Reklama

V 2022 sa u nás predalo o 50 % viac elektromobilov, aj tak sme najhorší v Únii!

Zdroj | Unsplash
Števo Porubský
Zdroj | Unsplash
Zdroj | Unsplash

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila svoj výročnú správu za rok 2022. Hoci sa u nás predalo o 50 % viac elektromobilov ako v roku 2021, sme na samom chvoste krajín Európskej únie.

Hanba by mala fackovať nie nás, zákazníkov, ale štát, ktorý pre podporu elektromobility spravil menej ako pramálo. Jediná výzva, ktorá sa rozchytala za pár minút pomohla iba tomu nárastu, inak by bol ešte chabejší.

Obsah pokračuje pod reklamou

V roku 2022 sa totiž na Slovensku predalo viac ako 3 000 elektromobilov, čo je o zhruba 50 % viac ako v roku 2021. Aj tak je toto číslo tak úbohé, že predaj elektromobilov v porovnaní s ostatnými pohonmi tvoril len 1,7 %. Prečo úbohé? Pretože podľa údajov ACEA (Európska asociácia výrobcov automobilov) tvoril podiel batériových elektromobilov na celkových registráciách vyše 12% a plug-in hybridných elektromobilov takmer 10%. U nás je to teda viac ako 7x menšie číslo!

Celkovo sa tak Slovensko v rebríčku krajín Európskej únie v adopcii elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na absolútnom konci, na poslednom mieste. SEVA dodáva, že „tento trend pokračuje aj ďalej v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novoregistrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,8 %, pričom druhý najnižší prírastok dosiahla Česká republika (2,4 %). Pre porovnanie s ostatnými krajinami nášho regiónu, podiel registrácií elektromobilov v Poľsku dosiahol úroveň 3,3 % a v Maďarsku 5,6 %.“

Podľa odhadu SEVA je možné očakávať, že za celý rok 2023 sa na Slovensku zaregistruje iba okolo 2 800 batériových elektrických vozidiel, pričom tento odhad zahŕňa registrácie nových vozidiel predaných na Slovensku aj individuálny dovoz.

Vzhľadom na nízke predaje tak podľa SEVA podiel elektrických vozidiel na celom vozovom parku (vyše
2,5 milióna osobných vozidiel) naďalej zostáva marginálny na úrovni 0,4 %. Celkovo tak ku koncu roka 2022 bolo na slovenských cestách 6 000 batériových elektromobilov.

A len tak mimochodom, na čo sa už u nás zabudlo, „v rôznych právnych aktoch sme akceptovali viaceré záväzky vrátane cieľa dosiahnuť 15% podiel nízkoemisných a bezemisných vozidiel na celkovej registrovanej flotile do roku 2025,“ dopĺňa SEVA.

To sme teda aj v redakcii zvedaví, ako sa chce Slovensko do roku 2035 dostať na takú úroveň, že sa u nás budú predávať iba vozidlá s nulovými emisiami. Nepomôžu pritom ani aktuálne výkriky do neznáma viacerých politikov, ktorí mali šancu zmeniť situáciu na Slovensku a okrem pár projektov zelenej dopravy bez významu sme sa nedočkali ničoho podstatného.

Navyše, podľa údajov SEVA je v EÚ 428 000 normálnych nabíjacích bodov (AC) a 52 000 rýchlych bodov (DC). U nás? 1 079 AC bodov a 497 DC bodov. Aj v tomto prípade je medziročný rast okolo 55 %, no vo finále je nabíjačiek na Slovensku extrémne málo.

Patrik Križanský, riaditeľ SEVA aktuálnu situáciu zhrnul veľmi presne: „Ak máme na Slovensku ambíciu rozvinúť elektromobilitu, je nevyhnutné podporiť zavádzanie bezemisných vozidiel cielenými opatreniami. Obdobne by sme mali zrýchliť aj budovanie nabíjacej infraštruktúry vo všet- kých segmentoch – od normálnych bodov v mestách až po ultrarýchle nabíjacie huby na diaľniciach. Aj pre túto oblasť sú k dispozícii rôzne nástroje, ktorých implementáciou je možné výrazne uľahčiť výstavbu a akcelerovať nárast počtu nabíjačiek. Je však nevyhnutné riešiť aj dlhodobé výzvy, ktoré s elektrifikáciou dopravy prirodzene prichádzajú. Jednou z najväčších bude aj posilnenie distribučných sústav, ktoré budú v najbližších rokoch najmä v najvyťaženejších uzloch potrebovať nové investície.“

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.