Reklama

Upravené automobilové senzory Bosch pomôžu aerotaxíkom

Zdroj | Bosch
Juraj Procházka
Zdroj | Bosch
Zdroj | Bosch

Lietajúce taxíky a lietajúce autá všeobecne ponúkajú nový spôsob, ako sa vyhnúť dopravným zápcham vo veľkých mestách tým, že premiestnia dopravu do vzduchu. To z nich robí zaujímavú alternatívu pre mestá budúcnosti.

V porovnaní s dnešnými dopravnými systémami budú lietajúce taxíky šetriť čas na cestách o dĺžke 10 km a viac, pričom sa očakáva maximálny dolet 300 kilometrov.

Miliardy letov

Pri dopravných zápchach, ktoré sú dnes realitou nielen vo veľkomestách, vodiči často obracajú oči symbolicky k nebu s prosbou o pomoc. Takáto „nebeská pomoc“ má byť už čoskoro realitou.

Pozrite si

Najnovší prototyp lietajúceho taxíka Lilium sa úspešne vzniesol

Boston Consulting Group predpovedá, že už v roku 2030 ľudia na celom svete absolvujú v lietajúcich taxíkoch 1 miliardu letov. Pritom väčšina z týchto dopravných prostriedkov bude schopná prevádzky bez pilota. Firma Bosch pracuje na najmodernejšej technológii snímačov, aby tieto lety boli bezpečné a pohodlné.

Trh pre elektrické lietajúce taxíky v mestách bude v nasledujúcich rokoch výrazne rásť. Testovacie lety by mali začať v mestách ako Dubaj, Los Angeles, Dallas a Singapur už v roku 2020. Odborníci očakávajú, že komerčné lety budú spustené v roku 2023.

Hoci spočiatku budú pravdepodobne na palube aj piloti, aerotaxíky by mohli začať autonómne lietať nad strechami veľkomiest už v roku 2025. Bezpečnostnú kontrolu nad autopilotmi by mal prevziať pozemný personál.

Pomôže riadiaca jednotka Bosch

Podľa odhadov bude na svete pri spustení komerčných letov (v r. 2023) asi 3 000 lietajúcich taxíkov, ich počet sa však do roku 2030 zvýši štvornásobne na 12 000. Postupne sa trh stane ešte zaujímavejším, keď v roku 2050 má ich počet globálne dosiahnuť 100 000.

Zdroj | Bosch

Kto však dokáže vytvoriť spoľahlivú prognózu na 30 rokov dopredu? V roku 1989, keď bol osobný počítač drahou ikonou IT špecialistov s pamäťou RAM o veľkosti 640 KB a kapacitou HDD rádovo pod 100 MB, by vám nikto neveril, že budete mať vo vrecku smartfón schopný točiť Ultra HD video, s pamäťou rádovo 100 000x väčšou, ako stolné počítače tej doby?

Pozrite si

Airbus Vahana úspešne zvládol testovací let

Analytici zo spoločnosti Morgan Stanley však odhadujú, že trh s lietajúcimi taxíkmi by mohol do roku 2040 dosiahnuť 1,35 bilióna eur (1,5 bilióna USD), čo sú atraktívne hodnoty nielen pre množstvo startupov, ale aj pre veľkých výrobcov, ako Boeing, alebo Airbus.

Firma Bosch, ako jeden z kľúčových dodávateľov senzorov a príslušenstva pre automobily, sa chce na tomto trhu etablovať. Pre lietajúce taxíky ponúkne špeciálny viacúčelový senzor odvodený od podobných zariadení vyrábaných pre autá.

Zdroj | Bosch

Snímacia skrinka je vybavená snímačmi na báze mikroelektromechanických systémov (MEMS). V autách dodávajú riadiace jednotky údaje o tom, či vozidlo aktuálne brzdí, alebo zrýchľuje, a dokážu poznať smer jazdy vozidla.

Snímacia skrinka Bosch pre lietajúce taxíky je vybavená snímačmi zrýchlenia, ktoré merajú pohyby lietadla. Vstavané senzory rýchlosti otáčania merajú uhol letovej dráhy lietajúceho stroja a senzory magnetického poľa merajú jeho smer podľa kompasu. Ďalšou súčasťou sú aj snímače barometrického tlaku na meranie aktuálnej rýchlosti vozidla, nadmorskej výšky a dynamického tlaku.

Bosch sa chce presadiť kvalitou aj cenou

Na rozdiel od súčasných senzorových systémov v leteckom a kozmickom sektore, ktorých cena dosahuje desaťtisíce eur, môže Bosch poskytnúť svoje riešenie za zlomok týchto nákladov. Používa totiž už niekoľko rokov vyrábané senzory, ktoré vyvíjal a vyrába pre automobilový priemysel.

Pozrite si

Bosch ConnectedWorld 2019 – takto vyzerá revolúcia v technológiách

Snímacie jednotky Bosch sú navyše malé a ľahké, takže výrobcovia lietajúcich taxíkov môžu senzorovú skrinku jednoducho namontovať do svojich strojov pomocou princípu plug-and-play.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.