Reklama

Two Point Museum - skvelá budovacia séria má nové výzvy a opäť kopu humoru

Zdroj | SEGA
Michal Korec
Zdroj | SEGA
Zdroj | SEGA

Majstri budovateľských hier zo SEGA narazili pred niekoľkými rokmi na zlatú žilu. Vytvorili chytľavý koncept ekonomických stratégií, ktoré vám umožnia tvoriť isté inštitúcie a pritom sa výborne baviť i rozmýšľať nad funkčnými mechanizmami.

Sériu naštartovala skvelá hra Two Point Hospital (ktorú sme idylicky recenzovali pár týždňov po vypuknutí pandémie) a neskôr na ňu nadviazal náplňou ešte viac uletený Two Point Campus – no bodaj by aj nie, keď ste tam budovali rôzne intráky a bujaré párty.

Zdroj | SEGA
Obsah pokračuje pod reklamou

Trúfnete si na múzeum?

Tretia hra v sérii vychádza v týchto dňoch, berie funkčný koncept a dáva vám novú výzvu: budete môcť stavať múzeá od výmyslu sveta a plniť ich skvelými atrakciami, aby ste zabavili návštevníkov, utiahli platy či iné požiadavky vašich zamestnancov a celé to mohlo parádne fungovať. Cieľ je jasný: mať udržateľné a ekonomicky fungujúce múzeum, ideálne aj najnavštevovanejšie a najlepšie hodnotené. To sú rovno tri výzvy súčasne…

Ale ako už hra funguje, je rozdelená na jednotlivé mapy na svete, každá ma iné zameranie a rovnako aj štýl múzea. Každá mapka je ako misia v hre, máte v nej stanovené úlohy (návštevnosť, spokojnosť, profitabilitu, obľúbenosť) a dostávate za ne hviezdičky. Na prejdenie misie stačí jedna, ale detailisti si určite nenechajú ujsť šance plniť mapy na vyšší počet a zveľaďovať múzeá ďalej.

Zdroj | SEGA

Tradične začínate kúpením pôdy/pozemku, resp. snažíte sa najprv pripraviť pôdorys budovy, vytvoriť jednotlivé izby/priestory a tie budete postupne plniť. Najprv stačí pripraviť tri-štyri atrakcie (no paralelne zvážiť či sú dostatočne rozmanité i rozsiahle, neraz budete layout rozširovať), potom zútulniť aj priestory – treba pridať lavičky, kvetiny, automaty, smetiaky, toalety, všetko musí ladiť.

Ak zabudnete na jednu z vecí, hra sa vám vypomstí: budete mať neporiadok, návštevníci budú nervózni, hladní, smädní či unudení – a to už tušíte, že hodnotenie letí nadol. Pomooooooc, treba radšej postupovať opatrne, aby ste nepadli do mínusu? Lenže kto ide príliš pomaly, narazí na iné limity…

Nároční sú návštevníci i zamestnanci

Jednou z najväčších výziev je manažovanie aj zamestnancov. Pretože tam robíte kľúčové rozhodnutia, akých najmete, koľko to bude stáť a či si ich môžete dovoliť po celý čas. Potrebujete rôznych expertov, ktorí dokážu múzeum premyslieť či hľadať nápady. Samozrejme údržbárov starajúcich sa o exponáty, lebo vždy sa čosi pokazí. Treba mať strážnikov a asistentov (asi na všetko), lebo tradičný personál na WC či bufetov. Jednotlivé povolania majú aj roly a experti vyrážajú na rôzne misie: na ne treba vybrať správne osoby s dobrou výbavou (skúsenosti, lekárnička) v správnom ročnom období. Ak pôjde v nevhodný čas, môže sa na misii zaseknúť a chýbať v múzeu. Alebo nebodaj prísť vyhoretý, zranený či sa nevráti vôbec…

Zdroj | SEGA

Ale starať sa treba aj o zamestnancov, aby mali dobrý plat, motiváciu a stačili na všetky úlohy: jedna upratovačka nezvládne celé múzeum, jeden opravár riešiť tri exponáty naraz, ani jeden asistent nemôže robiť kávu a skákať na inú pozíciu.

