Reklama

Toyota opúšťa Teslu, zameria sa na vodíkové autá

Zdroj | Toyota
Juraj Procházka
Zdroj | Toyota
Zdroj | Toyota

Spaľovaním vodíka vzniká len vodná para, takže nie sú potrebné žiadne filtre a odlučovače emisií. S elimináciou otepľovania to síce nie je také jednoduché, pretože vodná para sa tiež chová čiastočne ako skleníkový plyn, ale po ochladení skondenzuje a môže spadnúť na zem v podobe dažďa.

Pozrite si

Tesla Model 3 – Čo prinesie najúspešnejší model značky?

Výhodou vodíka vyrábaného elektrolýzou je aj jeho schopnosť akumulovať energiu. Vďaka vysokej energetickej hustote vodíka majú elektromobily s palivovými článkami  (FCEV) veľký akčný rádius. Batériové elektromobily môžu o takom stále len snívať.

Zdroj | Tesla Motors

Aj preto sa viaceré automobilky sústreďujú na vývoj vodíkových áut. K „vodíkovým favoritom“ patrí Toyota, ktorá už dodáva sériovo vyrábaný model Toyota Mirai s dojazdom 650 km na jednu nádrž vodíka. Natankujete ju za tri minúty.

Pozrite si

Toyota testuje bezdrôtové nabíjanie hybridov cez WiTricity

Toyota sa zaujíma aj o elektromobily, bola dokonca akcionárom Tesly. V roku 2010 sa obe spoločnosti dohodli na komplexnej spolupráci a japonská automobilka zaplatila 50 miliónov dolárov za nákup 3,15 percent akcií amerického partnera. O dva roky neskôr spoločne vyvinuli športový úžitkový elektromobil RAV4, z ktorého predali približne 2 500 kusov hlavne v Kalifornii.

Spolupráca však začala zlyhávať a Toyota sa postupne akcií Tesly zbavila a sama sa začala venovať vývoju čisto elektrických áut. Podľa zatiaľ nepotvrdených informácií má ale japonská automobilka záujem preferovať skôr vodíkové autá, ako elektromobily.

Zdroj | Motor Trend

Aj tu má šéf Tesly podstatne odlišný názor. Elon Musk sa totiž pred časom o autách s palivovými článkami vyjadril ako o „myseľ mätúcej hlúposti“.

Napriek odchodu minoritného akcionára akcie Tesly v tomto roku posilňujú. Motorom rastu je očakávaný nábeh výroby „lacného“ elektromobilu Tesla Model 3. Aj keď je Tesla mediálne veľmi exponovanou značkou, najhodnotnejšou značkou medzi automobilkami je podľa rebríčka BrandZ práve Toyota s hodnotou 28,6 mld. USD.

Hodnota značky Tesla ale medziročne stúpla o 32 % na 5,8 mld. USD a umiestnila sa v druhej stovke najcennejších značiek sveta. Mimochodom na čele rebríčka kraľuje Google (245,5 mld. USD), Apple (234 mld. USD), Microsoft (143 mld. USD), Amazon (139 mld. USD) a Facebook (129 mld. USD).

Či nakoniec prerazia vodíkové autá, alebo elektromobily, dnes nie je jasné. S najväčšou pravdepodobnosťou budú obidva typy pohonu existovať súbežne, tak ako je tomu dnes pri rôznych typoch motorov na fosílne palivá.

Pozrite si

Toyota chce vodíkové autobusy, poslúžia aj ako núdzové generátory

Hoci má budovanie vodíkovej infraštruktúry oproti elektrickým rýchlonabíjačkám sklz, v niektorých krajinách už má vodík zelenú. Príkladom môže byť Nemecko, kde chce spoločnosť H2 MOBILITY, ktorú založili Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell a Total, do roku 2023 vybudovať 400 vodíkových čerpacích staníc.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.