Reklama

V Košiciach budú jazdiť 18-metrové kĺbové elektrobusy. Nabijú sa z trolejí

Zdroj | Škoda Electric
Juraj Procházka
Zdroj | Škoda Electric
Zdroj | Škoda Electric

Elektrifikácia mestskej hromadnej dopravy dáva zmysel už dávno a v podobe električiek a trolejbusov sa dávno aj používa. S vozidlami jazdiacimi mimo trakčných vedení to už také jednoduché nie je, pritom elektrobusy a elektrické taxíky môžu v značnej miere prispieť k zníženiu emisií v mestách.

Významný krok práve k nasadeniu elektrických autobusov uskutočnil Dopravný podnik mesta Košice, ktorý podpísal rámcovú zmluvu na dodávku až 30 kĺbových 18-metrových elektrobusov s konzorciom SOR Libchavy a Škoda Group.

SOR Libchavy je významný český výrobca autobusov pre mestskú, medzimestskú a diaľkovú dopravu a karosérií trolejbusov. Sídli v obci Libchavy pri Ústí nad Orlicí. V slovenských mestách jazdí množstvo autobusov z produkcie SOR Libchavy, aj keď ide vo veľkej väčšine prípadov o „spaľováky“. Už v roku 2014 však bolo dodaných pre Dopravný podnik mesta Košice päť elektrobusov SOR EBN 10,5.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Taliansky NExT vyvinul modulárny e-bus. Nahradí električky?

V prvej fáze je plánované dodanie 11 vozidiel s opciou na ďalších 19 elektrobusov. Celková cena zákazky vrátane opcie dosahuje 610 miliónov CZK (viac ako 24 mil. EUR). Košice sa po dodávke vozidiel stanú jedným z lídrov v oblasti elektrifikácie MHD na Slovensku, ale nebude to úplne „horúca téma“. Dodávky prvých vozidiel sú plánované na prelome roku 2025 a 2026.

Zdroj | SOR Libchavy

Elektrobusy SOR EBN jazdia vo viacerých európskych krajinách, „košická verzia“ však bude kĺbová a dokáže sa nabíjať priamo z trakčných vedení trolejbusov, alebo električiek.

Radek Svoboda, riaditeľ spoločnosti Škoda Electric v Škoda Group, uviedol, že unikátny nabíjací systém umožní dobíjanie elektrobusov počas dňa priamo na trati prostredníctvom zberačov, ktoré sa napájajú na existujúce trakčné vedenia pre električky a trolejbusy v Košiciach. Tento systém značne zvyšuje flexibilitu a prevádzkovú efektivitu flotily. Vozidlá sú teda moderné nielen čo sa týka samotného pohodlia v interiéri a skvelých jazdných vlastností, ale aj smerom k elektrickým technológiám, ktoré sú srdcom nových elektrobusov. Škoda Electric spolupracuje so SOR Libchavy na výrobe trolejbusov, z ktorých mnohé jazdia aj na Slovensku.

Moderné a technologicky pokročilé elektrobusy pre košickú MHD sú plne nízkopodlažné a vybavené najnovšími trakčnými motormi s permanentnými magnetmi, čo zaisťuje vysokú účinnosť a nižšiu energetickú náročnosť. Vozidlá budú tiež vybavené trakčnými meničmi na báze technológie karbidu kremíka (SiC), ktorá prispieva k efektivite a dlhodobej životnosti komponentov. Kombinácia týchto prvkov prispeje k prevádzkovým úsporám.

Pozrite si

Solaris vyrába bezemisné busy pre MHD, teraz mieri na medzimestské trasy

Cestujúci sa potešia komfortnému prostrediu s klimatizáciou, modernými informačnými tabuľami, aj Wi-Fi pripojením, prevádzkovateľ zas uvíta automatický systém počítania cestujúcich. Bezpečnosť podporí interný kamerový systém a cúvacia kamera. Súčasťou výbavy je aj kamera na sledovanie pantografu.

Tento projekt je významným krokom k modernizácii hromadnej verejnej dopravy v Košiciach a príspevkom k zlepšeniu čistoty tamojšieho ovzdušia, aj keď tridsiatka elektrobusov bude len zlomkom celkovej flotily tamojšieho dopravného podniku.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.