Ročne zahynie pri dopravných nehodách len v USA viac ako 35 000 ľudí a ďalších 2,4 milióna utrpí zranenia. Aj preto je akcelerácia príchodu samojazdiacich áut, ktoré by mali razantne zvýšiť bezpečnosť na cestách, žiaduca.
Americký kongres už začiatkom leta avizoval, že chystá zákony, ktoré by mali odstrániť legislatívne bariéry, blokujúce testovanie a zavádzanie autonómnych áut na verejných komunikáciách. Teraz sa toto legislatívne úsilie stáva realitou.
Kongres v stredu jednomyseľne schválil rozsiahly návrh na urýchlenie nasadenia automobilov s autopilotom bez ovládania vodičom s tým, že jednotlivé štáty nebudú môcť autonómne autá zablokovať, informoval Reuters.
Toto opatrenie je prvým významným federálnym právnym predpisom zameraným na urýchlenie zavádzania autonómnych áut na trh. Umožní automobilkám získať výnimky na nasadenie až 25 000 vozidiel bez toho, aby splnili existujúce bezpečnostné normy v prvom roku. Strop sa o tri roky zvýši na 100 000 vozidiel ročne.
Rúcanie bariér, či „divoký Západ“?
Zástupkyňa Doris Matsui uviedla, že návrh zákona otvára cestu k inováciám, ktoré sa donedávna zdali nepredstaviteľné.
Je to pravda, pretože nepripravenosť legislatívy je omnoho väčšou prekážkou zavádzania autonómnych áut, ako technické a softvérové vybavenie. Mnohé automobilky a firmy vyvíjajúce systémy autonómneho riadenia majú už svoje technológie natoľko prepracované, že sú schopné jazdiť bezpečnejšie ako väčšina živých vodičov.
Ošemetné pravidlá z hľadiska poisťovníctva, zodpovednosti za škody a za ujmy na zdraví v prípade nehody, však dodnes tvoria právnu neistotu, ktorá proces nasadenia autonómnych áut brzdí.
Automobilky ocenili nové legislatívne opatrenie parlamentu, zástupcovia spotrebiteľov však zákonodarcov kritizujú za to, že nevyvinuli dostatočné úsilie na zaistenie bezpečnosti samojazdiacich áut. Ozvali sa hlasy, že nová legislatíva berie miestnym vládam právomoci určovať pravidlá na vlastných cestách a zavádza istú formu chaosu.
Prílišná opatrnosť je však v tomto prípade brzdou, ktorá udržuje vývoj v začarovanom kruhu. Bráni autonómnym autám dostať sa na verejné cesty a do reálnej premávky z obáv o bezpečnosť. Lenže bezpečnosť nie je možné efektívne zdokonaliť bez toho, aby vývojári, aj samotná umelá inteligencia autopilotov, nazbierali cenné dáta priamo v živej premávke z veľkého počtu áut a miliónov najazdených kilometrov.
Superpočítač je spoľahlivejší ako vodič
Obhajcovia zákona dúfajú, že autonómne autá môžu pomôcť znížiť úmrtia na cestách v USA, ktorých počet v roku 2015 vzrástol o 7,7 percenta. Správa o bezpečnosti cestnej premávky USA uvádza v štúdii za rok 2014, že dopravné nehody v celej krajine vytvorili ročné ekonomické škody vo výške 836 miliárd dolárov. Za 94 percentami zrážok bola ľudská chyba.
https://www.youtube.com/watch?v=dRkMgpuo1sA
Podľa zákona výrobcovia, ktorí žiadajú výnimky, musia preukázať, že ich autonómne autá sú aspoň rovnako bezpečné ako existujúce vozidlá. Štáty môžu meniť pravidlá týkajúce sa registrácie, vydávania licencií, zodpovednosti, poisťovníctva a bezpečnostných inšpekcií, ale nie vykonávacie predpisy.
Výrobcovia automobilov by museli predložiť regulačnému orgánu správy o posúdení bezpečnosti, no návrh zákona by nevyžadoval schválenie pokrokových technológií vozidiel pred uvedením na trh.
Zákonom sa ešte bude zaoberať senát, ktorý môže prijať niektoré zmeny a doplňujúce pravidlá.