Reklama

V Číne majú hybrid - vlak a autobus v jednom. Jazdí po nakreslených koľajách

Zdroj | Mashable
Juraj Procházka
Zdroj | Mashable
Zdroj | Mashable

 

Hoci si niektorí analytici myslia, že metro, električky, trolejbusy a autobusy mestskej dopravy v budúcnosti nahradia autonómne taxíky a zdieľané autá, iní sú skôr skeptickí.

Pozrite si

Koniec utópie – čínsky „prejazdný“ autobus začína jazdiť

Pravda bude asi kompromisom a mestská hromadná doprava prežije aj popri nepochybne významných vplyvoch takzvanej mobility na vyžiadanie. Alebo možno prežije v trochu modifikovanej podobe.

Zdroj | Proterra

Čosi v tomto smere naznačuje hybrid vlaku a autobusu, ktorý vyvinuli v Číne. Rýchla autonómna železničná doprava (Autonomous Rail Rapid Transit (ART)), ako sa koncept nazýva, predstavuje prepojený konvoj autobusov, schopný jazdiť po vyznačenej trase bez vodiča.

Pozrite si

Mercedes-Benz Future Bus – MHD, s ktorou je radosť cestovať

Vozne sú zapojené za sebou, ako pri vlaku, ale klasické železničné, alebo električkové koľajnice chýbajú. Nahrádzajú ich biele „koľajnice“ namaľované na vozovke. ART túto vyznačenú dráhu sníma pomocou senzorov a udržuje sa nad ňou. Funguje to podobne, ako asistenčný systém na udržanie vozidla v jazdnom pruhu pri moderných autách.

Vláčik s dĺžkou 30 metrov dokáže prepraviť súčasne 300 cestujúcich. Jeho výrobca – čínska železničná prepravná spoločnosť CRRC ho nazýva „inteligentným autobusom“, ale je to čosi nové. Je modulárny rovnako ako bežný vlak, a vozne je teda možné pridávať, alebo odoberať, ale pohybuje po ceste, rovnako ako autobus.

V článku, ktorý publikoval čínsky portál Xinhua News Agency nie je žiadna informácia o type pohonu tohto dopravného prostriedku. V zásade ho teda môže poháňať čokoľvek od elektriny, po fosílne palivá.

Pozrite si

Proterra vyvíja autonómne autobusy pre verejnú dopravu. Nebude to ľahké

Dôležité však je, že nový „vlak“ dokáže jazdiť autonómne a nepotrebuje budovanie drahej infraštruktúry. Jazdí totiž po cestách, ktoré už existujú. Potrebné je len nastriekať nové dopravné značenie.

Väčšina stredných a malých miest si nemôže dovoliť investície do metra (to platí aj o Bratislave), alebo výstavba takejto infraštruktúry trvá neúmerne dlho.

Kým vybudovanie kilometrovej trate metra stojí okolo 400 až 700 miliónov juanov (58 až 102 miliónov amerických dolárov), štandardný vlak-bus ART stojí asi 15 miliónov juanov (asi 2,2 milióna amerických dolárov), alebo dokonca ešte menej, uviedol Feng Jianghua, hlavný inžinier výskumnej divízie CRRC.

Systém rýchlej autonómnej železničnej dopravy ART bol vyvinutý výskumným oddelením spoločnosti CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd., ktorá vyrába kľúčové komponenty pre čínsku vysokorýchlostnú železnicu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.