Výhody
- Dizajnová silueta
- Úprava jazdných vlastností v režime N
- Prekvapivo veľký kufor
Nevýhody
- Menej miesta v zadnom rade
- Na bežnú jazdu vyššia spotreba
Prívlastok odvážna si vyslúžila plynulá línia klesajúcej strechy, ktorá končí až v predĺženej zadnej časti, kde sa náhle zdvíha do prirodzene zapracovaného spojleru. Pri celkovej dĺžke automobilu 4 455 milimetrov pôsobí pri bočnom pohľade Fastback N skutočne nádherne. Rázvor náprav je 2 650 milimetrov.
Samozrejme, výraznú siluetu dopĺňajú detaily. A tie sú tu dôležité. Pri bočnom pohľade sú to v prípade Performance package 19-palcové zliatinové disky s príjemne nízkymi pneumatikami Pirelli P-Zero. Všimnete si tiež rozšírené blatníky.
Na zadnom nárazníku upúta reflexné lemovanie difúzora, ktoré sa tiahne po celej šírke. Tá je 1 795 milimetrov, pričom zadný rozchod kolies je 1 564 milimetrov. Predný má o 2 milimetre viac. Dvojica chrómovaných koncoviek výfuku by sa mi možno páčila viac v hranatejších tvsroch, no celkový dojem nekazí ani použitý ovál.
Jemne stlačená predná kaskádová maska chladiča má agresívny výraz vďaka obrovským otvorom na nasávanie vzduchu. Jemná červená línia v spodnej časti prednej masky pripomína, že dizajnéri hľadali rozumný balans medzi eleganciou a športovou dravosťou. Kompromisy nerobili pri použití full LED reflektorov, ktoré prednú masku nápadito dopĺňajú.
Hyundai i30 Fastback N má príjemný vybalansovaný exteriér, ktorý sa pýši správnym pomerom elegantných a športových čŕt. Rozhodne nepôsobí nenápadne a na prvé pozretie dá najavo, že šofér sa určite neuspokojí s tradičnou nudnou jazdou.
Pod kapotou sa skrýva, v prípade Performance package, benzínový preplňovaný štvorvalec s objemom 2,0 litra s priamym vstrekovaním. Výsledkom je 275 konských síl, ktoré sa von derú cez prednú nápravu. Krotiť ich má 6-stupňová manuálna prevodovka.
Ak pridám, že maximálna rýchlosť je 250 kilometrov za hodinu, maximálny krútiaci moment je 353 Nm a z 0 na 100 sa dostanete za 6,1 sekundy, je zrejme jasné, že aj keď i30 v tejto verzii ponúka 436 litrový kufor, nejde práve o auto na bežné rodinné vozenie sa. Mimochodom, v kufri pri zadných sedadlách je priznaná vzpera na zvýšenie tuhosti karosérie.
Prišlo mi teda zaujímavé nájsť 3 miesta, kde si nový ostrý Hyundai i30 Fastback N skutočne užijete. A užijete si ho, aj keď nie ste práve ten, ktorý má pretekárske jazdenie na dennom poriadku.
SlovakiaRing
Ak aj vás napadlo práve toto miesto a chcete vymiesť diskusiu s príspevkom o neoriginálnosti, pripomínam, že nie všetci musia mať najazdené štýlom aký si i30 Fastback N zaslúži, alebo majú potrebu dráždiť šťastie či merače rýchlosti príslušných kontrolných orgánov.
Takže. Pri opise motora som trochu zámerne vynechal jednu drobnosť a to turbokompresor. Akcelerácia testovaného divocha je mierne povedané razantná. K dispozícii je tiež technológia overboost. V kombinácii so skutočne krátkym radením, dokážete trhať asfalt, aj keď práve nie ste rodený pretekár.
Volant vyfasoval dve lákavé páčky, pomocou ktorých ovládate systém N Grin. V ponuke je päť jazdných režimov, tie si v tomto prípade musíte osvojiť a aktívne s nimi pracovať. Ak totiž zabudnete prepnúť z režimov sport alebo N a vyberiete sa do ulíc mesta, budete sa pýtať či výrobca nezabudol na tlmiče. Naopak, práve na okruhu si tuhosť budete pochvaľovať.
Ak potrebujete popracovať na rozbehu, oceníte launch control. Rozjazdová automatika reguluje krútiaci moment motora tak, aby sa vám neprešmykovali kolesá a vystrelili ste, akoby ste mali šialené akcelerácie v krvi. S pokorou musím priznať, že sa mi párkrát pre nedostatok skúseností s výsostne športovou jazdou podarilo prešmýkať predné pneumatiky. Systém z vás teda super šoféra rozhodne nespraví, ale výrazne vám vie pomôcť.
Horský priechod Huty
Hyundai i30 Fastback N ponúka trakčnú kontrolu a stabilizačný systém, ktorý dokáže držať šedého dravca v prudkých zákrutách naozaj pevne. Museli by ste byť naozaj splašený akože pretekár, aby vás za bežných podmienok vyviezlo. Naviac, samosvorný diferenciál je do zákrut ako lepidlo. Keď sa zahanbene opäť vrátim k mojim nie práve bohatým skúsenostiam so športovou jazdou, tak musím Fastback v eNku naozaj pochváliť. V prudkých zákrutách sa mu skutočne páči. Samozrejme, všetko má svoje limity.
Ak sú limitmi práve vaše šoférske schopnosti, no aj tak vás láka vás čo to vyskúšať, ste naozaj cieľovou skupinou inžinierov z Kóreji. Automatický medziplyn rev matching vám pomôže s rýchlejším a mäkším podraďovaním. Táto funkcia synchronizuje otáčky počas motora, čím chráni prevodovku pred vašou nešikovnosťou.
Rohožná pri Brezne – letisko
V jazdnom režime N Custom si môžete vlastnosti pohonu aj podvozku nastaviť doslova podľa ľubovôle. Ak teda chcete eNkový Fastback premeniť na šprintovú raketku, nech sa páči. Kulisu vám dokonca bude robiť aktívna variabilná výfuková sústava.
V režime N si pri podraďovaní užijete prskanie, ktoré je typické pre závodné automobily. Zvuk je tiež podporený generátorom zvuku, takže ak vám stekajú po líčkach slzičky z toho, že elektromobily nebude takmer počuť, tu si môžete deficit dokonale vynahradiť. Mimochodom, zvuk má citeľne športovú príchuť aj v režime normal.
Spomínať bezpečnostné systémy je v tomto prípade zrejme len povinnosť. Ono, automobil v tomto vyhotovení si zrejme zaslúži šoféra, ktorý vie tento balík náležite využiť. Napriek tomu sa hodiť môže asistent FCA, ktorý pred kolíziou pracuje v troch fázach. Od upozornenia, až po maximálne brzdenie. Nechýba ani asistent udržania sa v jazdnom pruhu, či cúvacia kamera a parkovací senzor.
Ak sa pôjdete s Hyundai i30 Fastback N jašiť, pri pohľade na viac ako 30 litrov na kilometer vám možno aj vyschne v hrdle. Ale úprimne, čo ste čakali? Videl som test, v ktorom sa podarilo redaktorovi dostať spotrebu, v nie práve rovinatom teréne, na 6,5 litra. Opäť však ide o extrém, a keď máte potrebu jazdiť na spotrebu, týmto smerom zrejme pozerať pri výbere auta ani nebudete. Moja skúsenosť? Po týždni jazdenia sa kombinovaná spotreba zastavila na 9,8 litra na 100 kilometrov. Čo je myslím fér.
Cenníková cena Hyundai i30 Fastback N Performance je 32 990 €.