V priebehu novembra bolo v Nórsku registrovaných 11 689 nových osobných áut, z toho 93,6 % tvorili plne elektrické modely. Do zvyšného podielu je zarátaných aj 154 plug-in hybridných modelov, ktoré tvorili 1,3 % podiel.
Podiel predaja plne elektrických modelov na nórskom trhu tak dosiahol rekordných 94,9 %. Medziročne sa jedná o nárast o 28 %.
Najpredávanejším modelom v krajine je dlhodobo Tesla Model Y, ktorý s podielom 12,8 % kraľoval aj novembrovému rebríčku. Za nim nasledovali s identickým podielom 6,5 % elektromobily Tesla Model 3 a Volkswagen ID.4. Sesterský model Škoda Enyaq obsadil štvrtú priečku s podielom 5,8 %, čím mal ešte slušný náskok pred modelom Toyota bZ4X s podielom 4,5 %.
Model | Počet | Podiel | |
1. | Tesla Model Y | 1 491 | 12,8 % |
2. | Tesla Model 3 | 764 | 6,5 % |
3. | Volkswagen ID.4 | 755 | 6,5 % |
4. | Skoda Enyaq | 680 | 5,8 % |
5. | Toyota bZ4X | 529 | 4,5 % |
6. | Volkswagen ID.7 | 489 | 4,2 % |
7. | Nissan Ariya | 446 | 3,8 % |
8. | Volvo EX30 | 408 | 3,5 % |
9. | BMW i4 | 361 | 3,1 % |
10. | Volkswagen ID.3 | 331 | 2,8 % |
11. | Ford Explorer EV | 307 | 2,6 % |
12. | Audi Q4 e-tron | 286 | 2,4 % |
13. | Audi Q6 | 263 | 2,2 % |
14. | Porsche Macan | 245 | 2,1 % |
15. | Hyundai Kona | 169 | 1,4 % |
16. | XPeng G6 | 167 | 1,4 % |
17. | Volvo EX40 | 163 | 1,4 % |
18. | Hyundai IONIQ 5 | 156 | 1,3 % |
19. | Mercedes-Benz EQA | 153 | 1,3 % |
20. | BMW iX1 | 151 | 1,3 % |
Záujem nórskych vodičov o plne elektrické vozidlá bol dlhodobo hnaný štátnymi dotáciami, ktoré výrazne zvýhodňovali nákup osobných áut s týmto typom pohonu. Vláda síce medzičasom od väčšiny týchto zvýhodnení v záujme podpory verejnej dopravy upustila, no spaľovacie modely to majú v krajine spočítané tak či tak.
Nórsko totiž plánuje už od roku 2025 ako jedna z prvých krajín kompletne zakázať predaj nových spaľovacích áut. Aj keď by sa možno v krajine ešte našli vodiči, ktorí by mali záujem zaobstarať si nový spaľovák, kým je to v oficiálne možné, mnoho značiek už v krajine istú dobu ponúka len elektromobily, s výnimkou Toyoty, ktorá popri nich ponúka aj hybridy.
Dôležitým faktorom adaptácie na elektromobilitu sa v krajine stalo aj masívne rozširovanie nabíjacích bodov. Podľa výskumnej organizácie BloombergNEF sa v Nórsku aktuálne nachádza 29 473 verejných nabíjacích bodov. Na jednu vysokorýchlostnú nabíjačku v krajine, ktorá je ekvivalentom diaľničnej čerpacej stanice, vychádza približne 100 áut.
Nórsko navyše myslí aj do budúcnosti a tak je plne pripravené aj na čoskoro nutnú recykláciu batérií z jazdených elektromobilov. Nový spoločný závod spoločností Hydro a Northvolt dokáže ročne spracovať 12 000 ton batérií, čo je ekvivalent 25 000 batérií elektromobilov. Z nich dokáže vyextrahovať až 95 % použitých materiálov.