Elektromobil s ideálnou batériou pre dojazd aspoň 500 km, ktorá sa nabije rádovo za 10 minút, má životnosť minimálne 800 nabíjacích cyklov (400 000 najazdených kilometrov), je odolná voči požiaru a nepotrebuje špeciálne chladenie, by bol silnou konkurenciou voči klasickým autám. Práve na takej batérii pracuje Toyota.
Japonská automobilka oznámila, že na budúci rok bude mať pripravený prototyp batérie s pevným elektrolytom, čo je práve typ Li-ion batérie, zodpovedajúci spomenutým kritériám.
Ukazuje sa, že Toyota popri vodíku stavia pri autách s nulovými emisiami aj na elektromobily a to nie hocijaké. V ohlásení nového elektrického SUV Toyota pre európsky trh sa nachádzala aj zmienka o tom, že automobilka plánuje do roku 2025 montovať do svojich sériových vozidiel batérie s technológiou pevného elektrolytu.
Toyota pracuje aj na iných alternatívnych technológiách batérií. Výskumníci z Toyota Research Institute of North America v spolupráci s univerzitou v Houstone vyvinuli novú katódu a elektrolyt pre horčíkové batérie. Táto technológia však zatiaľ nie je blízko komerčnej fázy. Aj keď prototyp horčíkovej batérie už dosahuje porovnateľnú energetickú hustotu s Li-ion batériami, po 200 nabíjacích cykloch klesne kapacita na 82% pôvodnej hodnoty.
Toyota však zďaleka nie je jediným hráčom v tejto strategickej partii. O vývoj novej generácie Li-ion batérií s vyššou energetickou hustotou, odolných voči požiaru, sa usilujú mnohé spoločnosti. Len pred pár dňami oznámila kalifornská spoločnosť QuantumScape, ktorá má strategické partnerstvo s Volkswagenom, sľubné výsledky testov svojej vlastnej batérie s pevným elektrolytom a na tejto technológii pracuje aj Tesla a ďalšie firmy.
Spoločnosť Solid Power so sídlom v Colorade spolupracuje na vývoji novej batériovej technológie s Fordom a BMW, Mercedes zas vyvíja batériovú technológiu s kanadskou spoločnosťou Hydro-Québec.
Bokom nemôže zostať ani Samsung, ktorý vyvíja batériu v pevnej fáze využívajúcu namiesto lítia striebro-uhlíkovú chémiu. Jej prototyp umožňuje dojazd 500 míľ (800 km) pri polovičných rozmeroch oproti moderným Li-ion batériám.
Toyota má v spolupráci s Panasonicom v súčasnosti na konte viac ako tisíc patentov na pevné batérie a na vlastnej batérii v pevnej fáze pracuje aj Nissan, ktorý patrí vďaka svojmu modelu Leaf k lídrom elektromobility. Nissan tiež pripravuje uvedenie svojho prvého elektrického SUV Ariya, ktorý sa na trh dostane koncom roku 2021.
Toyota aj Nissan majú podporu japonskej vlády. Japonsko vytvára fond na podporu dekarbonizačných technológií v objeme 2 bilióny jenov (asi 19 miliárd dolárov), z ktorého sa má financovať aj vývoj pevných batérií. Najmenej dve veľké japonské ťažobné spoločnosti – Mitsui Kinzoku a Idemitsu Kosan budujú infraštruktúru na výrobu pevného elektrolytu.
V týchto pretekoch ide o veľa. Očakáva sa, že globálny trh s batériami novej generácie vzrastie z tohtoročných 39 miliónov dolárov na 413 miliónov dolárov v roku 2025 a až 25,2 miliárd dolárov v roku 2035.
Ak Toyota dokáže svoje plány splniť a predstaví svoj funkčný prototyp v roku 2021, čoskoro by sme mohli na cestách vídať elektromobily vzbudzujúce rešpekt.