Reklama

Unchained Conference - ako sme sa v Hong Kongu stretli s blockchain elitou

Zdroj | DECENT
Michal Biznár
Zdroj | DECENT
Zdroj | DECENT

Hong Kong, jedna krajina, dva systémy. Práve v tejto ázijskej metropole sme boli na špeciálnej konferencii, ktorá sa venovala technológii blockchain.

Hong Kong vám môžem ako svetovú metropolu jednoznačne odporučiť. Zo začiatku som sa bál, že to bude betónová džungľa so samými mrakodrapmi, no až môj niekoľkodňový pobyt v tejto bývalej britskej kolónii má presvedčil o opaku.

Hong Kong má neuveriteľne krásne parky, nádhernú prírodu a výborné možnosti na turistiku. Povedal by som, že sa jedná o ideálne mesto, kde sa moderné, neónové budovy skombinovali s prírodnými parkami a zeleňou.

Konferenciu Unchained organizovala slovenská spoločnosť DECENT, ktorá vytvorila decentralizovanú open-source platformu založenú na blockchain technológii.

Tento slovenský start-up dosiahol rýchly vzostup v priebehu dvoch rokov od založenia a dnes môže s prehľadom reprezentovať Slovensko na svetovej scéne. Konferencia sa venovala viacerým témam.

Zdroj | DECENT
Pozrite si

PUBLIQ – prvá aplikácia založená na platforme DECENT

Konferenciu ako prvá otvorila Amorette Jones, CEO spoločnosti Pivotal Entertainment, ktorá sa venovala téme, ako môže technológia blockchain zmeniť zábavný priemysel?

Amorette Jones je významná postava v holywoodskom filmovom priemysle. Jeden z jej najznámejších úspechov je nízkorozpočtová marketingová kampaň k filmu Blair Witch Project z 90. rokov, ktorý zarobil milióny dolárov.

Vo svojom vystúpení spomenula, že zábavný priemysel má momentálne hodnotu 2 bilióny dolárov a blockchain umožňuje prístup k 2 miliardám nových, potenciálnych zákazníkov.

Zdroj | DECENT

Zábavný priemysel má hodnotu 2 bilióny dolárov.

Cieľom zábavného priemyslu je vytvoriť franchise, čiže značku, ktorá bude úspešná na trhu a ktorá sa bude dať využiť vo všetkých sférach zábavného priemyslu. Príkladom môžu byť úspešné série ako Star Wars či Lord of the Rings, ktorým sa podarilo uspieť nielen na trhu s filmami, ale aj na hernom, hudobnom či knižnom trhu.

Problémom však je, že zábava sa stala príliš drahou pre štúdiá, ktoré stoja za všetkými tými filmami, knihami, hudbou či hrami. Negatívnym trendom v zábavnom priemysle je vytváranie nekonečných pokračovaní jednej značky, ktorá sa vo väčšine prípadov stáva od druhého dielu stratová.

Aj preto budúcnosť filmov nemôže byť v dojení značky a vytváraní nekonečných pokračovaní ako Lord of the Rings 7 či Spider Man 8.

Druhým problémom sú samotní tvorcovia, ktorí na zverejnenie a rozšírenie svojho obsahu potrebujú prostredníka, ktorý zoberie väčšinu potenciálneho zárobku. To neplatí len pre známe mená, ale aj pre začínajúcich tvorcov, pre ktorých môže byť tento fakt značne demotivujúci.

Ak sa pozrieme na fakty, v USA je hranica chudoby nastavená na 1 005 dolárov a minimálna výplata pre tvorcov je 1 260 dolárov. Pre dnešného tvorcu, ktorý chce napísať knihu, natáčať videá alebo skladať hudbu je východiskom práve medzičlánok, ktorý ho dostane na trh.

Na konferencii sa hovorilo o päťke prostredníkov, ktorí prakticky ničia nových tvorcov. Patria sem giganti Google, Microsoft, Apple, Amazon a Facebook.

Z každého 0,99 dolára za predanú skladbu na iTunes, tvorca dostáva iba 11 centov.

Ak sa napríklad rozhodnete zverejniť pesničku na Apple iTunes, ktorá sa bude predávať za bežný poplatok 99 centov, tvorca z tejto sumy dostane iba 11 centov. Aby sa tvorca obsahu dostal na minimálnu výplatu, musel by týchto pesničiek predať 11 454.

Pri najpopulárnejšej hudobnej službe Spotify je to ešte horšie. Za jedno prehratie dostane tvorca 0,0011 dolárov, takže aby sa dostal na 1 260 dolárov, museli by si jeho skladbu vypočuť 1 093 750-krát, čo je pri začínajúcich tvorcoch prakticky nemožné.

