Možno aj vy rozmýšľate nad kúpou elektromobilu. Dá sa povedať, že budúcnosť im rozhodne patrí, avšak sú na našich cestách už teraz.
Obavy zo servisovania elektromobilu však nemusíte mať. Videli sme, ako je na tom servisná sieť Škoda, priamo pred nami totiž vybrali batériu z elektromobilu Škoda ENYAQ iV, a tu to všetko len začalo…
Škoda ENYAQ iV sa v našej redakcii objavila viackrát a rozhodne ju radíme k vydareným elektromobilom, ktorý by nemal chýbať v hľadáčiku každého, kto chce moderné elektrické SUV. O tom, že sa modelu na Slovensku darí svedčí aj fakt, že je najpredávanejším elektromobilom u nás. Napríklad za obdobie od začiatku roka sa v porovnaní s minulým rovnakým obdobím predalo o 138% viac elektrických modelov Škoda ENYAQ iV, ak to chcete v číslach, tak je to 174 vs. 73 (rovnaké obdobie minulého roka). Škoda si tak zobrala celkovo 20,6% podiel na našom trhu. Na druhej priečke je podľa oficiálnych štatistík Kia EV6 so 48 predanými kusmi a na treťom Hyundai IONIQ5 so 47 predanými kusmi.
Trh BEV však tak rýchlo nerástol, darilo sa takto výrazne najmä modelu Škoda ENYAQ. Totiž medziročný rast trhu elektromobilov na Slovensku je +61% (856 vs. 533 ks). Mimochodom trh s bežnými motorizáciami rástol „len“ o 16%, čo je ale logické. Zároveň sú to výborné čísla, stagnácia trhu je minulosťou. V štatistikách však chýba Tesla, tá totiž na Slovensku nemá oficiálne zastúpenie. Dá sa však predpokladať, že hneď za predajom modelu ENYAQ iV by bola práve Tesla Model Y.
Keď sa rozprávame o elektromobiloch, je dobré spomenúť nabíjaciu sieť. K 06/2023 u nás evidujeme v rámci verejnej nabíjacej infraštruktúry 1 576 nabíjacich bodov, z čoho je 110 s možnosťou ultrarýchleho nabíjania. Za posledné 2 roky ide o nárast o takmer 50%. Do roka 2030 by však na Slovensku malo byť 6 570 nabíjacích bodov, pričom 460 z nich s možnosťou ultrarýchleho nabíjania. 2030 je síce ešte pomerne ďaleko, no Škoda si dôležitosť elektromobility uvedomuje a predo chce práve do roka 2030 predstaviť 6 nových elektrických modelov. Už budúci rok by sme mali spoznať kompaktnejšie elektrické SUV s názvom ELROQ (alternatíva k modelu Karoq). Na našom trhu pritom Škoda predpokladá práve v roku 2030 až 50% podiel elektrických áut na celkových predajoch, zatiaľ čo v iných krajinách to má byť až 70%.
A keďže sa elektromobilita nezadržateľne blíži a už teraz nám na cestách jazdia stovky elektromobilov výrobcu, je rozhodne dôležitá aj pripravenosť servisnej siete. Tu je Škoda Auto Slovensko v súčasnosti, podľa toho, čo sme videli, poriadne ďaleko.
Na Slovensku má totiž popri 66 predajných showroomoch celkovo 74 servisných miest, z ktorých každé už v súčasnosti dokáže prijať aj elektromobil. Aby sme však boli presní, nie každý zo 74 servisov (v ktorých celkovo pracuje takmer 1 500 ľudí) vie elektromobil aj servisovať. Prijať vám ho však príjmu a to je dôležité. Pre bezpečné zaobchádzanie s elektromobilmi a ich servis musia pritom zamestnanci autorizovaných servisných partnerov absolvovať starostlivo pripravené školenia. Tie prebiehajú v troch úrovniach. Základným kvalifikačným stupňom je eMobility poučená osoba (EPO), ktorá je povinná pre všetkých pracovníkov partnera. Kvalifikačný stupeň vysokonapäťový technik (VNT) oprávňuje preškolenú osobu k diagnostike vysokonapäťových batérií, k ich demontáži a montáži, k baleniu batérií v normálnom režime a k práci na odpojenom vysokonapäťovom systéme.
Získanie najvyššieho kvalifikačného stupňa vysokonapäťový expert (VNE) umožňuje opravy vysokonapäťových batérií, balenie batérií v kritickom režime i riešenie neštandardných situácií. Súčasťou kvalifikácie VNT a VNE je aj splnenie požiadaviek zákona 508/2009 Zb. (§21 a §22) o Odbornej spôsobilosti na činnosť na technickom zariadení elektrickom. Treba povedať, že takto vyškolených servisných technikov nie je na Slovensku veľa, no v sieti Škoda nájdete 43 vysokonapäťových technikov a 35 vysokonapäťových expertov. Na súčasný počet elektrických áut na našich cestách ide o nadštandardný počet. Ako sme písali vyššie, zo 74 servisných miest má 18 možnosť robiť servis najvyššej úrovne, na čo sme sa boli aj pozrieť.
