Samojazdiace vozidlá Uber sú výsledkom akvizície firmy Otto v roku 2016, ktorá vyvolala právny spor so spoločnosťou Waymo, spojenou s Alphabet / Google. Spory sa však podarilo vyriešiť a Uber a Waymo súhlasili s urovnaním. Uber pritom pri vývoji autonómnych áut patrí k lídrom v branži.
Neočakávané následky nehody
Okrem autonómnych taxíkov a osobných áut, ktoré Uber intenzívne testuje, sa sústredil aj na samojazdiace kamióny. Dokonca už v roku 2016 vyslal Uber ako prvý na svete na cesty kamión bez vodiča. S nákladom piva značky Budweiser prešiel po 193 kilometrovej trase na diaľnici v Colorade.
O zámeroch a ambíciách Uberu v oblasti autonómnej nákladnej dopravy sme písali aj na našich stránkach. Nákladná doprava po diaľniciach je pritom podľa dopravných expertov jednou z najperspektívnejších oblastí pre nasadzovanie autonómnych áut. Neprináša totiž toľko komplikovaných a ťažko predvídateľných situácii ako doprava po frekventovaných uliciach veľkomiest.
Marcová smrteľná kolízia osobného testovacieho auta Uberu, ktoré pri autonómnej jazde zrazilo v arizonskom Tempe chodkyňu prechádzajúcu cez cestu s bicyklom, však nepriaznivo ovplyvnila ďalší vývoj. Uber pozastavil testovanie autonómnych áut vo všetkých severoamerických mestách.
Aj ďalší krok možno, hoci nepriamo, nadväzuje na nepriaznivú atmosféru, ktorá ostré testy autonómnych áut zasiahla po tejto nehode. V pondelok Uber oznámil, že pozastavuje vývoj autonómnych nákladných áut a ďalej sa sústredí len na osobnú dopravu.
Spoločnosť Uber informovala médiá, že presúva zdroje z jednotky kamiónov s autonómnym riadením v rámci svojej Advanced Technologies Group.
„Rozhodli sme sa ukončiť náš program vývoja autonómnych kamiónov a pokračovať výlučne s osobnými autonómnymi autami,“ uviedol vo vyhlásení Eric Meyhofer, vedúci skupiny Uber Advanced Technologies Group.
Konkurencia rastie
Vývojom systémov pre autonómne jazdiace autá sa pritom venuje množstvo firiem, od startupov po renomované automobilky a technologické spoločnosti. S ich dokonalým zvládnutím súvisí celé nové odvetvie automobilového biznisu. Zahŕňa nielen rôzne formy taxislužby, ale aj úplne nový typ vlastníctva založeného na zdieľaní áut.
Automobilky už cítia zmenu klímy v tejto oblasti, preto naplno pracujú na príprave nových koncepcií. V tomto prípade sa hrá aj o čas a Uber si to veľmi dobre uvedomuje.
„Nedávno sme podnikli dôležitý krok pre návrat autonómnych áut na verejné komunikácie v Pittsburghu, a keďže sa snažíme pokračovať v tejto oblasti, veríme, že najlepšou cestou vpred je sústrediť celú energiu a odbornosť zameranú na toto úsilie do jedného tímu,“ doplnil Meyhofer.
Namiesto dvoch skupín vývojárov pracujúcich paralelne na rôznych platformách vozidiel, chce mať Uber jeden silný tím. Voľba padla v tomto prípade na osobné autá, napriek tomu, že Uber oceňuje výsledky, ktoré dosiahol tím vyvíjajúci autonómne jazdiace kamióny.
https://www.youtube.com/watch?v=27OuOCeZmwI
Firma však verí vo veľký potenciál nákladnej autonómnej dopravy. Napriek súčasnému zastaveniu Uber nevylučuje možnosť, že sa v budúcnosti vráti aj k nákladným vozidlám s autonómnym riadením. Skupina Advanced Technologies si má naďalej udržiavať vzťahy s výrobcami nákladných automobilov.
Momentálne však bude mať Uber dosť práce, aby obhájil svoju pozíciu jedného z lídrov v oblasti vývoja autonómne jazdiacich áut. Ak k tomu prirátame jeho ambície vyvinúť a prevádzkovať aj flotily autonómnych lietajúcich vozidiel s kolmým štartom a pristávaním (VTOL) – v rámci projektu uberAIR ich chce naživo demonštrovať už o dva roky – jeho vývojári majú pred sebou rušné chvíle. Aj bez kamiónov.