„Cez prekážky ku hviezdam“, hovorí sa v jednom prísloví, ktoré sa celkom dobre hodí na spoločnosť Uber. Vo viacerých krajinách, vrátane Slovenska, síce čelí kvôli zdieľaným jazdám perzekúciám a reštrikciám rôznej úrovne, ale to vôbec neobmedzuje jej podnikateľský apetít.
Dopravné zápchy nebudú pre uberAIR problémom
Spomeňme len vývoj autonómnych áut. (Budú taxikári štrajkovať aj proti autopilotom? Možno chvíľu áno.) Tu patrí Uber k lídrom, aj keď nedávne nešťastie, pri ktorom jeho testovacie vozidlo usmrtilo chodkyňu, si vynútilo dočasné zastavenie skúšok.
Ďalšou významnou oblasťou, na ktorej Uber pracuje už niekoľko rokov, sú aerotaxíky, ktoré prekonajú zápchy veľkomiest letom cez vyššiu dimenziu. Uber pritom neráta s lietajúcimi autami, ale s „čistokrvnými“ lietajúcimi strojmi s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL).
V prvý deň svojho druhého výročného podujatia Elevate, ktoré sa tentoraz konalo 8.-9. mája v Los Angeles, odhalil Uber niekoľko nových plánov a partnerstiev, ktoré mu pomôžu spustiť prvú mestskú leteckú sieť na svete.
Odkedy pred pol rokom spoločnosť vyhlásila, že jedným z prvých amerických miest, kde spustí služby aerotaxi uberAIR bude Los Angeles, Uber posilnil spoluprácu s kľúčovými výrobcami lietadiel a technológií. Cieľom je demonštrácia funkčných strojov v roku 2020 a spustenie komerčných služieb aerotaxi do roku 2023.
Uber predstavil svoje vlastné koncepcie lietajúcich strojov, a na konferencii ukázal aj malú modelovú verziu. Treba však zároveň poznamenať, že Uber neplánuje výrobu žiadnych lietajúcich vozidiel používaných pre leteckú taxislužbu. Túto úlohu mieni prenechať špecialistom. Spoľahne sa na výrobných partnerov, ktorí budú mať za úlohu vyvinúť a postaviť elektrické lietadlá eVTOL na mieru, podľa požiadaviek leteckej taxislužby.
Uber oznámil, že hľadá partnerov, ktorí dokážu splniť jeho technické špecifikácie – elektrický pohon, minimálny hluk a schopnosti vertikálneho vzletu a pristávania. V neposlednej rade je požadovaná aj schopnosť sériovej výroby rádovo desiatok tisíc takýchto dopravných prostriedkov.
Zdá sa, že Uber už takýchto partnerov našiel, a hneď viacero. V hre je momentálne pätica firiem: Embraer, Pipistrel Aircraft, Bell, Aurora Flight Sciences a Karem Aircraft.
Namiesto helikoptér elektrické drony, to je uberAIR
Uber na summite predstavil nový referenčný model uberAIR, ktorý bude lietať vo výške viac ako 300 metrov nad zemou, rýchlosťou 240-320 km za hodinu. Model je vybavený štyrmi elektrickými vrtuľami určenými pre vertikálne vzlety a pristátie, ktoré pomôžu zvýšiť bezpečnosť a výrazne znížiť hladinu hluku oproti vrtuľníkom.
Brazílska spoločnosť Embraer a slovinská firma Pipistrel Aircraft spolupracujú s firmou Uber ako budúci dodávatelia lietajúcich strojov. Obe firmy na podujatí predstavili nové koncepty strojov, ktoré plánujú vyrábať pre zaujímavý projekt lietajúcich taxíkov.
Koncept firmy Karem Aircraft s názvom „Butterfly“ je dron so štyrmi veľkými naklonenými vrtuľami namontovanými na krídlach a na chvoste. Lietajúci stroj má väčšie rotory ako niektoré z iných prototypov eVTOL, čo pomáha dosiahnuť nižšiu spotrebu energie z batérií, vysvetlil Ben Tigner, generálny riaditeľ spoločnosti.
Vzhľadom na rozmery listov sa rotory zároveň môžu otáčať pomalšie, čo generuje menej hluku, než je bežné. Obyvatelia miest, kde budú takéto eVTOL taxíky nasadené, to určite ocenia.
Batérie, nabíjačky, legislatíva
Uber svoju víziu uberAIR poníma komplexne, keď popri dodávateľoch leteckej techniky spolupracuje aj s výrobcom batérií. Uber totiž ohlásil partnerstvo aj so spoločnosťou E-One Moli.
Do budúceho biznisu s elektrickými dopravnými dronmi sa zapája aj sieť nabíjacích staníc ChargePoint, ktorá odhalila dizajn koncepcie nabíjačiek pre eVTOL. Najdôležitejšia nabíjacia sieť elektrických vozidiel na svete ukázala návrh nabíjacej stanice pre eVTOL lietadlá s výkonom 2 MW.
Pre porovnanie, bežné nabíjačky pre elektromobily CHAdeMo majú nabíjací výkon 50 až 62,5 kW a Supercharger od Tesly dodá 120 kW, alebo 135 kW, podľa typovej rady. Elektrické taxi sa teda budú vedieť nabiť veľmi rýchlo.
Neznamená to však, že nebude potrebné vyriešiť ešte celý rad problémov. Ak odhliadneme od tých legislatívnych, elektrické lietajúce stroje sú stále v raných štádiách vývoja. Dokonca nie je jasné, či sa podarí prekonať technologické, regulačné a infraštruktúrne prekážky včas na to, aby sa dal stihnúť časový plán spoločnosti Uber (komerčné služby už o 5 rokov).
Výrobcovia však na technológiách usilovne pracujú a na krátkych letoch by sa mohli elektrické drony úspešne etablovať. Aby sa tak stalo čím skôr, zapojil Uber do hry všetky páky marketingu a propagandy, ktorých súčasťou sú aj tieto výročné prezentácie, zamerané na odborníkov, ale aj všetkých tých, čo môžu víziu mestskej leteckej mobility ovplyvniť.