Reklama

Úplne nový Mercedes-Benz eActros 600 ušetrí viac ako Tesla Semi

Zdroj | Mercedes-Benz
Števo Porubský
Zdroj | Mercedes-Benz
Zdroj | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Trucks predstavil očakávaný plne elektrický ťahač pre diaľkovú dopravu, ktorý prekonáva dokonca aj Tesla Semi. Hoci na jedno nabitie prejde menej, viac nepotrebuje.

Navyše je to normálny kamión, pri ktorom nepotrebujete vystupovať z vozidla ak chcete zazvoniť na rampe a oproti bežným kamiónom sa výrobca vyhral aj s dizajnom.

Zdroj | Mercedes-Benz
Obsah pokračuje pod reklamou

Mercedes-Benz eActros 600 je prvým ťahačom výrobcu určeným pre diaľkovú dopravu. To znamená na stovky kilometrov denne. Nemecká automobilka operuje dokonca s 1 000 km denným dojazdom. Ten nie je nereálny, veď po niekoľkých hodinách musí mať vodič pauzu zo zákona. Stačí si to teda naplánovať tak, aby počas pauzy mohol nabíjať a za deň môže reálne prejsť 1 000 km a viac.

Aktuálne je nabíjací výkon na úrovni 400 kW, no Mercedes-Benz plánuje aj megawatový výkon, len čo budú pripravené a inštalované aj prvé nabíjačky s týmto výkonom. Na nich bude možné z 20 na 80 % kapacity nabiť batériu za 30 minút. 400 kW výkonom to potrvá o čosi dlhšie, minimálne dvojnásobok.

Pozrite si

Tesla Megacharger bude (zatiaľ) len pre kamióny. Ponúkne megawattový výkon

Asi nikoho neprekvapí, že Mercedes-Benz eActros 600 má 600 kWh batériu (celková kapacita LFP batérie je 621 kWh). Presne, preto ten názov. Na jedno nabitie má plne naložený eActros 600 byť schopný prejsť 500 km. Na prvé počutie je to málo, no samotný výrobca má dáta zo svojich dieslových ťahačov, ktoré zväčša denne neprejdu viac kilometrov. Má ísť o zhruba 60 % ťahačov, ktoré denne neprejdu viac ako 500 km.

Zdroj | Mercedes-Benz

Zaujímavé a veľmi chvályhodné je, že eActros 600 je na tom lepšie ako Tesla Semi. Tá síce zvládne na jedno nabitie 800 km, ale na to potrebuje nabiť minimálne 1 000 kWh batériu. 1 kWh batérie tak Semi stačí na 0,8 km (možno ešte menej, keďže stále nie je známa oficiálna kapacita batérie Semi), no eActros 600 vyťaží z 1 kWh svojej batérie 0,83 km. Alebo teda Semi na 1 km potrebuje 1,25 kWh, eActros 600 potrebuje 1,2 kWh/km.

Smiešny rozdiel je to iba na prvý pohľad. V prípade takého milióna kilometrov, na čo sú takého ťahače stavané, je to už poriadny rozdiel. Tesla Semi na milión kilometrov spotrebuje zhruba 1 250 000 kWh, eActros 600 spotrebuje 1 200 000 kWh. 50 000 kWh pri cene okolo 0,4 €/kWh (orientačná cena nabíjania na verejných staniciach) je rozdiel až 20 000 €.

Mercedes-Benz Trucks pripravil aj unikátny plánovač trás eTruck Ready, ktorý presne povie, kde a kedy bude potrebné dobíjať batériu.

Zdroj | Mercedes-Benz

To môže ušetriť majiteľ eActros 600 oproti Tesle Semi v priebehu zhruba 4,5 roka, ak by počas pracovných dní prešiel elektrický Actros denne spomínaných 1 000 km. Mimochodom, eActros 600 má vydržať minimálne 1,2 milióna kilometrov, počas ktorých kapacita batérie neklesne pod 80 % pôvodnej kapacity. Záruka na batérie je 6 rokov alebo 720 000 km alebo 1 800 nabíjacích cyklov.

Pozrite si

Elektrické kamióny (nielen Tesla Semi) môžu znamenať problémy

Mercedes-Benz eActros 600 je stavaný na užitočnú hmotnosť 44 ton, v Európe to bude 22 ton. O rozhýbanie takéhoto kolosu sa stará dvojica 800 V elektromotorov na zadnej náprave s výkonom 400 kW, resp. 600 kW v špičke. Elektromotory sú spriahnuté s unikátnou 4-stupňovou prevodovkou.

Nechýba ani technológia tempomatu Predictive Powertrain Control známa z klasických Actrosov, vrátane spojenia s GPS navigáciou pre čo najefektívnejšie využívanie energie z batérií. Výrobca tvrdí, že spotrebu energie v porovnaní s dieselovými vozidlami je vďaka tomu možné znížiť až o 50 %.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejmosťou výbavy sú aj digitálne spätné zrkadlá, teda kamery namiesto veľkých zrkadiel. Vo výbave nechýbajú ani 4+1 radary či kamery pre aktívne využívanie bezpečnostných systémov ako Active Brake Assist 6 s vylepšenou funkciou núdzového brzdenia, Frontguard Assist, Active Sideguard Assist 2 či Active Drive Assist 3. O spracovanie dát sa má starť 20x výkonnejší systém. Samozrejmosťou sú aj LED Matrix svetlomety či moderné technológie v samotnej kabíne.

Mercedes-Benz eActros 600 sa na trh dostane v priebehu budúceho roka. Cena zatiaľ nie je známa, no má sa pohybovať na úrovni 2-2,5-násobku jeho dieslového súrodenca. Obrovský rozdiel má na svedomí obrovská batéria. Po zhruba 600 000 prejdených kilometroch by sa už ale rozdiel mal vrátiť. Predsalen, ekologický kamión bude lacnejší nielen na spotrebu na 1 km, ale na najrôznejšie poplatky.

Zdroj | Mercedes-Benz
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.