Spoločnosť Virgin Galactic 28. júla s veľkou mediálnou pompou predstavila dizajn interiéru svojho raketoplánu SpaceShipTwo pomenovaného VSS Unity, ktorým chce voziť turistov na hranicu vesmíru. Pod pojmom hranica si však treba predstaviť „tú blízku“, vo výške okolo 100 km nad povrchom planéty.
Miliardár Richard Branson rozbehol množstvo úspešných projektov, no niektoré až také úspešné neboli. Viackrát sa pritom inšpiroval nápadmi iného miliardára – technického vizionára Elona Muska. Spomeňme rivalské projekty OneWeb, ktorý chcel predbehnúť a pokoriť projekt satelitného internetu Starlink a dnes balansuje na prahu konkurzu, „piatu formu dopravy“ Hyperloop so spoločnosťou Virgin Hyperloop One, alebo lety do vesmíru.
Na podnikanie v oblasti kozmonautiky založil Branson hneď dve spoločnosti – Virgin Orbit na vynášanie nákladov na obežnú dráhu a Virgin Galactic, s ktorou chce na hranicu vesmíru voziť vesmírnych turistov.
Kým ale SpaceX vyrástla na najúspešnejšieho kozmického dopravcu prevádzkujúceho najväčšiu flotilu satelitov na svete (sieť Starlink) a aktuálne sa na návrat z ISS na Zem na kozmickej lodi Crew Dragon chystajú kozmonauti Robert Behnken a Douglas Hurley, Virgin Galactic zatiaľ žiadnych pasažierov na hranicu vesmíru nedopravila. A Virgin Orbit dodnes nevyniesla žiadnu družicu.
Na projekte (sub)vesmírnej turistiky pritom Virgin Galactic pracuje už dlho – od roku 2008. Termín začatia komerčných letov bol už niekoľkokrát odložený kvôli rôznym komplikáciám. Napríklad rok 2015 stroskotal kvôli tragickej havárii raketoplánu VSS Enterprise počas testovacieho letu v novembri 2014.
Nepodarilo sa ale dodržať ani ďalšie termíny – Vianoce 2018, alebo rok 2020. Aj keď ten ešte neskončil, firma už hovorí len o spustení letov „v blízkej budúcnosti“. Napriek tomu si už množstvo záujemcov o hyperbolický let s niekoľkominútovým stavom beztiaže zakúpilo, alebo rezervovalo letenky.
Cena cestovného lístka na let trvajúci zhruba 90 minút sa má pohybovať na úrovni asi 250 000 USD (namiesto pôvodných 200 000 USD). Oproti cenám, ktoré za lety turistov na ISS na ruských lodiach Sojuz inkasovala Space Adventures, je to však bagateľ.
Už prvý vesmírny orbitálny turista Dennis Tito zaplatil za 7-dňový pobyt na ISS 20 miliónov USD a cena letenky postupne rástla. Ôsma vesmírna turistka, anglická sopranistka Sarah Brightman mala za svoj let v roku 2015 zaplatiť až 52 mil. USD, ale let sa nakoniec neuskutočnil. Neskôr už boli ruské lode kvôli výpadku amerických raketoplánov plne vyťažené prepravou kozmonautov na ISS.
Ale vráťme sa k Virgin Galactic. Podľa Bransonovej spoločnosti je interiér kabíny, vyvinutý v spolupráci s dizajnérskou firmou Seymourpowell, „dizajnovým vrcholom“ SpaceShipTwo. Má spoľahlivo absorbovať silné turbulencie, ktoré budú zrejme turisti zažívať pri letoch do stratosféry a späť.
Interiér vesmírnej lode bol navrhnutý s hlavným cieľom získať dokonalý výhľad na Zem z vesmíru. Slúžiť na to bude 12 okien na stenách kabíny, ako aj 16 kamier s vysokým rozlíšením namontovaných na vonkajšej strane lode.
Sklápacie sedadlá z hliníka a uhlíkových vlákien odolajú preťaženiu okolo 3 g, ktoré cestujúci zažijú počas letu a na displejoch namontovaných v operadlách sa zobrazia aktuálne údaje o lete. Kabína je zároveň mäkko čalúnená a vybavená madlami, aby sa turisti v bezváhovej fáze letu mohli v kabíne voľne vznášať bez prípadnej ujmy.
Raketoplán VSS Unity s dvoma pilotmi a šesticou turistov má pri hyperbolickom lete dosiahnuť výšku 105 km a potom pri zostupnom kĺzavom lete pristáť na kozmodróme ako lietadlo. Turisti tak o pár kilometrov prekonajú takzvanú Kármánovu hranicu, ktorá vo výške 100 km oficiálne oddeľuje zemskú atmosféru od vesmírneho priestoru.
V prvej vesmírnej výprave by mal letieť aj zakladateľ Virgin Galactic Richard Branson, ale v poradovníku čakajú aj rôzne celebrity zo show biznisu a ďalších oblastí.
Ak sa ale neprihodia nepredvídateľné prekážky, SpaceX už možno v budúcom roku povezie vesmírnych turistov do „skutočného“ vesmíru. Pravda, bude to stáť podstatne viac ako štvrť milióna dolárov.