Reklama

Viete čo majú v telefóne vaše deti?

Patrik Kimijan

„Dnešní mladí milujú luxus, majú zlé spôsoby, pohŕdajú autoritami, nemajú úctu k šedinám a iba rečnia namiesto toho, aby pracovali.”

Keby tento hejt zadelila ráno v električke hociktorá rozhorčená slovenská dôchodkyňa, tak by sa jej plusmínus nikto nečudoval. Autorom toho výroku je však grécky filozof Sokrates. A ten zomrel 399 rokov pred Kristom. Úplne rovnako to funguje aj v opačnom garde. Dospelí sú trápni a ich životy sú nudné. Tak nejako vyzerá základný mindset teenagerov už od praveku. No a tento generačný konflikt, nám dnes okrem rozdielnych názorov na svet komplikujú navyše aj technológie.

Tí zodpovednejší rodičia sa síce snažia mať aspoň trochu pod kontrolou aktivity svojich detí na sociálnych sieťach, neuvedomujú si však, že sú zväčša úplne bez šance. Môžu síce prinútiť svojho pubertiaka, aby si ich pridal medzi friendov na Facebooku, no v skutočnosti mu budú len na smiech, lebo pre dnešných teens je Facebook niečo ako digitálny domov dôchodcov.

Môžu followovať svoje dieťa na Instagrame, no mnohí ani len netušia, že každý príčetný teenager má dnes Rinsta, teda real Instagram s fotkami, ktoré môže vidieť aj mama a tata, no svoje skutočné názory a pocity sharuje cez Finsta (fake Instagram). Aby toho nebolo málo, tak sú tu ešte úplne nové platformy, o ktorých priemerný rodič absolútne netuší. A tou najväčšou peckou pre teenagerov je dnes TikTok. Že čo??? Vravel som vám, že nemáte šancu…

Túto sociálnu sieť spustil v septembri 2016 čínsky startup ByteDance pod originálnym čínskym názvom 抖音 (Douyin). Za prvý rok získali v Číne 100 miliónov užívateľov a vystrelil aj na zahraničné trhy. Najskôr platformu rebrandovali na TikTok a v novembri 2017 kúpili za takmer miliardu dolárov iný čínsky startup musical.ly.

Je júl 2018, TikTok je na svete len 20 mesiacov, no práve sa mu podarilo v počte stiahnutí predbehnúť YouTube, Instagram aj Facebook. Stal sa tak najsťahovanejšou non-game aplikáciou na AppStore za prvý polrok 2018. Šialené. Ak ste už niekde čítali, že technológie sa začnú meniť enormnou rýchlosťou, no nevedeli ste si pod tým predstaviť nič konkrétne, tak už viete. TikTok prekonal hranicu 800 miliónov downloadov a to je len začiatok. O čo vlastne ide?

TikTok je videosharing aplikácia. Veľmi jednoduché rozhranie dovolí užívateľom nahrať 15-sekundové video, natiahnuť doň hudobný podmaz, nasadiť nejaké tie filtre a môže sa zdieľať. To, čím je TikTok výnimočný, sú hlavne AI algoritmy v pozadí, tie totiž určujú, ako čo najdlhšie udržať pozornosť užívateľa a ako obsah čo najefektívnejšie šíriť.

Vo finále nemusí užívateľ robiť vôbec nič, dokonca nie je nutná ani len registrácia. Stačí nainštalovať, spustiť appku a môžete začať sledovať nekonečný stream krátkych videí. V začiatkoch bol TikTok hlavne o tanečných či lip-sync karaoke videách, no s tým, ako rastie, mení sa aj jeho obsah a vo feede tak môžete natrafiť aj na videá, aké by ste na platforme plnej detí určite nehľadali.

Totiž TikTok je presne to miesto, kam ušli deti, pre ktoré je Facebook trápny, YouTube nudný a Instagram príliš pózerský. V Európe sú najväčšou skupinou užívateľov TikToku deti, hlavne dievčatá vo veku 10 až 14 rokov, ale hodiny svojho voľného času tu trávia aj omnoho mladší. A to je obrovský problém.

Pretože na rozdiel od Facebooku, ktorý sa aspoň snaží filtrovať, Číňanom je nejaký škodlivý obsah ukradnutý. Ich primárnym cieľom je za každú cenu získať čo najviac užívateľov a čo najdlhšie udržať ich pozornosť. Dôsledok? Veľmi slabá ochrana súkromia, neschopnosť či neochota odstraňovať nevhodný obsah a blokovať agresívnych používateľov.

To všetko vytvára ideálne prostredie pre sexuálnych predátorov a pedofilov, ktorí pod falošnými účtami obťažujú naivných teenagerov, žiadajú od nich sexuálne explicitný obsah a vyhrážajú sa im. Práve pred týmito rizikami TikToku varovala rodičov v bezpečnostnej kampani francúzska polícia a v Indonézii bola platforma dokonca istý čas zablokovaná práve pre šírenie nevhodného obsahu. Ste si istí, že viete čo majú v telefóne vaše deti?

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.