Pri publikovaní na YouTube je za jedno pozretie 0,0003 dolára, takže na minimálnu mzdu by video muselo mať aspoň 4 500 000 prehratí. Samozrejme netreba zabúdať, že tvorcom a to najmä tým na YouTube môžu firmy navrhnúť reklamnú spoluprácu, ktorá je dobre platená, nehovoriac o všeobecných reklamách, ktoré môže tvorca umiestniť do videa.

A akú úlohu v tomto celom zohráva technológia blockchain a spoločnosť DECENT? Keďže sa jedná o decentralizovanú platformu, odpadá význam prostredníka, ktorý pohltí väčšinu možného zisku.

Tvorcovia tak môžu kedykoľvek a odkiaľkoľvek nahrať obsah a konzumenti si ho môžu priamo za pomocou technológie blockchain kúpiť od autora, bez toho, aby išli peniaze tretej osobe.

Vízia DECENTU je odstránenie bariéry medzi tvorcom a virálnym sprostredkovateľom a vytvorenie mostu, ktorý v podstate zníži náklady, zvýši zisk pre tvorcu a marginalizuje rolu marketingových spoločností, ktoré pri veľkých projektoch potrebujú množstvo financií.

Ak premýšľate nad tým, ako by sa takýto tvorca financoval, odpoveďou je crowdfunding, čiže na tvorbu sa budú skladať samotní zákazníci. Predstavte si to ako stránku Kickstarter. Otázkou ostáva, v čom to bude iné?

Zdroj | DECENT
Pozrite si

Slováci spúšťajú unikátnu blockchain platformu DECENT pre zdieľanie dát

Blockchain je tiež budúcnosťou ekonomiky. Aj takéto slová padli na konferencii Unchained. Xin Wang, vývojár firmy ARMChain spomenul také ambiciózne programy ako vytvorenie internetu bez hraníc a využitie technológie v moderných oblastiach ako je umelá inteligencia, internet vecí či virtuálna realita.

Virtuálna realita by konečne mohla priniesť lepší zážitok a zvýšiť entuziazmus používateľov VR. Takáto realita má veľkú budúcnosť aj v reklame.

Internet vecí (IoT) mnohí kritizujú, že o používateľoch zbiera dáta, ktoré sú tak ľahko dostupné pre hackerov. Práve technológia blockchain by mohla zvýšiť zabezpečenie údajov, ktoré by sa zbierali a používali v reálnom čase. Tým pádom by sa aj znížili náklady na zber informácii.

Pri umelej inteligencii spomenul Wang využitie v reklamnej sfére, kedy by blockchain zbieral dáta o používateľovi a umelá inteligencia by ich analyzovala a následne hľadala potreby zákazníka. Kampaň by sa tak dala nasmerovať správnym smerom a média by tak mohli fungovať ako interaktívna platforma, ktorá by reagovala okamžite.

Pýtate sa, aké by boli výhody? Spomenieme len vysoké zabezpečenie osobných informácií, ktoré sa nachádzajú na decentralizovanej platforme a šetrenie nákladov mediálneho priemyslu.

Zdroj | DECENT
Pozrite si

Lov na úspory pokračuje, zlodeji bitcoinov sú späť

Ak sa skôr zaujímate o herný biznis, Kalvin Feng, riaditeľ spoločnosti Dragonfly Co., hovoril o využití blockchainu v hernom priemysle, ktorý v roku 2017 dosiahne hodnotu 109,9 miliárd dolárov. Z tohto objemu berie 42% smartfónový trh.

Čísla hovoria jasne, PC trh s hrami klesá, smartfóny stúpajú a pomocou blockchainu sa môže ešte urýchliť distribúcia hier. Platforma Dragonfly umožňuje distribuovať tieto aplikácie a hry.

Feng na konferencii oznámil, že Dragonfly a DECENT budú spolupracovať na uľahčení distribúcii, keďže DECENT používa upraviteľnú blockchain technológiu, ktorá by mohla priniesť revolúciu vo výmene digitálneho obsahu. Dragonfly chce využívať práve DECENT na virtuálny obchod s hrami, ktorý bude fungovať práve na blockchaine.

Zdroj | DECENT
Pozrite si

Rusko sa chystá vytvoriť svoju vlastnú kryptomenu kontrolovanú štátom

Matej Michalko, zakladateľ a riaditeľ start-upu DECENT, hovoril o ďalšej distribúcii obsahu cez blockchain.

Podobne ako Amorette Jones sa vyjadril k oligopolu mediálneho priemyslu, kde spoločnosti ako Amazon zoberú najviac financií z tvorby. Pri e-knihách predávaných cez Amazon to môže byť až 60%.

Pomocou programu DECENT, ktorý využíva blockchain, sa dá obsah distribuovať rýchlo a odkiaľkoľvek. Samotná platba autorovi sa dá vykonať v priebehu piatich sekúnd.

