To, že prvý elektromobil sa volá rovnako čudesne ako dieťa Elona Muska nezmeníme, no aspoň čo-to vieme čo znamená skratka bZ – beyond Zero, čo je nová stratégia Toyoty v oblasti elektrifikácie. Ide o oficiálne prvý elektromobil z dielne Toyoty, svetového priekopníka v hybridných pohonoch.
Hľadáte doplnky pre svoje auto? Skúste Heureku:
Zaujímavé je, že bZ4X je takmer rovnaká ako koncept z apríla tohto roku. Zmenili sa len detaily, no osobne mi príde finálny model čosi krajší ako samotný koncept, čo nebýva pravidlom, skôr naopak.
Novinka je postavená na rovnakej platforme e-TNGA ako chystaný elektromobil od Subaru. Platformu obe spoločnosti vyvíjali spoločne.
Mestské SUV (zhruba vo veľkosti modelu RAV4) ponúkne pohon všetkých štyroch kolies, na každej z náprav je uložený elektromotor, ale aj pohon prednej nápravy. Na nej je elektromotor s výkonom 150 kW, čo je zhruba 204 koní. Aj vďaka krútiacemu momentu 265 Nm dosiahne stovku za 8,4 sekundy. V prípade pohonu oboch náprav je celkový výkon len o čosi vyšší – 160 kW (2x 80 kW), resp. 217 koní. Štvorkolka stovku zdolá za 7,7 sekundy aj vďaka krútiacemu momentu 336 Nm.
Batérie sú v spodnej časti vozidla, v skateboardovej platforme. V predaji budú rôzne verzie. Najvyššia bude mať kapacitu 71,4 kWh. Maximálny dojazd bude 450-500 km na jedno nabitie. Nabíjať ju bude možné maximálne 150 kW výkonom na DC a 11 kW výkonom na AC nabíjačkách. 11 kW palubná nabíjačka bude ale dostupná až koncom budúceho roka.
Veľké nádeje vkladá Toyota práve do batérií. Tie majú byť aj po 10 rokoch používania vozidla stále funkčné na 90 % svojho pôvodného výkonu. Toyota očakáva za 10 rokov používania prejdenie zhruba 240 000 km, čo pri elektromobile s dojazdom 450 km predstavuje 240 zhruba 540 nabíjacích cyklov. Sú to odvážne tvrdenia, drvivá väčšina výrobcov by skončila pri 70 % kapacity, no Toyota má mnohoročné skúsenosti s menšími batériami pre svoje hybridy.
Zaujímavosťou je príplatková solárna strecha, ktorá by mala dobíjať batérie počas státia, ale aj jazdy. Výkon výrobca nešpecifikoval, no za rok by mohla dodať vraj dostatok energie na 1 800 km.
Vo výbave nemá chýbať ani najnovší systém Toyota Safety Sense tretej generácie. „Rozšírením detekčného dosahu milimetrového radaru a monokulárnej kamery sa poradilo zvýšiť výkonnosť všetkých funkcií. Spomedzi nových funkcií môžeme uviesť rozšírenie prednárazového bezpečnostného systému, vďaka ktorému dokáže rozpoznať vozidlá prichádzajúce z protismeru a vozidlá, ktoré sa pred vás náhle zaradia, ako aj potláčanie akcelerácie v nízkej rýchlosti či asistenta núdzového zastavenia,“ píše sa v správe Toyoty.
Model bZ4X sa stane prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky Toyota, ktoré ponúkne systém elektronického riadenia One Motion Grip, čo je vlastne riadenie bez mechanického spojenia volantu a predných kolies. Plusom systému je 150° uhol medzi krajnými polohami volantu. Súčasťou systému je aj celkom iný volant v štýle Yoke volantu od Tesly.
Vo vnútri je namiesto klasických budíkov 7-palcový displej. Objem batožinového priestoru má byť 520 litrov.
Kedy príde Toyota bZ4X na náš trh zatiaľ nebolo oznámené. Budúci rok ale asi nebude, novinka pôjde najskôr na domáci trh, neskôr sa dostane na veľké svetové trhy.