý je zakladateľom a majiteľom, či spolumajiteľom celého radu spoločností v rámci Virgin Group tvrdí, že ešte pred Vianocami hodlá poraziť svojich konkurentov v oblasti pilotovaných vesmírnych letov. Uviedol to portál GIZMODO.
Pripomeňme si, že Branson sa prostredníctvom svojej spoločnosti Virgin Galactic už roky snaží dostať ľudí na „hranicu vesmíru“. Zatiaľ však neúspešne.
Kde je tá hranica vesmíru?
Dopravným prostriedkom má byť raketoplán štartujúci z lietajúcej platformy, ktorý sa po hyperbolickej dráhe má dostať až do maxima vo výške zhruba 100 km. Aspoň taký bol pôvodný zámer. Cestujúci – vesmírni turisti, by pri zostupe absolvovali aj niekoľkominútový stav beztiaže.
Pôvodne chcela Virgin Galactic voziť turistov do „vesmíru“ už omnoho skôr, ale plány oddialila havária raketoplánu VSS Enterprise počas prvého pilotovaného letu v roku 2014. Zahynul pri nej jeden z pilotov a druhý prežil so zraneniami.
K obnoveniu testovacích letov došlo až 5. apríla 2018, keď nový raketoplán SpaceShipTwo pomenovaný VSS Unity úspešne vzlietol z nosiča WhiteKnightTwo. Za pomoci vlastného motora potom dosiahol rýchlosť Mach 1,87 a vyletel do výšky 25,7 km.
Od „hranice vesmíru“ bol ale stále poriadne ďaleko. Lepšie to bolo pri júlovom teste, keď raketoplán dosiahol výšku 52 kilometrov. Korigovaným cieľom je vrchol hyperbolického letu vo výške aspoň 80 kilometrov, čo však za hranicu vesmíru môžeme považovať len ťažko.
Za tú sa najčastejšie označuje výška 100 kilometrov nad Zemou, hoci aj v tejto výške sa stále nachádza ionosféra, ktorá by znemožnila existenciu krúžiacich satelitov za relatívne krátky čas. Názory, že by sme mali „hranicu vesmíru“ posunúť do výšky 80 kilometrov, pripomínajú marketingovú aktivitu.
Tvrdenie, že Virgin Galactic predbehne svoju konkurenciu, ak do Vianoc vynesie ľudskú posádku 80 km nad šíre pozemské pláne, znie ako pokus o vtip. Zvlášť v prípade, ak za potenciálne porazenú konkurenciu označí SpaceX.
SpaceX hrá inú ligu, Blue Origin sa na ňu chystá
SpaceX je zrejme najúspešnejšia súkromná vesmírna spoločnosť súčasnosti a aj keď zatiaľ lieta „len“ s nákladnými loďami Dragon, posiela ich na skutočnú hranicu vesmíru – na obežnú dráhu k vesmírnej stanici ISS. Pritom musia dosiahnuť 1. kozmickú rýchlosť (vyše 28 000 km/hod), čo je „trochu“ viac ako 3 700 km/hod (čosi viac ako Mach 3), ktoré má v pláne dosiahnuť VSS Unity.
Okrem toho, pri testovacom lete ťažkej rakety Falcon Heavy v januári tohto roku, dopravila SpaceX do vesmíru červený športiak Tesla Roadster s figurínou Starmana, ktorý už pred časom dosiahol obežnú dráhu Marsu.
Bombastické vyhlásenie Richarda Bransona o predvianočných letoch „do vesmíru“ (pritom, ak sa to podarí, pôjde stále o testovací let), môže najskôr súvisieť s chystanou premiérou pilotovanej lode Dragon V2 od SpaceX. Tá by mala po niekoľkých odkladoch štartovať s kozmonautmi na palube na obežnú dráhu už v januári 2019.
Na dopravu kozmonautov sa chystá aj Boeing so svojou loďou CST-100 Starliner, takže čoskoro môže byť vo vesmíre trochu iná turistika, než riadený pád mini raketoplánu v trvaní pár minút.
Branson usilovne pracuje aj na doprave malých družíc – tentoraz na obežnú dráhu, nielen na vyhliadkové lety. Ale ani jeho druhá kozmická spoločnosť Virgin Orbit, nebude mať na konkurenciu SpaceX. Jediný štart rakety Falcon 9 dokáže vyniesť na orbitu mnohonásobne väčší náklad, ako lietajúca platforma s odpaľovanou raketou, ktorú bude využívať Virgin Orbit.
Najbližšie by sme sa o tom mali presvedčiť dnes večer, keď má Falcon 9 vyniesť rekordný náklad 64 satelitov.
V tomto smere Virgin Orbit nemusí mať ani na konkurenciu Blue Origin, ktorá, takisto ako SpaceX, pracuje s mnohonásobne využiteľnými nosnými raketami. Pripravuje aj výkonný nosič New Glenn, schopný vynášať satelity a zrejme aj kozmickú loď.