Japonsko v budúcom fiškálnom roku (apríl 2021 – marec 2022) prispeje čiastkou 80 miliárd jenov (asi 770 miliónov dolárov) na americký program návratu ľudí na Mesiac Artemis. Oznámila to 19. septembra TV stanica NHK. Väčšina sumy bude určená na vývoj novej nákladnej kozmickej lode, ktorá bude schopná zásobovať stanicu Gateway na obežnej dráhe Mesiaca, ale Japonci pripravujú aj unikátny lunárny rover – Lunar Cruiser.
Ide o spoločný projekt Toyoty a japonskej vesmírnej agentúry JAXA v spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries. Názov vodíkového „SUV na steroidoch“ (vozidlo bude dlhé 6 m, široké 5,2 m a vysoké 3,8 m, s kapacitou pretlakovej kabíny pre astronautov približne 13 m3) bol inšpirovaný populárnym modelom Toyota Land Cruiser.
Toyota je najväčším výrobcom vodíkových vozidiel od roku 2004, keď bol uvedený model Mirai, ktorého sa doteraz predalo viac ako 10 000 kusov. Tento rok bude predstavená jeho o 30 percent efektívnejšia 2. generácia. Automobilka má ale s vývojom vozidiel s vodíkovými palivovými článkami omnoho širšie skúsenosti. Vyrába aj vodíkové mestské autobusy, pripravuje vodíkové nákladné vozidlá a vyvinula aj špeciálnu verziu palivových článkov pre vodíkovú oceánsku jachtu, odolnú voči morskej vode a podmienkam na mori.
Koncept japonského lunárneho vozidla pre astronautov vzniká od roku 2019. Palivové články majú poskytnúť vozidlu fantastický dojazd 10 000 kilometrov a priestor pre štyroch astronautov. Dojazd vyzerá fascinujúco, zvlášť, keď si uvedomíme, že v mesačných podmienkach bude musieť vozidlo v nádržiach prevážať okrem vodíka aj kyslík.
Na druhej strane, palivo bude v tejto fáze pokroku kozmonautiky dovážené zo Zeme a žiadne čerpacie stanice na Mesiaci nebudú. V mesačnom roveri sa zrejme budú dať tlakové nádoby s palivom vymeniť ako blok. Podobný systém swapu pri výmene batérií využíva v elektromobiloch čínska automobilka NIO. Energiu pre palubné zariadenia dodajú počas lunárneho dňa solárne panely.
Bude síce náročné dopravovať palivo zo Zeme, oproti solárnej energii, ktorá je k dispozícii zadarmo a na mieste, ale keďže rover nebude potrebovať veľké batérie, môže byť oproti BEV elektromobilu ľahší.
Lunar Cruiser bude vybavený šiestimi elektromotormi s výkonom 40 kW a dosiahne maximálnu rýchlosť 30 km/h. Vďaka autopilotu nebudú musieť astronauti držať neustále volant a stroj bude možné aj diaľkovo riadiť zo základne.
Mesačný terén je náročný kvôli vrstve prachu, aj prekážkam a nerovnostiam, vďaka šestinovej gravitácii oproti tej pozemskej sa však 3,5 tonový kolos bude pohybovať ľahšie, ako na Zemi.
Interiér je navrhnutý pre komfortnú prepravu dvoch astronautov v pretlakovej kabíne, takže nebudú potrebovať skafander, v prípade núdze však odvezie až štyroch pasažierov. K dispozícii bude aj priestor na spanie a toaleta, takže pôjde o vesmírny rover, aký sme mohli vidieť napríklad v sci-fi filme Marťan.
Ak sa plány naplnia, do roku 2022 má byť hotový prototyp v plnej veľkosti a technický model bude vyrobený v roku 2024. Lunar Cruiser by mal prvú posádku voziť po Mesiaci koncom tohto desaťročia. Prví astronauti, ktorí by sa mali v rámci misie Artemis III vrátiť na Mesiac už v roku 2024, takýto dopravný prostriedok ešte mať nebudú.