Na správny výber obsahu slúži 5-bodové hodnotenie, v ktorom si viete pozrieť, kto hodnotil a ako hodnotil. Transparentnosť systému rozhodne nechýba.

Problémom môže byť zviditeľnenie sa pre mladých autorov. YouTube či Twitch sú platformy využívané vo veľkom, ktoré sú navyše poprepájané so sociálnymi sieťami. Začínajúcemu autorovi tak môže byť zložité zaujať potenciálnych divákov na novú platformu.

Zdroj | DECENT

Ďalším problémom, ktorý sa pri distribúcii obsahu môže vyskytnúť, je vhodnosť obsahu. Ako zabránime tomu, aby sa na DECENTE neobjavil nevhodný či nelegálny obsah?

Treba tiež spomenúť autorské práva, ktoré sa môžu na takejto platforme zneužívať. Autori hovoria o algoritmoch, ktoré takýto obsah zastavia, no potom už nemôžeme hovoriť o úplnej decentralizácii a absencii kontroly.

Kto bude určovať, aký obsah bude povolený a aký už nie? Ako budú algoritmy blokovať obsah a do akej miery bude systém pracovať s autorskými právami? To sú otázky, ktoré sa otvárajú pri ambicióznej technológii blockchain.

Napriek tomu sa však jedná o veľký projekt, ktorý môže pomôcť používateľom vybudovať ďalší Facebook, Uber či Bitcoin.

Zdroj | DECENT
Pozrite si

Čo je to Bitcoin, najpopulárnejšia kryptomena?

Financovanie jednotlivých projektov funguje na princípe crowdfunding, čiže komunita ľudí bude prispievať podobne ako to je na stránke Kickstarter. Okrem toho je tiež otvorený subscription model, čiže forma mesačných splátok podobne ako Spotify či Netflix.

Ďalšou otázkou, ktorá sa naskytá pri využití DECENT platformy, je dosah. DECENT má s blochainom ambiciózne plány a to fungovať globálne a byť dostupný pre každého. Možno si niektorí poviete, že na to tu máme Google či Facebook. Netreba však zabúdať, že množstvo stránok a sietí je v rôznych krajinách blokovaných, obmedzovaných či dokonca zakázaných.

V Číne sa na Google len tak ľahko nedostanete, to znamená, že YouTube video či Gmail si v tejto krajine nepozriete. V Číne sa v oveľa väčšej miere využíva platforma Baido a aplikácia WeChat.

V Rusku miesto stránok LinkedIn či Spotify, ktoré sú v krajine zablokované, využijete VKontakte. DECENT chce byť dostupný pre všetky krajiny bez obmedzenia a hlavne chce tvorcov dostať do centra priemyslu a nie na jeho okraj.

Zdroj | DECENT
Pozrite si

Učí policajtov o bitcoine ako trest za ich pranie

S blockchainom netreba zabúdať ani na inteligentné mestá a na digitalizáciu verejnej správy, ktorá v našej krajine funguje zatiaľ len vo veľmi obmedzenom režime. Zatiaľ čo Estónsko je lídrom v oblasti eGovernance a digitalizácie štátnej správy, Slovensko sa k týmto cieľom dostáva iba pomalými krokmi.

Hong Kong, mesto kde sa konferencia konala, už prijalo blockchain technológiu a hovorí o ambíciách jej využitia. Lee George Lam ponúkol zaujímavú perspektívu z oblasti politiky, kde môže byť blockchain využitý na budovanie inteligentných miest, na zlepšenie systému eID či na PPP projekty.

Takmer v každej krajine sa stretnete s nedôverou občanov k štátu, s byrokraciou a s bezpečnostnými únikmi. Práve technológia blockchain by tomuto mohla zabrániť.

Pozrite si

Tvorca BitTorrentu predstavil novú kryptomenu Chia

Pre tých z vás, ktorých technológia blockchain a zaujala, odporúčame vyskúšať platformu DECENT, ktorá už pár mesiacov funguje a je dostupná open-source. Napriek tomu, že na Slovensku sú skôr súkromné snahy na využitie technológie blockchain, komunita sa postupne rozvíja a rastie. Svedčí o tom aj rastúci počet ľudí, ktorí sa rozhodli investovať do kryptomien.

Veríme, že sa technológia bude naďalej rozvíjať a že Slovensko nepremešká vlak v podobe technológie blockchain, ktorá by skutočne mohla zjednodušiť množstvo procesov a hlavne mieru byrokracie v krajine.

Práve spolupráca so start-upmi ako je DECENT by mohla vytvoriť priaznivé prostredie pre šírenie technológie aj medzi bežnými ľuďmi vo všetkých sférach od zábavného priemyslu cez financie až po médiá a marketing.

Zdroj | DECENT

Za pozvanie na konferenciu Unchained a hradenie nákladov spojených s cestou ďakujeme spoločnosti DECENT.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.