- #E-mobilita
- 4 min.
- 28.8.2024
V Košiciach budú jazdiť 18-metrové kĺbové elektrobusy. Nabijú sa z trolejí
Elektrifikácia mestskej hromadnej dopravy dáva zmysel už dávno a v podobe električiek a trolejbusov sa dávno aj používa. S vozidlami jazdiacimi mimo trakčných vedení to už také jednoduché nie je, pritom elektrobusy a elektrické taxíky môžu v značnej miere prispieť k zníženiu emisií v mestách.
Významný krok práve k nasadeniu elektrických autobusov uskutočnil Dopravný podnik mesta Košice, ktorý podpísal rámcovú zmluvu na dodávku až 30 kĺbových 18-metrových elektrobusov s konzorciom SOR Libchavy a Škoda Group.
SOR Libchavy je významný český výrobca autobusov pre mestskú, medzimestskú a diaľkovú dopravu a karosérií trolejbusov. Sídli v obci Libchavy pri Ústí nad Orlicí. V slovenských mestách jazdí množstvo autobusov z produkcie SOR Libchavy, aj keď ide vo veľkej väčšine prípadov o „spaľováky“. Už v roku 2014 však bolo dodaných pre Dopravný podnik mesta Košice päť elektrobusov SOR EBN 10,5.
V prvej fáze je plánované dodanie 11 vozidiel s opciou na ďalších 19 elektrobusov. Celková cena zákazky vrátane opcie dosahuje 610 miliónov CZK (viac ako 24 mil. EUR). Košice sa po dodávke vozidiel stanú jedným z lídrov v oblasti elektrifikácie MHD na Slovensku, ale nebude to úplne „horúca téma“. Dodávky prvých vozidiel sú plánované na prelome roku 2025 a 2026.
Elektrobusy SOR EBN jazdia vo viacerých európskych krajinách, „košická verzia“ však bude kĺbová a dokáže sa nabíjať priamo z trakčných vedení trolejbusov, alebo električiek.
Radek Svoboda, riaditeľ spoločnosti Škoda Electric v Škoda Group, uviedol, že unikátny nabíjací systém umožní dobíjanie elektrobusov počas dňa priamo na trati prostredníctvom zberačov, ktoré sa napájajú na existujúce trakčné vedenia pre električky a trolejbusy v Košiciach. Tento systém značne zvyšuje flexibilitu a prevádzkovú efektivitu flotily. Vozidlá sú teda moderné nielen čo sa týka samotného pohodlia v interiéri a skvelých jazdných vlastností, ale aj smerom k elektrickým technológiám, ktoré sú srdcom nových elektrobusov. Škoda Electric spolupracuje so SOR Libchavy na výrobe trolejbusov, z ktorých mnohé jazdia aj na Slovensku.
Moderné a technologicky pokročilé elektrobusy pre košickú MHD sú plne nízkopodlažné a vybavené najnovšími trakčnými motormi s permanentnými magnetmi, čo zaisťuje vysokú účinnosť a nižšiu energetickú náročnosť. Vozidlá budú tiež vybavené trakčnými meničmi na báze technológie karbidu kremíka (SiC), ktorá prispieva k efektivite a dlhodobej životnosti komponentov. Kombinácia týchto prvkov prispeje k prevádzkovým úsporám.
Cestujúci sa potešia komfortnému prostrediu s klimatizáciou, modernými informačnými tabuľami, aj Wi-Fi pripojením, prevádzkovateľ zas uvíta automatický systém počítania cestujúcich. Bezpečnosť podporí interný kamerový systém a cúvacia kamera. Súčasťou výbavy je aj kamera na sledovanie pantografu.
Tento projekt je významným krokom k modernizácii hromadnej verejnej dopravy v Košiciach a príspevkom k zlepšeniu čistoty tamojšieho ovzdušia, aj keď tridsiatka elektrobusov bude len zlomkom celkovej flotily tamojšieho dopravného podniku.