Dôležité je sledovať aj pobyt v múzeu a napríklad aj trajektóriu návštevníkov – kde sa najčastejšie zastavia alebo koľko času kde trávia. To vám dá signál, či je nejaký exponát nudný alebo že inde treba rozšíriť uličku. Priestor je totiž limitovaný a treba ho dobre manažovať – a na to potom nadviaže spokojnosť zákazníkov. A tá sa samozrejme meria aj peniažkami, ktoré v múzeu sú ochotní nechať a z toho zarábate.

Zákazníci sú rôzni – aj ich požiadavky na kvalitu exponátov, celkovú estetiku alebo znalosti. A kladú vždy iné nároky – vedci sa chcú inak vyžiť ako bežní ľudia alebo rodiny s deťmi. Treba sledovať ich požiadavky a ak sa trafíte, spokojnosť i peniažky sa dostavia. Ale občas príde osobitá výzva, kedy v danej misii chce niekto niečo extra, takže je na vás, či vyhoviete. Budete vytvárať nápadité prehliadky, či workshopy pre vedcov, je toho dosť. Ale pozor, tento raz sa treba viac venovať bezpečnosti, lebo zlodeji chcú šlohnúť čosi cenné alebo vandali budú zase škodiť.

Zdroj | SEGA

Najmä s humorom

Two Point Museum je podobne ako dvojica predchodcov zábavná hra. Ide síce o peniaze, neraz ste hlboko v mínuse, ale so zaťatými zubami riešite situácie (znížim plat o 10%, zhorší sa spokojnosť, ale možno rok dopadne dobre). Humor je prítomný na každom kroku – či v grafike, dizajne, využívaní exponátov a ich fungovaní alebo aj voľbe lokalít a misií (raz riešite zlodejov, inokedy prekliate miesta).

Obsah pokračuje pod reklamou

Už samotný kolobeh je veľmi dobre postavený a možnosti hry sa odkrývajú postupne. Každá ďalšia mapa má niečo nové, iné a vytvára ďalšie možnosti kreativity či vyžitia. A samozrejme prídu nové mechanizmy, exponáty, typy miestností alebo príslušenstva. Niekto môže namietať, že každá misia = nové múzeum treba budovať odznova a štart je vždy rovnaký, no podmienky sa postupne líšia.

Cítiť to napríklad pri dizajne máp. Autori milujú nadprirodzené javy a duchov, takže určite sa dočkáte aj múzea, kde je duchov neúrekom a to máte hneď parádne exponáty, výzdobu a miestnosti. Iná mapa sa viac venuje v histórii, takže to už len čakáte, či tam napochoduje T-Rex alebo iný kostlivec.

Zdroj | SEGA

Funguje to výborne a hra má tradične dva módy – keď prelúskate kampaň, čaká vás voľný kreatívny mód, kde sa môžete vyšantiť ešte výdatnejšie.

Vždy inak – a stále zábavne

Two Point Studios majú, zdá sa, recepty na úspech. Už tretia hra v ich zabehnutom koncepte funguje veľmi dobre a dokonca aj hladko bez bugov, s výborným ovládaním (recenzovaná na Xbox Series X, aj Series pri hraní na dvoch miestach) a je neuveriteľné, že hra, čo má len 4-5 GB, skrýva toľko obsahu i zábavy. A pritom má peknú grafiku, výborný rozsah a príjemnú hudbu.

Two Point Museum vychádza 4. marca 2025 na PS5, Xbox Series a PC.

90 %
Ďalšia výborná budovateľská hra, kde sa snažíte vytvoriť najobľúbenejšie múzeá s kopou zábavy i humoru.

Výhody

  • výborný kolobeh a herné mechanizmy
  • kopa premyslených detailov a nové triky
  • systém zamestnancov, návštevníkov a ich interakcie
  • budovanie múzea, práca s miestnosťami a exponátmi
  • systém expedícií, hľadanie artefaktov a ich využitie
  • odlišné prostredia a tým pádom aj dizajn
  • voľný kreatívny mód dáva nové možnosti

Nevýhody

  • časť úloh sa stále opakuje, najmä štarty
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.