Keď sme pred vyše štyrmi rokmi informovali, že na výstave CES 2015 v Las Vegas ohlásila vtedajšia svetová jednotka medzi automobilkami uvoľnenie až 5 680 patentov na pohon vodíkových áut a palivové články, spomínali sme paralelu s Teslou.
Slávny výrobca elektromobilov krátko predtým urobil rovnaký krok so svojimi patentami na elektromobily. Teraz sa k rovnakému kroku odhodlala Toyota, ktorá sa popri vodíkových pohonoch venuje aj vývoju elektromobilov, opäť .
Stimuláciou proti fosílnym palivám
Automobilka v rámci tohto gesta dobrej vôle bezplatne sprístupní takmer 24 tisíc patentov týkajúcich sa technológií elektrifikácie vozidiel, vrátane aktuálnych patentových prihlášok.
Podľa Šigeki Terašiho, člena predstavenstva a výkonného viceprezidenta Toyota Motor Corporation, nastala tá správna chvíľa na spoluprácu. Po spomínanom uvoľnení 5 680 patentov na autá poháňané palivovými článkami (FCEV) v januári 2015, Toyota pridáva bohatú nádielku.
Tvorí ju približne 2 590 patentov z oblasti elektromotorov, 2 020 patentov na jednotky riadenia energie (PCU), 7 550 patentov na systémové riadenie, 1 320 patentov na prevodovky, 2 200 patentov na systémy nabíjania a ďalších 2 380 patentov na palivové články, teda opäť vodíkové pohony. Počet uvoľnených „vodíkových“ patentov Toyoty sa tak zvýšil na 8 060.
Automobilka ponúkne aj spoplatnenú technickú podporu výrobcom, ktorí vyvíjajú a predávajú elektrifikované vozidlá využívajúce elektromotory, akumulátory, jednotky riadenia energie, elektronické riadiace jednotky a ďalšie komponenty pre elektrické autá a hybridy.
Elektromobilita je zmenou paradigmy
Prečo takúto „charitu“ Toyota robí, namiesto toho, aby sa snažila zarobiť na licenciách za svoje duševné vlastníctvo? Motivácia je zrejme podobná ako u Tesly. Dopyt po elektromobiloch síce rýchlo rastie, ale bez štátnych dotácií a ďalších stimulov by bol podstatne nižší. A spaľovacie motory majú stále významnú prevahu pri predaji nových vozidiel – s výnimkou Nórska.
Bezplatným udelením patentov a poskytovaním technickej podpory k vlastným technológiám chce Toyota pomôcť pri rozširovaní elektrifikovaných áut vo svete. Ďalším dôvodom je snaha prispieť k dosiahnutiu cieľov v boji proti klimatickej zmene.
Za týmto účelom už napríklad Toyota nasadila vodíkové kamióny v Los Angeles v najväčšom prístave v USA. Na spoločnej iniciatíve Zero and Near Zero-Emission Freight Facilities (prepravné služby s nulovými alebo takmer nulovými emisiami) sa podieľa Toyota v spolupráci s firmami Kenworth a Shell.
Toyota chce podporiť vývoj a presadzovanie elektrifikovaných vozidiel na trhu na celom svete. Tento cieľ považuje za svoju strategickú prioritu. Ekologické vozidlá podľa automobilky pomôžu v boji s klimatickými zmenami len v prípade, ak sa presadia v čo najširšom meradle pri znižovaní emisií (nielen) CO2.
Dôležitý kamienok mozaiky
Tu treba dať automobilke za pravdu, pretože „fosílne“ autá okrem emisií skleníkových plynov významne zamorujú hlavne mestá a husto obývané sídla aj ďalšími patogénnymi emisiami, vrátane nadmerného hluku. Od toho nás elektrifikované vozidlá odbremenia.
Zároveň však racionálne pripomeňme, že cestná doprava nie je hlavným znečisťovateľom ovzdušia. V krajine ako Slovensko vyprodukuje jedna-dve tepelné elektrárne spaľujúce uhlie viac exhalátov ako celá doprava dokopy.
Zabojovať za lepšie životné prostredie treba komplexne a to presne robí aj Toyota, ktorá si v roku 2015 stanovila ciele v oblasti znižovania vlastných emisií v rámci programu Toyota Environmental Challenge 2050. Zámer zahŕňa skupinu dlhodobých cieľov zameraných na trvalú udržateľnosť, vrátane znižovania emisií CO2 vozidiel a výrobných prevádzok firmy.
V roku 2017 oznámila svoj obchodný plán prudkého rastu elektrifikovaných vozidiel do konca roku 2030. Tento dátum je zároveň horizontom, dokedy bude bezplatne poskytovať uvedené patenty ďalším spoločnostiam.