Priamo pred nami pracovníci servisu Škoda vymontovali batériový modul z elektromobilu Škoda ENYAQ iV. Skôr, ako vôbec k takejto demontáži dôjde, je potrebné vytvoriť beznapäťový stav, o čom sa vytvorí protokol. Bezpečnosť je tu totiž na 1. mieste. Aby nedošlo ani omylom k zapojeniu sústavy, využíva sa najbezpečnejší manuálny spôsob, kedy sa „uzamkne“ možnosť zapojenia sústavy (všimnite si zámok na fotografii nižšie). Kľúč od zámku aj s protokolom o vytvorení beznapäťového stavu sa dôkladne uloží.
Samozrejme predtým, ako by bol potrebný servis batérie, táto sa diagnostikuje cez program ODIS. Diagnostika ide až do hĺbky článkov, totiž v prípade akejkoľvek chyby nie je nutné meniť kompletnú batériu, ale „len“ chybný alebo poškodený modul s článkami. Mimochodom, Škoda vám vie vytvoriť aj certifikát o stave akumulátora, čo sa hodí ak sa elektromobil predáva ďalej. Vy tak máte podloženú informáciu o stave batérie a jej degradácii.
Keď je všetko pripravené, batéria sa odkrytuje (ešte predtým sa kontroluje, či spodný kryt batérie nemá akékoľvek poškodenia).
Následne sa odpájajú konektory elektromotorov, ktoré sú označené oranžovými káblami. Rovnako sa odpája chladiaca kvapalina batérie. Všetko sa robí vo dvojici, platí zásada, že pri servise elektromobilov sú plne k dispozícii vždy dvaja vysokonapäťoví technici/experti.
Samotná batéria má poriadnu hmotnosť až 519 kilogramov. Preto je potrebné na jej vybratie zariadenie, špeciálny vozík s nosnosťou 1 200 kg. Zaujímavosťou je, že pri následnej montáži batérie musia byť všetky skrutky nové. Rovnako nás milo prekvapil fakt, že dostupnosť dielov pre elektromobily je podľa zástupcov Škoda do 24 hodín!
Nasleduje rozobratie batérie. Tá má 8-12 modulov, pričom každý batériový modul obsahuje 12-24 článkov. Keďže sme boli pri vyberaní batérie z modelu ENYAQ 80 s kapacitou 82 kWh, táto obsahovala 12 modulov. Každý jeden modul má pritom svoj balancer na vyrovnanie prúdu. Dôležité je povedať, že ak je poškodený nejaký článok batérie, mení sa celý modul, nie jednotlivé články batérie.
Takto vyzerá 12 modulov v batérii elektromobilu Škoda ENYAQ iV 80/80x. Riadiaca jednotka batérie je tiež pod krytom batérie, t.j. ak je potrebné meniť riadiacu jednotku batérie, musí sa vykonať celý proces, ako vidíte vyššie, čiže demontáž a následná montáž kompletnej batérie.
Pri všetkých úkonoch s batériou sa používa špeciálne náradie odolné napätiu až 1 000V, a to aj napriek tomu, že reálne napätie je tu 340V. Použitie elektrického náradia je zakázané.
Pred vybratím batériového modulu dochádza ešte k dôkladnému premeraniu. Na všetko majú vysokonapäťoví technici a experti príručku, eliminuje sa takto maximálne akákoľvek možná chyba.
A modul je vonku. Ak je chybný, jednoducho sa vymení za nový. Avšak, nefunguje to tak, že dáte do batérie jeden nový modul „len tak“. Nový modul sa musí pomocou externého balancéra nastaviť, aby vyhovoval vloženiu do batérie – doslova ide o riadene vybíjanie a nabíjanie článkov v ňom. Takýto balancér to urobí za 4-5 hodín, keby sa modul vložil len tak do elektromobilu, správne nastavenia na úroveň ostatných článkov batérie by trvalo kľudne aj celý rok.
Veľký dôraz sa dbá aj pri preprave batérií. Na fotografii nižšie vidíte prepravné škatule pre batériu modelu Citigo iV (vyššie) a modelu ENYAQ iV.
Po tom, čo sme videli a zažili by sme sa neobávali zveriť svoj elektromobil do rúk v servisných strediskách Škoda. Vidieť tu extrémny dôraz na precíznosť a bezpečnosť. Bol to zaujímavý zážitok, ktorý nám, a veríme, že aj vám ukázal elektromobilitu aj z iného uhla pohľadu. Pozrite sa na servis aj cez náš INSTAREELS.